Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu server waar gebruikers op kunnen inloggen  (gelezen 2022 keer)

Ubuntu server waar gebruikers op kunnen inloggen
« Gepost op: 2009/02/21, 15:28:27 »
Ik had voorheen toen ik nog Windows draaide cliĆ«nts met Windows XP Pro en een server 2003 met AD. Server 2003 was domain controller,  en de clients hingen in het domein. Van hieruit kon ik dan policies uitdelen en op elke pc inloggen waar ik wilde.

Nu begin ik langzamerhand steeds meer Linux fan te worden, en wil mogelijk de server 2003 vervangen voor Ubuntu server. Nu had ik al Wamp server draaien onder Windows, en die kan ik dus ook prima onder Ubuntu gebruiken.  Zo ook met mailserver, bestanden delen etc. dat is geen probleem.

Waar ik niet geheel duidelijkheid over kan krijgen, is hoe ik net als met de Windows AD mijn Ubuntu desktops centraal profielen kan laten ophalen van de server, en dat er ook policies mee worden gegeven.

Ik zat al een beetje richting openldap gekeken, en webmin heb ik bekeken. Maar ik vond niet echt iets.

Is een dergelijke situatie te realiseren, en hoe zet ik de stap(pen) in de juiste richting? 

Re: Ubuntu server waar gebruikers op kunnen inloggen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/21, 16:48:15 »
Je zou ongeveer hetzelfde effect kunnen bereiken met LTSP (Linux Terminal Server Project). Maakt niet uit met welke computer ik inlog, altijd mijn gegevens en instellingen bij de hand ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Re: Ubuntu server waar gebruikers op kunnen inloggen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/21, 18:06:04 »
Je zou ongeveer hetzelfde effect kunnen bereiken met LTSP (Linux Terminal Server Project). Maakt niet uit met welke computer ik inlog, altijd mijn gegevens en instellingen bij de hand ;)

Dan staat je useraccount dus centraal opgeslagen? Kun je ook policies uitrollen?

Dat is iets wat ik ook wil...

Re: Ubuntu server waar gebruikers op kunnen inloggen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/22, 11:02:56 »
Hmmm, heb die LTSP bekeken, en wat ik dus begrijp is dat je eigenlijk gewoon op de server werkt, maar de output op je workstation komt.

Ik zoek dus eigenlijk dat je gewoon Ubuntu start vanaf het lokale systeem, maar je useraccount van de server ophaalt en daarmee inlogt.  Dit is LTSP niet geloof ik?

Is XDMCP niet wat? Daarmee kun je op afstand aanmelden...
« Laatst bewerkt op: 2009/02/22, 11:05:09 door koenelsenaar »

Offline Ubert

  • Lid
Re: Ubuntu server waar gebruikers op kunnen inloggen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/18, 21:45:06 »
AD is in feite LDAP, dus je zult hier toch mee aan de gang moeten wil je hetzelfde effect bereiken. Om je /home overal te kunnen lezen kan je NFS gebruiken. Maar ik heb wel gehoord dat je dan alleen maar dezelfde ubuntu versie moet gebruiken anders gaat het fout. (dus niet 8.04 client op de 8.10 server) maar miss. kan iemand mij even verbeteren die dit wel zeker weet. je kan ook ervoor kiezen om je client via AD toegang te geven op je domein, dat gaat via likewise open, alleen heb je zo niet je bestanden centraal.