Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nogmaals enig advies...  (gelezen 5081 keer)

Nogmaals enig advies...
« Gepost op: 2009/03/06, 14:33:22 »
Zoals ik heb ervaren met mijn notebook van Packard Bell, moest ik een bios update doen... Was echt nodig.
Dit kan alleen maar via de site van dit merk, doch het is een exe-file... Dus.
Nu stelt zich hetzelfde probleem voor op de Packard Bell van Monique die Kubuntu draait...
Hoe is dit probleem op te lossen zonder over te gaan naar Microsoft ?
IEMAND die me kan helpen. Heb op de site van Packard Bell gekeken en Monique heeft twee updates nodig, kan deze alleen maar downloaden met XP en dan op schijf branden.
HELP !!!!!
Groetjes,
Freddy

Noot : Gelukkig heeft mijn persoonlijke pc dat NIET nodig.   =D
Packard Bell desktop 1024MB : Ubuntu 11.04
Intel computer 512MB : Xubuntu 11.04
HP - paviljon 1024 MB : Bodhi Linux

Offline track

• Lid
Re: Nogmaals enig advies...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/06, 14:47:21 »
Hoi Freddy,

meestal draaien de BIOS-programma's onder DOS.  Een geval voor  http://www.freedos.org/  dus.
Er zijn ook Win..- programma's, maar dat wordt duidelijk afgeraden.

-> http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/06, 15:10:02 »
Hoi Freddy,

meestal draaien de BIOS-programma's onder DOS.  Een geval voor  http://www.freedos.org/  dus.
Er zijn ook Win..- programma's, maar dat wordt duidelijk afgeraden.

-> http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

Vriendelijke groet,

track
Héél erg bedankt voor de goede raad. Ga nu overleggen met Monique.
Ga eventjes rusten, website is klaar en terug zichtbaar, doch eerst boterhammeke eten.
Prettig weekend.
Groetjes,
Freddy

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/13, 11:56:07 »
Probleem moeten oplossen op de Packard Bell computers... de notebook en de desktop.
de Bios-Update is een héél klein progje dat ik ALLEEN maar op de site van Packard Bell kon downloaden en installeren. Doch je moet xp of vista draaiend hebben.
De enige ECHTE mogelijkheid om dit te realiseren bij Monique was haar xp terug zetten. Daar is ze niet....
Doch er is de keuze.
Heb alles geprobeerd, ook wat iedereen me voor raad gaf. Sorry, ofwel moet ik haar een nieuwe pc kopen... Zonder iets voor-geïnstalleert en hem laten maken door de persoon die deze van mij heeft samengesteld. Nooit zo'n zaken tegengekomen en hebben er meer dan 25 a dertig testjes op gedaan met verschillende distros van Linux en hij werkt nog.
Nu kan ik alleen maar hopen dat er véél geld binnenkomt en dat ik de computers kan vervangen. Want ons Monique die altijd Kubuntu draaide zit nu op xp... AI...AI...
De moment dat er een echte oplossing komt zonder dat ik schade toebreng aan het moederbord, dan keert ze terug.
Wel maar trieste groetjes en goede punten behaal ik nu niet zo bij ons Monique.
Freddy

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/13, 12:08:13 »
Dat snap ik niet.  Een BIOS dat je alleen onder xp kunt flitsen ??

Wil je me even de link posten, want dat zou ik willen nagaan.  Vaak heb ik gezien dat er een flits-programma bij het BIOS meegeleverd werd,
maar je kon gerust ook met een van de vrije flits-tooltjes flitsen. (dat heb ik voor onze PIII op zaak gebruikt om weer het juiste BIOS er op te zetten)

Dus aljeblieft óf de link naar het goede BIOS of het type "Packard Bell" dat je hebt en ik zal het even nagaan.

track
« Laatst bewerkt op: 2009/03/13, 12:09:44 door track »

« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/15, 12:36:42 »
Dat snap ik niet.  Een BIOS dat je alleen onder xp kunt flitsen ??

