Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partitie aanpassen na installatie Ubuntu  (gelezen 775 keer)

Partitie aanpassen na installatie Ubuntu
« Gepost op: 2009/03/29, 19:55:10 »
Hallo allemaal,

Na wat getouwtrek heb ik de knoop maar doorgehakt en Ubuntu 8.10 geinstalleerd. Het probleem dat ik had met mijn dual-monitor opstelling heb ik inmiddels opgelost (yippieeeee, het lukt mij meer mij erin vast te bijten dan de vorige keer), maar ik heb nog een andere uitdaging:

Ik wilde in eerste instantie graag Ubuntu installeren in een partitie van 50GB (totaal) en Ubuntu zelf de schijfindeling laten verzorgen. Omdat dit toch wel wat problemen opleverde (Ubuntu verrekte gewoon om genoegen te nemen met die 50GB) heb ik Ubuntu geinstalleerd en de volledige schijf met een grootte van 250GB ter beschikking gegeven (wel eerst alle data naar andere schijven geparkeerd).

Hoe kan ik nu de huidige partitie verkleinen? Ik wil er toch graag een ntfs-partitie van maken. Ik heb gelezen dat ik dan ergens de gparted cd moet downloaden en van daaruit opstarten, maar waar vind ik die en zijn er tijdens de move nog zaken die ik in de gaten moet houden? Ik denk erover om de partitie 50GB groot te maken, omdat ik waarschijnlijk ook nog Virtualbox ga installeren voor mijn pakketten die Linux mij niet biedt.

Groeten,
Mischa

Re: Partitie aanpassen na installatie Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/29, 21:33:26 »
Dit kan met Gpated Live http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Partitie aanpassen na installatie Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/29, 22:41:15 »
Hallo Gijs,

Ik heb in de tussentijd nog doorgezocht, met als gevolg dat ik de iso gevonden had, deze op cd gebrand heb in intussen de ene grote partitie in 2 kleinere op maat gemaakt heb.

Bedankt voor je reactie.

Groeten,
Mischa