Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem Evolution  (gelezen 2223 keer)

Offline Partynoud

• Lid
Probleem Evolution
« Gepost op: 2009/02/26, 10:08:14 »
Sinds een tijdje heb ik de volgende vreemde opmerking  bij het openen van Evolution:

"Voer wachtwoord in voor het openen van de standaardsleutelring. Het programma "evoltution (/usr/bin/evolution) wil toegang tot de standaard sleutelring maar deze is gesloten"

?????   Vervolgens voer ik dan mijn wachtwoord in en dan opent evolution wel. Echter ben ik hier niet van gediend. Evoultion moet gewoon openen zonder wachtwoord. Mijn vraag is hoe kan dit en hoe krijg ik dat weg?

Offline joop905

• Lid
Re: Probleem Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 10:14:49 »
kijk eens onder Systeem --Voorkeur-- Encryptie en sleutelbossen

GrJ

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 10:18:39 »
Heb ik gedaan, maar wat moet ik dan zien? Er staat niets over Evolution

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 10:19:56 »
Als je wachtwoord in de sleutelbos is opgeslagen, dan heeft Evolution het sleutelboswachtwoord nodig om deze te openen. Niets bijzonders dus. Je kunt er ook voor kiezen om de sleutelbos automatisch te openen bij het opstarten.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/26, 10:50:31 »
Als je wachtwoord in de sleutelbos is opgeslagen, dan heeft Evolution het sleutelboswachtwoord nodig om deze te openen. Niets bijzonders dus. Je kunt er ook voor kiezen om de sleutelbos automatisch te openen bij het opstarten.
Beste @Cumulus007  zeg hem dan ook hoe aub.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/26, 12:06:31 »

Idd cumulus, heo doe je dat?

prlwgn

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/26, 14:29:02 »
Heb hetzelfde probleem, of eigenlijk is dit geen probleem.
Negeer dit en druk het weg en dan zie je vanzelf je evt. inkomende berichten verschijnen.
Zo werkt het tenminste bij mij.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/26, 16:29:50 »
Hebben jullie automatische login?

(1) Indien géén automatische login zou het moeten werken als je "sleutelbospaswoord" gelijk is aan je user login (misschien hebben jullie je login paswoord veranderd).
(2) Indien wel automatische login, dan zit er niets anders op dan het sleutelbospaswoord op niets te zetten.

System - Preferences - Encryption and keyrings, Password keyrings tab: klik "login", dan "change unlock password". Geef identiek hetzelfde paswoord als voor je login in in geval (1), geef niets in als paswoord in geval (2). Dat laatste kan wellicht een workaround zijn voor geval (1), maar is natuurlijk een stuk minder veilig.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/26, 22:13:09 »

(1) Indien géén automatische login zou het moeten werken als je "sleutelbospaswoord" gelijk is aan je user login (misschien hebben jullie je login paswoord veranderd).
(2) Indien wel automatische login, dan zit er niets anders op dan het sleutelbospaswoord op niets te zetten.

System - Preferences - Encryption and keyrings, Password keyrings tab: klik "login", dan "change unlock password". Geef identiek hetzelfde paswoord als voor je login in in geval (1), geef niets in als paswoord in geval (2). Dat laatste kan wellicht een workaround zijn voor geval (1), maar is natuurlijk een stuk minder veilig.

Is dat de enige oplossing? Is dat wel zo veilig dan? En hoe kan dat probleem zomaar onstaan? "twas er zomaar vanuit het niets (misschien na een update ofzo)

En wat bedoel je met:
 geef niets in als paswoord in geval (2). Dat laatste kan wellicht een workaround zijn voor geval (1), maar is natuurlijk een stuk minder veilig.

Wat is een workaround?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/26, 22:50:46 »
Citaat
Is dat de enige oplossing? Is dat wel zo veilig dan?

Als je het super veilig wil, dan heb je een verschillend paswoord om in te loggen en een ander om je sleutel te openen. Veiligheid komt tegen de prijs dat het minder confortabel wordt.

van_zwier

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/27, 12:20:34 »
@Partynoud:
workaround, vrij vertaald, het passeren van een herkend probleem in je systeem.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/31, 16:27:34 »

Hallo Vanadium,

Je tips hebben niet gewerkt. Ik moet nog altijd een wachtwoord opgeven wat erg vervelend is. Mijn wachtwoord heb ik nooit veranderd. Het is gebeurd ná een of andere update. Er was hier ook iemand anders op dit topic die er ook last van had. Zie boven.

Weet je nog wat anders?

Groet, Partynoud

« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/31, 16:31:02 »
Beste @Cumulus007  zeg hem dan ook hoe aub.
Dat meldt Joop905 toch al?

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/31, 16:35:59 »

Hallo Cumulus,

Hoe doe je dit dan?

Offline Jan E.

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/31, 18:44:53 »
Als jullie zelf eens zouden zoeken op "Evolution wachtwoord" kom je tig draadjes tegen over dit onderwerp.... En overal staat een van de twee oplossingen in. De eerste oplossing is hierboven al aangedragen. D

Die werkte bij mij echter niet en na dóór-zoeken (!) op dit forum vond ik deze oplossing, die bij mij wél werkte:

Antwoord van Pjotr123:
Je hebt je computer zeker gezet op "automatisch aanmelden" ?

Dan krijg je dat, want dan kan de sleutelring geen wachtwoord meer "lenen" van het aanmeldvenster.

Zo heb je er nauwelijks last van, bij automatisch aanmelden:

- wis het bestaande wachtwoord van de sleutelring:
eenvoudig dit bestand verwijderen: /home/gebruikersnaam/.gnome2/keyrings/login.keyring (of default.keyring)

Let op: wel eerst even verborgen bestanden zichtbaar maken in verkennertje Nautilus: Beeld - verborgen bestanden weergeven.

- de sleutelring zal nu om een nieuw wachtwoord vragen. Geef een wachtwoord van één of twee letters. Het sleutelringwachtwoord hoeft namelijk niet identiek te zijn aan je gebruikerswachtwoord.

- nu is het voortaan een kleine moeite geworden. :-)

Et voila, probleem opgelost.....

Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/31, 20:55:51 »
Jan, je schreef dit:

wis het bestaande wachtwoord van de sleutelring:
eenvoudig dit bestand verwijderen: /home/gebruikersnaam/.gnome2/keyrings/login.keyring (of default.keyring)

Waar vind je die "zin"/map? Kan hem niet vinden. Ik heb geen map Gnome.

Offline Partynoud

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/01, 00:24:47 »
jan, heb hem inmiddels gevonden met hulp van Wandarooze.