Wil je me even de link posten, want dat zou ik willen nagaan.  Vaak heb ik gezien dat er een flits-programma bij het BIOS meegeleverd werd,
maar je kon gerust ook met een van de vrije flits-tooltjes flitsen. (dat heb ik voor onze PIII op zaak gebruikt om weer het juiste BIOS er op te zetten)

Dus aljeblieft óf de link naar het goede BIOS of het type "Packard Bell" dat je hebt en ik zal het even nagaan.

track
Packard Bell - Maestro 191W - Schermresolutie 1440x900
- Eerst en vooral weet ik niet goed waarvoor deze bios-update juist dient. En ten tweede heb ik zelf niet op mijn eigen pc.
Het is NIET goed dat ons Monique er terug xp moest op draaien, ze is maar erg teleurgesteld.
Ik zal nu voor haar de alpa5 van Kubuntu wel eens testen en als de tijd rijp is hem plaatsen. Doch eerst haar bios.
Ah, en sorry voor mijn late reactie hoor... Wandeltijd is terug en zijn veel in de natuur of we fietsen als het enigzins te doen is, en dan nog onze tuin... T'ja lentekriebels.
Groetjes,
Freddy

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/15, 12:41:20 »
Tsja, zo is Packard Bell. Ik vind het een baggermerk, oa door dit soort dingen.

Overigens, waarom is die BIOS-update zo noodzakelijk?

Offline track

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/15, 13:31:16 »
+1  (met het BIOS)

Zou ik alleen doen als ik problemen heb, niet zomaar.  Er is altijd een risico dat iets mis gaat, en dat moet je maar lopen als er echt een nut zal zijn.
Welk probleem wil je door het BIOS-update oplossen ?   Misschien ligt het probleem ook op een andere plek.

track

« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/15, 13:32:34 »
Heb hier precies hetzelfde met mijn Compaq.

De reden dat ik het wil upgraden is omdat in de laatste versie een prettige verbetering zit:

Enhancements:         Improves performance when accessing a SD or memory card.

Het is ook een .exe file, en dus geen .rom file zoals Pjotr berschijft.

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/15, 15:29:50 »
Dat is inderdaad een reden om het wél te doen.

En toch blijf ik erop hameren om die .exe  alleen onder DOS (-> freedos is best) en  niet onder Win.. uit te voeren.
(Ik ben er helemaal eens met  http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen !)

track

p.s.: vaak heb je van die zelf-ontpakkende .exe's
« Laatst bewerkt op: 2009/03/15, 15:31:22 door track »

« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/15, 15:36:43 »
Ik ga het proberen met FreeDOS. Maar welk commando moet ik dan gebruiken om de .exe uit te voeren in FreeDOS?

Offline track

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/15, 15:45:49 »
?? ???   
Een .exe  is een commando toch ? 
(en bij DOS/Win.. per se uitvoerbaar)

track

« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/15, 15:51:31 »
Ja maar omdat je voor een .rom file het commando afudos /i<biosbestandsnaam> moet gebruiken, dacht ik dat er ook een commando moest zijn om een .exe te installeren ofzo, of zi ik dat verkeerd?

Offline track

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/15, 16:04:56 »
Nou Vistaus,  ik denk dat die .exe gewoon een gepakt pakket is met een zelf-ontpakker erbij.
Je kunt dus ook proberen om hem met het Linux-archieftool te openen.
Vaak lukt dat en je zult waarschijnlijk een map met verschillende bestanden inclusief een "readme" en een .rom (of zo) vinden.

Òf je start hem gewoon met DOS en daarna zal die reeks bestanden ernaast op de DOS-schijf staan.

track

« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/15, 16:07:44 »
Ik heb op Vista ook mijn BIOS geflitst met deze .exe van HP en het is het volgende: http://www.troublefixers.com/wp-content/uploads/images/ed4bad7d92ad_128BD/biosupgradepicture.jpg

« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/15, 17:13:47 »
+1  (met het BIOS)

Zou ik alleen doen als ik problemen heb, niet zomaar.  Er is altijd een risico dat iets mis gaat, en dat moet je maar lopen als er echt een nut zal zijn.
Welk probleem wil je door het BIOS-update oplossen ?   Misschien ligt het probleem ook op een andere plek.

