Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Hoe houd ik cd-rom van lesmethode aan de praat  (gelezen 4049 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
[OPGELOST] Hoe houd ik cd-rom van lesmethode aan de praat
« Gepost op: 2009/04/07, 12:36:11 »
Dag iedereen (nogmaals, ik heb vandaag riant 2 berichtjes gepost =D),

Ik ben taaltrainer en werk vaak met cd-roms, die horen bij taalmethodes. Nu heb ik er één die het ALTIJD deed, maar nu opeens niet meer. Heeeeel lastig, want het ding werkt nogal onhandig en ik moet het altijd even uitleggen aan mijn cursisten. Maar ja, kan dus niet nu hij niet meer wil werken ...

Als ik er één van een cursist leen, doet 'ie het wél, maar ook maar één keer. De volgende keer verrekt 'ie het. Ik snap er niks van ... is er iemand die het wél snapt en er misschien zelfs iets op weet?

Alvast veel dank!!!!
« Laatst bewerkt op: 2009/04/29, 16:21:05 door Sophia »

Re: Hoe houd ik cd-rom van lesmethode aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/07, 19:17:58 »
Tja, dat zijn wel weinig gegevens...
Welke versie Ubuntu draai je ?
Om welke CD-ROM gaat het (liefst met een linkje naar een homepagina, kunnen we eventjes gaan kijken wat het behoort te doen)
Hoe start je die op ?
Het lijkt me ook raar dat je zoiets onder Linux/Ubuntu draaiende hebt...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/09, 10:51:31 »
Ok, ik heb versie Hardy Heron en het gaat hier om de cd-rom van de Delftse Methode, een lesmothode om Nederlands te leren. Hij is niet aangepast op Linux, maar toch deed 'ie het altijd prima.

Tja over die cd-rom ... hier staat iets, maar niet veel: http://www.delftsemethode.nl/nl/home/index.shtml
en hier: http://www.nt2.nl/delftse_methode/nederlands_voor_buitenlanders

Op zich werkt de cd-rom niet geavanceerd: hij start niet vanzelf op, hij start soms zo'n nautilusding op, maar soms, als je erop klikt, start het schermpje van het programma toch wel op. Dan klik je op een les en ga je het menu binnen. Je kunt dan luisteren en lezen (en je kunt kiezen voor variaties daarbinnen: luisteren zin voor zin met/zonder lezen tegelijkertijd, luisteren hele tekst in één keer met/zonder lezen). Daarna heb je een dictee en een invuloefening die automatisch wordt nagekeken.

Alles werkte eerst, alleen moest je soms elke nieuwe les vanuit die nautilus starten. Dat vond ik niet zo erg: als het maar werkt.

De uitgever maakt reclame voor de online methode, maar die is vreselijk duur. Het moet dus echt met de cd-rom =D, maar die moet het dan wel doen!

Ik wil binnenkort nog meer computers in mijn lesruimte hebben met Linux erop, maar dan moeten die cd-roms wel werken natuurlijk ...

Is dit genoeg?
Bedankt alvast!!!!!

« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/09, 10:56:36 »
Wanneer de cd-rom werkt.
Zie je hem dan op het bureaublad verschijnen ?

Heb je nadat je klaar was met het werken vanaf de cd-rom deze gewoon uit de pc gehaald ?
of
Heb je de cd-rom eerst ontkoppeld en daarna pas uit de pc gehaald ?

Dit laatste is namelijk een pre en moet je altijd doen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/09, 15:42:59 »
Ja ik vermoed dat ik de cd-rom niet netjes heb ontkoppeld. Dat doe ik alleen bij mijn usb-stick ... Maar is er nu nog iets aan te doen?

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/09, 16:32:42 »
Hoi Sophia,

volgens mij kan er weinig gebeuren als je een CD niet netjes ontkoppelt. 
Dat soort problemen heb je bij schijven met ntfs, als er pas een deel van de gegevens op de schijf geschreven werd.
Maar op een CD schrijf je niets toch ?

