Hallo Gerrit,
bedankt voor de informatie. Zoveel links! Daar zitten er vast een paar relevante tussen!
Ongelooflijk bedankt!!!
Ik had nog een vraag uitstaan bij een blinde ex-collega van me; hierbij haar antwoord.
Ik heb een Voyager (80 cellen) van de leverancier Optelec.
Linux werkt echter ook op een groot aantal andere braille leesregels en je kan het ook met spraak gebruiken.
Google op brltty en je komt een hoop info tegen.
hallo Ivo, dat klopt: brltty werkt met enorm veel brailleterminals en zou ook moeten werken met de Alva ABT 343. Alleen heb ik het niet aan de praat gekregen. Zelden zo lang zitten klooien met een configuratie-bestand. Tevergeefs dan nog.
Anderzijds heb ik die Knoppix Live CD (Adriane) geprobeerd en dat vind ik HET VAN HET voor blinden: als je opstart, krijg je een menu (tekstgeorienteerd, dus geen windowmanager): www, shell, setup,...
Bij setup kun je je brailleterminal kiezen en die werkt dan meteen. Vanaf het moment dat je menu verschijnt, heb je spraak-ondersteuning, dus iemand die blind is, kan volledig zelfstandig aan de slag.
Er zit voor wie wil ook LXDE in, maar voor blinden is dat niet relevant, vermoed ik.
Nadelen:
1. Belgen moeten eerst naar de shell gaan en "loadkeys be-latin1ingeven.
2. Niet installeerbaar! GRRRRR! Zo een prachtig systeem en je kan je instellingen niet bewaren!