Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met afspelen dvd's  (gelezen 1112 keer)

Probleem met afspelen dvd's
« Gepost op: 2009/03/16, 22:47:18 »
Heb Kubuntu 8.10 geïnstalleerd hier. Gebruik VLC voor het afspelen van dvd's. Af en toe hapert het beeld, gaat het beeld schokkerig vooruit en lijkt vast te lopen. Dit gebeurd vooral als ik na een tijdje de pc gebruikt te hebben een dvd ga afspelen. Herstarten is dan de enige oplossing. Na een herstart van de pc speelt de dvd bijna volledig goed af, tot hij bijna klaar is met de film. Dan gaat het weer fout.

Iemand enig idee hoe ik dit probleem kan tackelen?
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline Ploffie

• Lid
Re: Probleem met afspelen dvd's
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/16, 23:36:25 »
Je hebt niet toevallig eveneens Firefox openstaan?
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/16, 23:45:22 »
Ik zou eerst een terminal open maken en kijken wie er zoveel processor tijd neemt
met het commando top tijdens de vastloop / haperingen

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/18, 00:29:20 »
Hmm.. sowieso heb ik blijkbaar een probleem met Xorg. Deze staat twee keer in de processenlijst. Eentje nu gekilld, waardoor mijn systeem ineens een stuk soepeler loopt :S

Hoe doe je dat checken van de processortijd met dat commando? Ben wel een beetje thuis in de terminal, maar niet heel erg, dus veel commando's ken ik nog niet :)
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/18, 09:05:23 »
Hallo

Eigenlijk wijst dat zich vanzelf;
als je top opstart, dan staan de 'zwaarste' processen bovenaan
en onder %CPU, kun je zien hoeveel procent er wordt geclaimed door dat proces
en bij %MEM hoeveel geheugen van het systeem
Ook kun je zien of je swap wordt aangesproken
En in het Lijstje achter Cpu(s); me ..su ..sy, ..ni,..id,..wa,..hi,..si,..st
staan de cpu states
Als je
man top
in tikt, krijg je een overzichtslijstje, de manual van top is wel duidelijk geschreven (vind ik)

Je kunt ook atop gebruiken (of sudo atop) waarin je ongeveer hetzelfde
kunt zien.

Het kan ook grafisch natuurlijk, met de systeemmonitor (onder Systeem-beheer)

Groeten Gerrit

« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/18, 23:16:29 »
Ok, dan kijk ik in de systeemmonitor en zie ik dat Xorg twee keer opgestart is. Als ik er eentje kill, wordt dat een zombie en wordt mijn pc meteen een stuk sneller. Wat is hier het probleem?

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/19, 15:50:37 »
Het lijkt er op dat je 2 Xservers hebt draaien? kun je dan ook inderdaad met;
ctrl +alt+ f8 naar die andere Xsessie toe? (en met ctrl + alt+ f7 weer terug naar de 1e)

kijk anders even met pstree in de terminal of je kunt zien waar je x-session-manag wordt gestart en
of er meer zijn gestart. Normaal loopt ie; gdm-gdm- en wordt daaronder gezet. (die later in de boom
vermelde {x-session-manag} hoort daar (dwz eentje)) voorzover ik tenminste dat kan zien,
ben helaas geen guru in deze  ;)

Groeten Gerrit