In jouw geval vraag ik mij af of het niet handiger zou zijn als van de CDs .iso-kopiën op de HD aanmaakt en alleen hen telkens mount.
(een klik op de .iso en hij start op)  Dan hoef je niet meer met de CDs te hanteren en het is makkelijker en sneller ook.

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/09, 18:20:14 »
Citaat
volgens mij kan er weinig gebeuren als je een CD niet netjes ontkoppelt.
Dat soort problemen heb je bij schijven met ntfs, als er pas een deel van de gegevens op de schijf geschreven werd.
Maar op een CD schrijf je niets toch ?
Dat is niet waar track.

Je kan de boel aardig in de war schoppen waardoor de volgende keer niet opnieuw gemount word.
En heeft niets te maken met schrijven naar....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/17, 13:03:10 »
Klopt Gandyman! Ik had hem nl. al op de schijf gekopieerd (maar niet van dat .isogedoe, want daar snap ik niets van) en toen deed 'ie het ook niet.

Maar wat moet ik nou wél doen?

bedankt voor het antwoord

Offline track

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/17, 13:25:31 »
Kanttekening:
... niet van dat .isogedoe, ...
Dat is makkelijker dan je denkt.

Je hoeft maar
1. de CD erin te stoppen. (als automatisch een venster opent, gewoon weer sluiten)
2. met een rechterklik op het icoontje op het buroblad de "CD kopiëren" naar het doel: "bestand" (en een naam kiezen)
3. op dit bestand klikken en hij gaat al open !
En punt 3. is vanaf nu altijd beschikbaar.  Dat is wat ik bedoelde.

- het is maar een suggestie -

track

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/17, 19:19:42 »
jaaaa, dank je wel track, maar ik bedoelde eigenlijk hoe ik hem aan de praat krijg ZONDER hem op mijn harde schijf te zetten. Want ik heb al zoveel op die arme laptop staan en hij wordt er niet sneller op daardoor!

Je moet toch gewoon een cd-rom kunnen draaien in Ubuntu? Wat krijgen we nu?  =D =D =D\

groeten, Sophia

Offline track

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/17, 20:55:27 »
Op de CD staan Win..-progjes toch ? 
Dan wordt het iets met wine, die moet je passend configureren.  Dat is een eigen verhaal.
(-> http://nl.wikipedia.org/wiki/Wine  en  http://www.winehq.org/docs/wineusr-guide/index )

Indien je voldoende ruimte op de schijf hebt zal het trouwens de computer niet langzamer maken als je hem vanaf de HD draait.
In tegendeel, hij zal stukken sneller worden omdat de HD veel sneller is dan de CD.

Maar goed, dat is de tweede stap.

Vriendelijke groet,

track

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/20, 14:50:09 »
Track, ik vond het best een goed idee om de cd-rom dan toch maar op de HD te zetten, maar ik kom niet verder dan 78% bij het kopiëren. En Wine configureren lukt ook al niet, ook niet met die uitleg die je gaf.

Ik snap wel hoe het moet hoor:  =D gewoon programma toevoegen door .exe aan te wijzen en een Windowsversie te kiezen. Ik heb maar 98 genomen, want dan schijnt Wine het beste te werken. Ook de andere versies uitgeprobeerd natuurlijk, maar helaas: de cd-rom doet niets. Hij wordt ook niet toegevoegd aan de Wine-programma's. Arrggghhh .... Het enige dat'ie wil doen, is het .exe-bestand installeren, maar openen doet'ie echt niet.

Iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Misschien zou 'ie het in een nieuwere versie van Ubuntu wel doen ofzo? Of nog iets anders? ... Vast bedankt!!

Offline track

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/20, 17:12:58 »
Je moet best de nieuwste versie van wine hebben, de Uby-versie maakt niet uit.