track
Eigenlijk ben ik niet op de hoogte wat een bios-update juiust doet.
Alleen bij het installeren zie ik dat, Ubuntu, Kubuntu een bericht geeft van, vrij vertaald... Bios update nodig, neem contact op met je verdeler ' Computer Packard Bell dus "
Voor de rest ??????
Freddy

« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/15, 17:18:11 »
t'ja beste Forumers, heb alles goed doorlezen. En ga het erop wagen een nieuwe install op ons Monique haar computer te doen.
Want Micro hangt haar de keel uit. U weet wel... Cleanen, Duplicates verwijderen, optimalizeren.... defragmenteren, ruimte op je harde schijf maken... en ga zo maar door.
EN, ze werkt al van in het begin met Linux, je kan bedenken wat ze nu voelt met haar xp, heb er compassie mee.
Groetjes,
Freddy

Offline track

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/15, 17:22:43 »
Hoi Freddie,

wil je even twe dingen doen ? 
1. ons verklappen welk type "Packard Bell" je precies hebt  en
2. de preciese kreet van de foutmelding even opschrijven en hier posten ?

Anders wordt het te veel zeilen in de mist.

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/15, 18:29:53 »
Hoi Freddie,

wil je even twe dingen doen ? 
1. ons verklappen welk type "Packard Bell" je precies hebt  en
2. de preciese kreet van de foutmelding even opschrijven en hier posten ?

Anders wordt het te veel zeilen in de mist.

Vriendelijke groet,

track

Klik eens op deze link, daar vind je ons Monique haar MACHIEN...

http://support.packardbell.com/benl/item/index.php?sn=124906600314&g=1400

Offline track

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/15, 18:56:25 »
n.b.:  het BIOS dat op jouw link staat (v.1.10) is ook reeds verouderd !

Als je echt een nieuwe BIOS moet hebben zal je aub deze (v.1.15) pakken: http://support.packardbell.com/benl/item/index.php?i=7603790000
En in dit geval is het inderdaad zo'n automatisch iets voor Win32. (en toch ook hier liefst eerst de commandolijn proberen)

track

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/15, 19:33:19 »
@Freddy, misschien een ideetje om eens uit te proberen: Zoek ergens een oude HD en stel daar windows op (of enkel DOS) Zo kan je die HD dan erin stoppen om de bios te updaten en dan terug de andere HD erin. Misschien werkt het zo wel. Handig voor in de toekomst als je dit nog eens tegenkomt bij je hulp aan anderen.
't Is enkel een idee, weet niet of dit kan en ook zal werken.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/15, 20:49:13 »
n.b.:  het BIOS dat op jouw link staat (v.1.10) is ook reeds verouderd !

Als je echt een nieuwe BIOS moet hebben zal je aub deze (v.1.15) pakken: http://support.packardbell.com/benl/item/index.php?i=7603790000
En in dit geval is het inderdaad zo'n automatisch iets voor Win32. (en toch ook hier liefst eerst de commandolijn proberen)

track
Ja, deze heb ik op een USB-Stick gezet, zo kan ik hem misschien uploaden... Héél voorzichtig en Uw raad opvolgen.
Hartelijk bedankt.
Groetjes,
Freddy

« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/15, 20:52:58 »
@Freddy, misschien een ideetje om eens uit te proberen: Zoek ergens een oude HD en stel daar windows op (of enkel DOS) Zo kan je die HD dan erin stoppen om de bios te updaten en dan terug de andere HD erin. Misschien werkt het zo wel. Handig voor in de toekomst als je dit nog eens tegenkomt bij je hulp aan anderen.
't Is enkel een idee, weet niet of dit kan en ook zal werken.
Oh ja, een vriend bij wie ik Ubuntu heb geïnstalleerd heeft er nog eentje voor mij, ga het vragen.
Is wel een idee, ga dit op de oudse van de computers eens uitproberen.
Mijn Moniekje zal blij zijn terug Linux te kunnen draaien, en, ik goede punten behalen. Nu loopt ze er maar stressig bij... Haar Linux missen is niet goed voor haar humeur, en zodoende ook niet voor mijzelf.   =D
Bedankt en groetjes,
Freddy