Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: braille terminal  (gelezen 2053 keer)

Offline idefix

• Lid
braille terminal
« Gepost op: 2009/03/01, 23:09:12 »
Hallo,

heeft iemand hier al een braille terminal aan de praat gekregen? Ik heb hier een ALVA braille terminal van een kennis die blind is. Ik denk dat Ubuntu zeer geschikt kan zijn voor blinden, omdat je puur tekst-georienteerd kunt werken (belangrijk voor speech en braille). Zelfs surfen gaat tekst-georienteerd met w3m of lynx.
Ik zie in synaptic enkele programma's zoals brltty maar ik krijg m'n braille terminal niet aan de praat.
Support bacteria. They're the only culture some people have.

Offline mrGee

• Lid
Re: braille terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/02, 22:10:53 »
Hallo

Ik zelf heb al wel met diverse software voor blinden en slechtzienden gewerkt, maar tot op heden
nog niet met een braille terminal in aanraking gekomen.

Allereerst; kijk even hier;
http://vinux.org.uk/index.php (ook wel vibuntu genoemd)

Dit is een ubuntu afgeleide die nog niet zolang bestaat, speciaal voor blinden/slechtzienden, waarschijnlijk
ondersteunt die hem out of the box.
Wat is het exacte hardware type?
Voor meer algemene info voor blinden kijk ook even op hun fora;

http://www.mail-archive.com/blinuxforum@lists.freearchive.org/

en op de pagina van Jos Lemmens

http://web.inter.nl.net/users/lemmensj/#blinux

en natuurlijk op de Knoppix site (de vrouw van Klaus is nl. ook blind en het Adriane project is naar haar genoemd)
en de laatste Knoppix 6.1 heeft veel verbeteringen inzake blinden software ook braille leesregel herkenning

http://knopper.net/knoppix-adriane/

En verdiep je ook eens in spraak uitgave en spraak herkenning, daar zijn ook meerdere draadjes over, altijd nuttig om
een blinde mee kennis te laten maken. ( zoekwoorden espeak speech-dispatcher mbrola festival simon het voxforge project)

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline idefix

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/03, 09:50:25 »
Hallo Gerrit,

bedankt voor de informatie. Zoveel links! Daar zitten er vast een paar relevante tussen!
Ongelooflijk bedankt!!!

Offline ivo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/05, 21:03:41 »
Hallo Gerrit,

bedankt voor de informatie. Zoveel links! Daar zitten er vast een paar relevante tussen!
Ongelooflijk bedankt!!!

Ik had nog een vraag uitstaan bij een blinde ex-collega van me; hierbij haar antwoord.

Ik heb een Voyager (80 cellen) van de leverancier Optelec.
Linux werkt echter ook op een groot aantal andere braille leesregels en je kan het ook met spraak gebruiken.
Google op brltty en je komt een hoop info tegen.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline idefix

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/06, 07:56:09 »
Hallo Gerrit,

Ongelooflijk bedankt!!!

Ik had nog een vraag uitstaan bij een blinde ex-collega van me; hierbij haar antwoord.

Ik heb een Voyager (80 cellen) van de leverancier Optelec.
Linux werkt echter ook op een groot aantal andere braille leesregels en je kan het ook met spraak gebruiken.
Google op brltty en je komt een hoop info tegen.

hallo Ivo, dat klopt: brltty werkt met enorm veel brailleterminals en zou ook moeten werken met de Alva ABT 343. Alleen heb ik het niet aan de praat gekregen. Zelden zo lang zitten klooien met een configuratie-bestand. Tevergeefs dan nog.
Anderzijds heb ik die Knoppix Live CD (Adriane) geprobeerd en dat vind ik HET VAN HET voor blinden: als je opstart, krijg je een menu (tekstgeorienteerd, dus geen windowmanager): www, shell, setup,...
Bij setup kun je je brailleterminal kiezen en die werkt dan meteen. Vanaf het moment dat je menu verschijnt, heb je spraak-ondersteuning, dus iemand die blind is, kan volledig zelfstandig aan de slag.
Er zit voor wie wil ook LXDE in, maar voor blinden is dat niet relevant, vermoed ik.

Nadelen:
1. Belgen moeten eerst naar de shell gaan en "loadkeys be-latin1ingeven.
2. Niet installeerbaar!   GRRRRR! Zo een prachtig systeem en je kan je instellingen niet bewaren!

Offline track

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/06, 09:38:01 »
Even een idee:  zou je niet de configuratiebestanden uit die Knoppix kunnen pikken ?