Het is dus niet gelukt om de CD met wine aan de praat te krijgen, nog met de echte CD nog met de gemounte .iso ?
Heb je op de "wine app.database" al een keer gekeken ?  ( -> http://appdb.winehq.org/ )

Als dat dus niet gaat, misschein lukt het dan met de virtualbox ?
(maar dat moet iemand anders uitleggen, ik heb er geen ervaring mee)

track

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/20, 17:21:47 »
Eerst programma installeren,(indien je het moet installeren),
dan de start file op je pc, in wine zetten, en verschillende operating systems proberen.

Indien je denk dat wine de cd niet ziet kun je nog het volgende doen, in winecfg de start file markeren(blauw maken), dan de tab blad drives kiezen, dan auto detect doen.
Dan weer proberen.

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/20, 18:03:53 »
Dit lukt gewoon niet, ik snap er niets van! En op dat soort momenten heb ik gewoon zo de balen van Ubuntu! Dingen werken gewoon niet en je kunt ze ook niet aan de praat krijgen. Een gewone, simpele cd-rom van een talencursus die het niet doet, dat mag toch niet voorkomen???

Ik weet niet wat een virtual box is, ik kan niet mounten en ik wil dat ook allemaal niet weten. Ik wil gewoon die cd-rom in het station stoppen en hem opstarten. En dat 'ie het dan doet. Is dat te veel gevraagd???

En Jan: ik heb geen flauw idee hoe ik de file blauw moet maken in Wine. Ik word hier hartstikke gek van. Na ruim een half jaar kan ik nog steeds geen programma installeren op Ubuntu en heb ik dagelijks dit forum nodig. Dit is niet leuk meer!!! Met Windows kon ik lezen en schrijven, hoewel het constant crashte en ik gewoon niet van die commerciële programma's hou. Ik wil graag werken met Ubuntu, maar ik wil wel dat het doenlijk is!

Ik probeer morgen wel weer, ben nu boos en moe.

« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/20, 18:19:34 »
Wel, het is toch Windows-software? Als het geen Linux-software is, gaat het niet, of meestal moeizaam via Wine. Ga dan niet bij ons klagen, maar bij de uitgeverij...

Offline track

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/20, 21:13:06 »
Dit lukt gewoon niet, ik snap er niets
...
Heb je ooit geprobeert een Linux-programma onder Win.. aan de praat te krijgen ?   ;)

Het is knutselwerk omdat je probeert iets vanuit een andere wereld in te bouwen.
En da kan tenminste bij Linux, bij Win.. niet.
Dus rustig maar, een snoepje erbij .. en het nog een keer proberen.

Vriendelijke groet,

track

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/21, 14:26:28 »
Dit lukt gewoon niet, ik snap er niets van! En op dat soort momenten heb ik gewoon zo de balen van Ubuntu! Dingen werken gewoon niet en je kunt ze ook niet aan de praat krijgen. Een gewone, simpele cd-rom van een talencursus die het niet doet, dat mag toch niet voorkomen???

Ik weet niet wat een virtual box is, ik kan niet mounten en ik wil dat ook allemaal niet weten. Ik wil gewoon die cd-rom in het station stoppen en hem opstarten. En dat 'ie het dan doet. Is dat te veel gevraagd???

En Jan: ik heb geen flauw idee hoe ik de file blauw moet maken in Wine. Ik word hier hartstikke gek van. Na ruim een half jaar kan ik nog steeds geen programma installeren op Ubuntu en heb ik dagelijks dit forum nodig. Dit is niet leuk meer!!! Met Windows kon ik lezen en schrijven, hoewel het constant crashte en ik gewoon niet van die commerciële programma's hou. Ik wil graag werken met Ubuntu, maar ik wil wel dat het doenlijk is!

