Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Gezamelijke partitie Windows en Ubuntu automatisch mounten  (gelezen 2296 keer)

Ik heb een partitie op de HD die ik gebruik voor documenten, foto's, muziek etc. Ik wil die partitie zowel in windows als in ubuntu kunnen gebruiken. Ik kan hem telkens als ik ubuntu gestart heb handmatig mounten door de partitie aan te klikken. Ik zou het echter automatisch geregeld willen zien. Hoe kan ik dit doen?
« Laatst bewerkt op: 2009/04/03, 17:23:04 door Vistaus »

Re: Gezamenlijke partitie windows en ubuntie automatisch mounten
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/02, 21:59:59 »
Plak hier eerst eens de uitkomst van sudo fdisk -l /dev/sdaen cat /etc/fstabDan kunnen we je vertellen welke regel je moet toevoegen aan /etc/fstab. In dat bestandje kun je aangeven welke partities automatisch gemount moeten worden.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline joop905

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/02, 22:08:56 »
probeer het eens met ¨pysdm¨ schijven grafisch mounten

GrJ

« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/02, 22:10:04 »
Het resultaat van de eerste opdrachtregel

Citaat
Schijf /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders
Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
Schijf-ID: 0x022c022c

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *           1        9561    76798701    7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            9562       19457    79489620   83  Linux

Het resultaat van de tweede

Citaat
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda2
UUID=f27dc348-cb48-4cff-8372-0c00afed9dda /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sdb3
UUID=a1679a2e-ca8d-4420-a0b6-1764173016a8 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/02, 22:33:40 »
Maak eerst een koppelpunt aan:
sudo mkdir /media/windows
Je kan ook een andere naam dan windows gebruiken, maar neem wel iets zonder hoofdletters en gekke tekens zoals spaties.

Nu /etc/fstab bewerken:
gksudo gedit /etc/fstab

Voeg dit toe onderaan het bestand:
/dev/sda1 /media/windows ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.utf8 0 0
Opslaan en klaar.

Eventueel moet je de locale aanpassen, kijk daarvoor hier: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab#NTFS

« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/03, 09:55:07 »
Maak eerst een koppelpunt aan:
sudo mkdir /media/windows
Je kan ook een andere naam dan windows gebruiken, maar neem wel iets zonder hoofdletters en gekke tekens zoals spaties.

Nu /etc/fstab bewerken:
gksudo gedit /etc/fstab

Voeg dit toe onderaan het bestand:
/dev/sda1 /media/windows ntfs-3g defaults,locale=nl_NL.utf8 0 0
Opslaan en klaar.

Eventueel moet je de locale aanpassen, kijk daarvoor hier: https://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab#NTFS

Hallo Johan

Deze oplossing werkt uitstekend. Het enige dat ik moest wijzigen was de partitie die gemound moest worden. In jouw oplossing mounte ik de windowspartitie. Dat zag ik meteen na herstart. Ik heb met de partiotineringssoftware van Gnome de juiste partitie opgezocht (sdb2) et voila

Bedankt

Re: [Opgelost] Gezamelijke partitie Windows en Ubuntu automatisch mounten
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/03, 23:27:20 »
Ik heb met de partiotineringssoftware van Gnome de juiste partitie opgezocht (sdb2) et voila.

Dat had je ook kunnen vinden met sudo fdisk -l /dev/sdbmaar uit je eerste post was niet duidelijk dat je twee HD's in je systeem had, anders zou ik er die regel ook wel bij hebben gezet, en dan had Johan direct de juiste partitie kunnen aanduiden.
Enfin, blij dat het werkt.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...