Dan heb je een voorbeeld om te vergelijken.
Ik zou vermoeden dat het verschil bij de instellingen hier niet zo groot zal zijn.

track

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/06, 13:24:25 »
Hallo

@ Idefix welke knoppix/adriane versie heb je eigenlijk gedownload, want 6.1 wordt pas tijdens
de Cebit gepresenteerd en is daarna te downloaden. Bij de nieuwe duitse c't nummer 6 zit ie bij en
ook een kort artikeltje hierover. Maar niets over de Adriane desktop.
Klaus heeft het bootproces aanzienlijk weten te versnellen en deze editie van knoppix is gebaseerd op debian Lenny.
Hij is oa. op een usb stick te zetten en er is een scriptje waarbij hij wel op de harde schijf is te installeren.
Maar volgens het artikeltje, met wat restricties en niet zo erg flexibel.  Tooltje genaamd; 0wn(Knoppix Hd installation) wordt daarvoor gebruikt, de partitionering en het bestandsformaat (Reiser) zijn rudimentair
te kiezen/in te stellen. Waarschijnlijk ben je beter af door wat klaar te zetten vanuit gparted, of te experimenteren met een schijf waar toch al niets bijzonders op staat.

En idd. wat track ook al aangaf, ipv. 2 keer het wiel lopen uit te vinden, daar waar mogelijk configuratie bestanden 'lenen'. Doe ik ook altijd, daar waar bijv. ubuntu 8.10 er een knoeiboel mbt. auto detectie van Xorg maakt.

Groeten Gerrit

Offline ivo

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/06, 22:35:09 »

2. Niet installeerbaar!   GRRRRR! Zo een prachtig systeem en je kan je instellingen niet bewaren!

Heb je hier wat aan?

http://www.knoppix.net/forum/viewtopic.php?t=29651

Posted: Fri Feb 27, 2009 12:38 am         
OK, I found out that the Knoppix live CD that has the same version as the ADRIANE (Microknoppix?), will identify my hardware just as well - and there the installation command is present. So that's wonderful.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline idefix

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/07, 22:37:03 »
@ MrGee: ik heb deze versie: KNOPPIX_V6.0-ADRIANE_V1.1CD-2009-01-27-EN.iso
Ik wacht wel op versie 6.1
@ivo: ik had deze al gezien, maar het werkt niet.
@track: Knoppix gebruikt programma's uit Suse Blind Linux. Ik weet niet of die bruikbaar zijn.

@IEDEREEN: hartelijk bedankt voor de tips!  =D

Offline track

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/07, 22:45:31 »
Eigenlijk had ik gedacht dat er een bepaalde driver is die de braille-lijn aanspreekt.
En die zal in beide Linux' toch dezelfde zijn, dus zou je de daarbij behorende instellingen (en config's) kunnen jatten.
Maar als de benadering helemaal nie vergelijkbaar is ..

track

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/07, 22:51:17 »
Hallo

Config instellingen moeten zondermeer kruiselings van distro/distro te zijn gebruiken.
Het is meer, dat je kijkt welk programma of driver specifiek wordt gebruikt.
Meeste configs staan in /etc voor systemwide
Sommige kunnen ook in je home (over rulen meestal system wide)
En soms heb je te maken met een subtiel versie verschil en staat een bepaalde
config ineens in een /etc/submapje waar die de vorige versie nog niet stond.

En met spraaksoftware zijn erg veel werkende combi's mogelijk, zo zijn er voor de duitse taal
compleet andere oplossingen gemaakt (oa. hadifix)

Groeten Gerrit

oja Suse heeft van oudsher altijd een braille install gevoerd, ze hebben/hadden nl een blinde medewerker die
daar altijd voor zorgde, ik heb ooit eens een interview gelezen. Ik weet niet in hoeverre Suse nu nog
blinden vriendelijk is, al een tijd niet mee gespeeld en ik vind ubuntu ivm. spraaksoftware wat makkelijker
te configureren.

« Laatst bewerkt op: 2009/03/07, 23:12:50 door mrGee »

Offline mrGee

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/07, 23:34:27 »
Ik zat net bij de pagina voor vinux te kijken;

http://groups.google.com/group/vinux-development

en daar ergens in een post een (foute) doorlink naar een interview
met Aldo La Rosa in't Vlaams
http://www.garagetv.be/video-galerij/avspubliek/video175354.aspx?utm_source=SendVideo2Friend%26utm_medium=VideoUrl

Erg leuk om hem eens in het echt te zien; ik kom hem namelijk overal tegen in
veel talen in diverse blinden fora

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/03/07, 23:41:19 door mrGee »