Programma's installeren kan doorgaans niet als het Windows programma's zijn. Ubuntu is een Linux systeem, Windows is een doorontwikkeling van MS DOS. Totaal andere systemen dus.
Vandaar dat we ook Wine heben voor windowsprogramma's, maar Wine kan ook niet altijd zijn werk (Windows nabootsen) goed genoeg doen. De makers van Wine hebben namelijk weinig tot geen inzage in de programmatuur van Windows, want Microsoft laat dat niet toe.

Dus je kunt beter rustig even nogmaals het onder Wine proberen, zoals Track al zei. Of je gaat op zoek naar een alternatief voor die cd-rom. Er zullen ook wel makers van taal-oefenprogramma's zijn die wel voor Linux ontwikkelen.

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2009/04/21, 15:54:22 »
Wine werkt zo.
Je hebt een windows programma in linux zitten, bijvoorbeeld cdspeed(download dit om te testen, zie google).
Indien je nu wincfg opstart, dan zie je alleen "default" staan als programma, dit word gebruikt indien je niks ander vermeld hier.
Nu heb je cdspeed.exe ergens in linux staan, bij winecfg doe je toevoegen, ga naar cdspeed.exe, hiena staat cdspeed in het lijstje, dus default en cdspeed.exe.
Nu dus markeren(blauw maken) van cdspeed, dus erop klikken.
Nu kun je alleen voor cdspeed.exe de eigenschappen wijzigen, dus welke windows, wlke schijven dit programma mag zien, etc.
Indien je nu cdspeed start, start hij met de eigenschappen die je meegeeft.
Indien je een programma start die niet in de lijst staat, dan word er de default gebruikt.

Voor je cd moet je kijken of dit geinstalleerd moet worden of direct te starten is.
Dus of de cd exe in wine zetten of de geinstalleerde exe in wine zetten, en dan de windows versie steeds wijzigen, en testen of dit werkt.

Je wilt windows software in linux draaien, dan zul je dit moeten leren, door cdspeed.exe te testen dan weet je hoe dit gaat, cdspeed zal altijd werken.

Virtualbox is een software matige pc in een venster, die in linux draait.(virtualiseren)
Hierin kun je bijv windows installeren, en je cdrom draaien.(windows software).

Offline Sophia

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/04/29, 16:20:47 »
Dank jullie wel voor de troostende woorden :)! Ik vind dat jullie gelijk erin hebben dat het heel wat is, dat je onder Linux Windowsprogramma's kunt draaien. ik bedoelde niet dat ik dat over het hoofd zie. En als ik boos ben, ben ik dat op Microsoft, niet op Ubuntu!!!

ik vind het alleen vreselijk jammer dat het niet lukt, want deze cd-rom hoort (zoals al gezegd) bij een lesmethode die ik erg graag gebruik voor mensen om Nederlands te leren (dat is mijn beroep). Omdat de cd-rom niet zo gebruikersvriendelijk is (ook niet onder Windows), moet ik hem eigenlijk wel uitleggen, anders gebruiken mijn cursisten hem niet en dan missen ze veel van de les.

Eigenlijk dacht ik dat hij onder de nieuwe Ubuntuversie wel zou werken, maar ik krijg steeds een of ander vaag venster dat Programmabeheer heet. Net als in 8.04. Ik moet dus aan een andere methode, want dit kan zo niet. Er is een andere methode, waarvan de cd-rom wel werkt. Ho niet te vlug praten, even kijken of 'ie ook onder de nieuwe versie werkt (...). Ja, het is ook Windows software, maar het werkt wel.

Trouwens, ik héb al geklaagd bij de uitgever! Ze zijn bezig met een nieuwe versie van het boek en ze zouden kijken of ze daarvoor ook ondersteuning - of hoe heet zoiets - voor Linux voor konden maken. Ze stonden er in ieder geval voor open. En ik ga beide uitgevers ook vertellen over Edubuntu, want dat is zeer interessant voor scholen ;) =D

Bedankt voor de hulp, ik sluit dit topic af!