Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer ik ...  (gelezen 5223 keer)

Offline liobadd

• Lid
Hoe installeer ik ...
« Gepost op: 2009/02/26, 06:23:32 »
Hallo mensen,

Ik heb een korte, algemene vraag, ik ben nog niet zolang bezig met ubuntu.

Hoe installeer ik (linux)software, gedownload van een site? Ik kom regelmatig tegen dat er geadviseerd wordt om een bepaald programma te downloaden en te installeren, downloaden das geen probleem, maar hoe installeer ik dan het gedownloade.

Ik had al gekeken op http://sites.google.com/site/computertip/     en ook hier op forum, maar ik kom er ff niet uit.

alvast bedankt voor jullie reacties

lioba

Offline mcgyver

• Lid
Re: Hoe installeer ik ...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 06:25:03 »
Wat bijvoorbeeld?

Offline liobadd

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 06:32:24 »
Wow en ik dacht dat ik vroeg was =D.

Ik kom regelmatig handige programmatjes tegen hier op t forum en die zijn dan van een andere site te downloaden, (kan zo ff geen voorbeeld vinden), ik download dan en vervolgens zit ik te kijken eh eh eh en nu verder????

Ik heb wel een voorbeeld, maar niet van dit forum, ik kwam net via de site van de belasting http://www.toeslagen.nl/download/147.html aanvraag- en wijzigingsprogramma huur- en zorgtoeslag 2009 voor Linux tegen, nu wil ik deze installeren maar kwenie hoe.

lioba

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 06:44:32 »
Linux kent geen .exe . De meeste dingen kan je via synaptic vinden. (manager die je downloads beheert en update). Die kan je het beste gebruiken. Wees voorzichtig met alles wat niet in Synaptic is. Tarballs zijn ietsje ingewikkelder te installeren. Daarvoor moet je naar de terminal. Een .deb kan je dubbelklikken als een .exe, maar nogmaals: wees zuinig met zomaar dingen installeren buiten de officiële bronnen.

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/26, 10:56:24 »
Hoi liobadd,

welkom op het forum !

In ieder geval zou ik heeeel voorzichtig zijn met programma's vanuit "aanbiedingen".  In wezen heb je bij Linux / Uby alles aan boord.
Er zijn maar weinig dingen die je van "buiten" moet hebben.  (-> http://sites.google.com/site/computertip/directdoen )

Als je toch een programma uit een slechte bron installeert schiet je de veiligheid van Linux af.  (Je haalt met eigen hand de "virus" binnen)

Dus alsjeblieft niet doen.  Het is maar een slechte gewoonte vanuit het Win..-tijdperk waar je voor alles van buiten een "schitterend programma" moest downloaden.  Je zult gauw aan wennen: bij Uby is het er al (meestal).  Even zoeken in het pakketbeheer dus.

Vriendelijke groet,

track

« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/26, 11:53:30 »
Er zijn ook meer dan genoeg goeie programma's die je zo van het internet kan halen voor Linux.

Die .tar.gz van de Belastingdienst hoef je trouwens niet voor naar de Terminal, die kun je uitpakken en dan openen.
Maar inderdaad moet je de meeste wel installeren via de Terminal.
.deb is gewoon een kwestie van dubbelklikken en het gaat installeren (een betrouwbare bron hiervoor is bijv. www.getdeb.net)
.bin moet je even de Terminal voor bijpakken: chmod +x naamvanhetbestand.bin en dan sudo ./naamvanhetbestand.bin
.sh moet je rechtermuisknop op doen, dan Eigenschappen, daarna op het tabblad Rechten drukken en dan aanvinken "Uitvoeren van bestand toestaan" Daarna dubbelklikken op je .sh bestand
.package moet je installeren met AutoPackage: http://autopackage.org/

Dit zijn de meest voorkomende bestandsformaten. En laat je dus niet afschrikken door wat iedereen hierboven zegt, heel veel programma'tjes kun je ook gerust van het internet halen. Maar waar ik me wel bij aansluit bij wat de bovenstaande personen zeggen: Kijk altijd eerst in Synaptic.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/26, 11:55:55 »
Hoi liobadd,

welkom op het forum !

In ieder geval zou ik heeeel voorzichtig zijn met programma's vanuit "aanbiedingen".  In wezen heb je bij Linux / Uby alles aan boord.
Er zijn maar weinig dingen die je van "buiten" moet hebben.  (-> http://sites.google.com/site/computertip/directdoen )

Als je toch een programma uit een slechte bron installeert schiet je de veiligheid van Linux af.  (Je haalt met eigen hand de "virus" binnen)

Dus alsjeblieft niet doen.  Het is maar een slechte gewoonte vanuit het Win..-tijdperk waar je voor alles van buiten een "schitterend programma" moest downloaden.  Je zult gauw aan wennen: bij Uby is het er al (meestal).  Even zoeken in het pakketbeheer dus.

