Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met externe harde schijf  (gelezen 1285 keer)

Offline scharco

• Lid
problemen met externe harde schijf
« Gepost op: 2009/04/06, 20:29:23 »
Ik heb Ubuntu nu een week of drie draaien en ben er tot gisteren zeer over te spreken.

Echter, gisteren heb ik een externe harde schijf aan mijn Ubuntu machine gehangen en hier heb ik allerlei problemen mee.

grootte harde schijf: 600GB
FAT32
voor 200GB gevuld met mp3's. Keurig onderverdeeld in mappen (waarbij de root erg veel mappen bevat (545))

Problemen waar ik tegen aan liep:
- Ubuntu speelde de verkeerde mp3's (heel vreemd, ik startte een mp3 maar kreeg een hele andere mp3 te horen)
- Ik kon mappen eerst wel hernoemen en verplaatsen en een tijd later mocht dit opeens niet
- In één map was ik mappen aan het hernoemen en hier was ik opeens allerlei data kwijt.

Ik heb een identieke harde schijf ook aan mijn ubuntu machine hangen. Hier heb ik geen problemen mee. Mijn Ubuntu machine is een beetje oude bak.

Vandaag heb ik eerst de externe schijf weer aan Ubuntu gehangen.
Alles deed het weer en de juiste mp3's werden gestart. Ik mistte alleen een paar mappen. Vervolgens weer aan mijn xp machine. Nu blijkt dat ik een paar datamappen kwijt ben. Baal hier wel van.

Mijn vraag:
Kan ik ergens info vinden over rechtenstructuren. Waarom mag ik eerst wel data bewerken en daarna niet meer?
Hoe kan het dat mijn externe schijf zo slecht te benaderen was?

Alvast bedankt,
  Marco

Re: problemen met externe harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/06, 20:33:47 »
FAT32 werkt niet goed samen met Linux.

Rechten:

13. Geef uzelf volledige USB-rechten

Met name bij scanners kan het lastig zijn, dat u als gebruiker standaard niet alle rechten hebt over USB-apparatuur.  Een veiligheidsmaatregel, maar een hinderlijke overdrijving. Verander dit als volgt:

Systeem - Beheer - Gebruikers en groepen

Klik op uw gebruikersnaam

Klik op de knop "Ontgrendelen"

knop Eigenschappen - tabblad Gebruikersrechten

en zet overal een vinkje, waar er nog geen staat.

Zijn er nog andere gebruikersaccounts? Herhaal deze stappen dan bij de andere accounts. Maar zet daarbij natuurlijk geen vinkje bij "mag het systeem beheren". Dat is immers een recht dat alleen toebehoort aan de beheerder (u dus).

Offline scharco

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/07, 09:13:29 »
Vistaus,

Dank voor je antwoord.

De rechten heb ik aangepast, maar verwacht hier geen wonderen van omdat de meeste (belangrijke) rechten al goed stonden.

Maar als fat32 niet goed met linux werkt, welk bestandssysteem moet ik dan gebruiken wanneer ik m'n externe harde schijven op zowel m'n wondows en m'n linux machine wil gebruiken?

grt,
  Marco

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/07, 09:41:48 »
linux ondersteunt fat inderdaad perfect, maar het bestandssysteem heeft zijn beperkingen. Zoals gemeld kunnen bestanden niet groter zijn dan 4 GB, maar wat minder bekend is, is dat de root directory slechts een maximaal aantal bestanden/directories kan bevatten. Ik denk dat jij tegen die limiet aangelopen bent. Je probleem heeft hier mee te maken, niet met rechten. Subdirectorieskunnen een onbeperkt aantal bestanden bevatten. Los dit probleem op door al je muziekmappen in een map "Muziek" te plaatsen.

Zoals ook reeds opgemerkt, is het gebruik van een moderner bestandssysteem voor dergelijke grote volumes echter aan te bevelen. Als je ook MS Windows hebt om die schijf te kunnen controleren, dan mag je gerust ntfs gebruiken. Dat is voor jou situatie nu mijn advies.

Heb je enkel linux, dan moet je een volledig door linux ondersteund bestandssysteem gebruiken. ext3 is meest standaard.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/07, 11:16:46 »
Maar als fat32 niet goed met linux werkt, ......
FAT32 werkt wél goed samen met Linux. Ik heb hier twee interne en één externe harde schijf, alle drie FAT32, op alle drie staan óók muziekbestanden, en met alle drie heeft Ubuntu geen enkel probleem. :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/07, 11:47:40 »
Tjiens, zou ik de enige zijn die mijn eigen postjes zie?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/08, 10:34:56 »

Ik zag zelfs Arie's postje bóven dat van Vanadium staan. 8) =D

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/08, 10:38:38 »

Tussen twee haakjes, ik zie jouw postjes niet alleen, ik steek er heel vaak nog wat van op ook hoor, Vanadium. ;) Dit bijvoorbeeld, wist ik niet:

............wat minder bekend is, is dat de root directory slechts een maximaal aantal bestanden/directories kan bevatten.
Subdirectorieskunnen een onbeperkt aantal bestanden bevatten.

Niet van toepassing op mijn systeem, maar toch iets om te onthouden. :)