Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten van een ntfs partitie  (gelezen 1153 keer)

pieterpattyn@hotmail.com

• Gast
mounten van een ntfs partitie
« Gepost op: 2009/09/26, 10:32:03 »
Hallo,

Ik heb een dual boot met Vista een een partitie /media/data in ntfs
Deze wil echter niet automatisch mounten bij opstart; ik krijg steeds de volgende foutmelding:

KAN VOLUME NIET AANKOPPELEN

Details: mount: alleen root kan /dev/sda1 aankoppelen op /media/data

iemand een tip? Alvast hartelijk dank daarvoor!!

Offline Lexaldo

• Lid
Re: mounten van een ntfs partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/26, 13:39:52 »
Waarschijnlijk een of ander regeltje in etc/fstab. Daar zal iemand anders wel meer over kunnen vertellen.

Ik denk dat dit progje ntfs-config (synaptic) dit soort zaken ook kan regelen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 13:53:09 door Lexaldo »

Offline BaukeP

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/26, 14:07:28 »
Ik heb deze regel in fstab staan:

UUID=3858E96D58E92A78            /media/BackupNTFS   ntfs    defaults,user,uid=bauke 0 0

De UUID kun je opzoeken met blkid en ik zou een andere naam en directory gebruiken

Bauke

« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/26, 14:08:12 »
Heb je deze mount in de fstab geregeld, want normaal zal een mount via fstab op de achtergrond plaatsvinden.

Een probleem kan zijn dat je het toch na de opstart probeert, maar het als gewone 'user' probeert te doen.
Dan zul je, net zoals de melding al aangeeft, 'root' moeten worden en dus de mount met 'sudo' uit moeten voeren.

Mocht je het toch via je fstab bestand doen, plaats hier dan eens je fstab file.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/26, 14:10:38 »
Ik heb deze regel in fstab staan:

UUID=3858E96D58E92A78            /media/BackupNTFS   ntfs    defaults,user,uid=bauke 0 0

De UUID kun je opzoeken met blkid en ik zou een andere naam en directory gebruiken

Bauke

Of verander dit eens in als voorbeeld:
/media/BackupNTFS ntfs    defaults,umask=007,gid=46 0       1
En mocht je alle in en outs willen weten over FSTAB, dan zou ik dit eens op je gemak doorlezen.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/26, 14:14:53 door donpedroII »

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/26, 14:11:56 »
@donpedro, dat is incorrect. Hoe moet fstab nu weten welk apparaat er aangekoppeld moet worden?

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/26, 14:16:59 »
Hij is alleen het UUID stukje vergeten.

« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/26, 14:17:30 »
Uitgaande van het voorbeeld, staat bij mij ook inderdaad nog dit voor het geheel
Citaat
UUID=E6307B67307B3E1D
Het ging mij dan ook alleen maar om de opties voor het mounten.

Maar voor alle in en outs over FSTAB, dan zou ik dit eens op je gemak doorlezen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/26, 18:31:15 »
Vooraleer iets anders te proberen, ga je de schijf eens controleren en repareren met de schijfcontroletools.

Een niet "schoon" afgesloten nfts volume wordt door Ubuntu niet automatisch gemount. Dat betekent dat bij jou tijdens de opstart het mounten van de schijf niet lukt (kijk maar eens naar de foutmelding van "sudo mount -a").

Je probeert later de schijf via nautilus te mounten, terwijl die al via fstab is aangemeld: op dat ogenblik is het eerste probleem dat je geen "root"bent: schijven aangemeld in /etc/fstab kunnen standaard slechts door root aangekoppeld worden.

Mocht je dan nog root zijn, dan ben ik 99% zeker dat de schijf nog niet wil aankoppelen omwille van "niet schoon".

Om een ntfs schijf te controleren en te repareren, heb je Windows nodig: ntfs is namelijk een proprietair bestandssysteem waar alleen Microsoft alle details van kent.