Vriendelijke groet,

track

De veiligheid van Linux eraf? Er zijn geen virussen voor Linux en de enige bekende spyware voor Linux is Automatix/Ultamatix.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/26, 15:32:28 »
@Vistaus
Als je softwarepakketen binnehaalt die niet van de ubuntu repository komen, loopt je wel degelijk een veiligheidsrisico. Medibuntu zal wel redelijk betrouwbaar zijn, maar daarbuiten zijn er softwarepakketen voor Ubuntu waar je beter gewoon vanaf kunt blijven. Dat je een *.deb downloadt, zegt er niets over of het veilig is of niet. Een virus kun je wel degelijk via een *.deb binnenhalen.

@topicstarter

Via Synaptic (system > administration > synaptic package manager) kun je softwarepakketen binnenhalen.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/26, 16:29:35 »
@Vistaus
Dat je een *.deb downloadt, zegt er niets over of het veilig is of niet. Een virus kun je wel degelijk via een *.deb binnenhalen.

Dat heb ik niet gezegd. Ik noemde alleen een voorbeeld van een betrouwbare bron. Maar dan nog moet je me gelijk geven, want GetDeb is echt een betrouwbare bron.

Daarbij is het nog steeds niet altijd een veliheidsrisico, je moet gewoon weten wat betrouwbare bronnen zijn. Want stel, ik wil de nieuwste versie van LinCity hebben omdat het een compleet nieuwe interface heeft, maar de nieuwste versie komt pas in de repos in 9.04, dan is het heus geen veiligheidsrisico om de nieuwste versie van hun eigen website binnen te halen.

En volgens jou theorie mag je dus ook geen Google Earth installeren, want die moet je ook van hun website halen.

Een voorbeeldlijstje van betrouwbare websites (verzamel):

www.getdeb.net
www.linuxappfinder.com
www.kde-look.org
www.kde-apps.org
www.gnomefiles.org
www.gnome-look.org
« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 16:49:07 door Vistaus »

Offline mcgyver

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/26, 18:24:19 »
Kiwi en ik zeggen alleen: wees voorzichtig!! Niet alles wat je ziet aanklikken en installeren en als het via synaptic kan, doe het dan zo.

Offline Trudi

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/02, 13:41:46 »
Mcgyver, dank voor de waarschuwing.
Ik wilde Ekiga 3.0.2 ophalen, verwijderde met Synaptic de oude 2.0.12 en haalde de nieuwe op: ftp://ftp.gnome.org/pub/gnome/sources/ekiga/3.0/ekiga-3.0.2.tar.gz. Volgde daarna de instructie voor .tar.gz: uitpakken en openen.
Ik las de INSTALL, maar liep al vast bij `cd' to the directory containing the package's source code.
Ik ben een hopeloze noob. Weet iemand of er ergens man pages bestaan over uitpakken van .tar.gz, openen en vooral installeren e.e.a.???

Zucht! als ik de forums lees schijnt dit allemaal heel simpel te zijn... ???

Offline track

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/02, 15:59:33 »
Hoi Trudi,

wat je daar binnengehaald hebt is een "bronpakket", dus de programmatekst om het zelf te compileren.
Echt iets voor gevorderden. 
Als je toch een nieuwe versie wilt hebben moet je best kijken of er ergens een ".deb"-pakket te vinden is.

Wat was er trouwens mis bij de "oude" Ekiga ?

track

Offline Trudi

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/03, 15:01:17 »
Hallo track,
bedankt voor de tip: ik ga zeker op zoek. De oude Ekiga werkt wel redelijk, al was ik niet enthousiast over het geluid. Maar er bleek een probleem te bestaan met het bellen van een Frans nummer van iemand die een combinatie-abonnement heeft op ADSL/telefoon: na een seconde wordt de verbinding verbroken, of beter, hij komt niet tot stand. Met andere 'land-phones' had ik daar geen last van. Dus hoop ik dat de nieuwe Ekiga daar eenh antwoord op heeft.
Groeten, T.

« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/03, 15:21:34 »
Ekiga 3.0:

Officiële PPA: https://launchpad.net/~sevmek/+archive/ppa
Niet-officiële PPA, maar kan gebruikt worden indien de officiële problemen geeft: https://launchpad.net/~tlbdk/+archive/ppa

En als je iets meer dan een maandje wacht: 3.(0.)1 is standaard in 9.04 :)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/03, 15:54:17 door Vistaus »

Offline Trudi

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/03, 16:40:31 »
Tsja, Vistaus, makkelijker dan even wachten kan natuurlijk niet. Maar zo blijf ik natuurlijk wel een ongeneeslijke noob... Misschien toch nog even doorzwoegen via gesuggereerde links.  =D
Bedankt.

« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/03, 16:43:52 »
Ik zeg ook niet dat je perse moet wachten, ik meldde het er alleen even bij ;)

Offline Trudi

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/03, 16:53:23 »
 :-*Waarvoor dank!!!