Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Extreem veel geheugen gebruik - 3,65gb van 3,83 gb...  (gelezen 1507 keer)

oliesjeik

• Gast
Extreem veel geheugen gebruik - 3,65gb van 3,83 gb...
« Gepost op: 2009/02/26, 17:00:16 »
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem. Ik heb sinds kort Ubuntu op mijn laptop gezet (HP 8150w) en heb gisteren geupdated van 8.04 van 8.10.
Nu is het echter zo dat ik extreem veel geheugen gebruik, namelijk 3,65gb van de 3,83gb in totaal. Nu had ik wel gelezen dat ubuntu natuurlijk anders omgaat dan dat vista dat doet maar zoveel lijkt mij niet ok. Ook is het zo dat ik bijna geen programma's heb lopen.

Wanneer ik opnieuw opstart zit ik op zo'n 800mb maar volgens mij heeft het iets met de "explorer" functie te maken want zodra ik die opstart schiet ie een "beetje"  ;) door. Nu weet ik niet of dit door de nieuwe versie komt want daarvoor had ik nog geen tooltje gebruikt om m'n geheugen uit te lezen (Ik begrijp namelijk dat als ik het geheugen bekijk via System>administration>system monitor dit een verkeerd beeld geeft, dan is het gebruik nml maar 770mb).

Kijk ik echter op m'n conky gadget dan zie ik het volgende:

Nu dacht ik misschien dat het gewoon niet wordt aangegeven en als ik "top" in de terminal invoer krijg ik het volgende te zien:

en free -m geeft dit:

Hier staat ook dat er veel geheugen wordt gebruikt.

Nou, voor diegene die het nog niet gemerkt heeft, ik ben een NOOB met ubuntu  O0 en weet dus nu ff niet wat ik moet doen.
Ik kan verder nog vertellen dat, toen ik nog de 8.04 versie (64bit) had, ik wel een paar keer een crash heb gehad (o.a. met een poging tot het installeren van een webcam, touchpad, beeldscherminstellingen) dus ik weet niet of dit ermee te maken heeft (ik heb het altijd weer weten te fixen op een of andere manier) maar goed, dit zou er dus eventueel mee te maken kunnen hebben.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of wat ik zou kunnen doen?

Alvast bedankt.

System:

« Laatst bewerkt op: 2009/02/26, 17:21:44 door oliesjeik »

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Extreem veel geheugen gebruik - 3,65gb van 3,83 gb...
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/26, 17:13:03 »
Mooie bureaubladachtergrond hoor, maar (half)naakte vrouwen zien we liever niet op het forum.
We willen het forum geschikt houden voor iedereen, ook de wat jongere lezers :)
Ook is het plaatje nogal groot, terwijl het relevante gedeelte veel kleiner is.

Als je de conky-uitvoer toch wil laten zien, knip dat dan even uit en plaats dat op het forum, in plaats van je hele bureaublad.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/26, 17:16:35 »
Die hoge geheugenwaardes zijn normaal. Ik weet het niet precies, maar Linux indexeert/cachet je geheugen van tevoren, en dat beslaat je gehele geheugen.

oliesjeik

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/26, 17:19:41 »
Mooie bureaubladachtergrond hoor, maar (half)naakte vrouwen zien we liever niet op het forum.
We willen het forum geschikt houden voor iedereen, ook de wat jongere lezers :)
Ook is het plaatje nogal groot, terwijl het relevante gedeelte veel kleiner is.

Als je de conky-uitvoer toch wil laten zien, knip dat dan even uit en plaats dat op het forum, in plaats van je hele bureaublad.

Haha, sorry dacht van, doe jullie een plezier maar je hebt gelijk  O0

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/26, 17:27:19 »
In het 2e tabblad van de systeemmonitor kan je ook sorteren op geheugengebruik. Zie je daar veel processen bovenaan staan die veel geheugen innemen? Welke zijn dat en hoeveel geheugen nemen ze in?
Verder kan je in de terminal ook het commando htop installeren en uitvoeren. Met M (hoofdletter!) kan je sorteren op geheugengebruik.

Als ik de uitvoer van het free commando goed begrijp, is het meeste geheugen in gebruik door buffers en cache. Dat is normaal en daar zou ik me geen zorgen over maken.
Zo te zien is je swap-partitie ook nog ongebruikt, dus tot nu toe past alles prima in het normale geheugen.

Er is dus niks aan de hand, voor zover je het nu kan zien. Tenzij je systeem erg traag is natuurlijk.

oliesjeik

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/26, 19:46:08 »
In het 2e tabblad van de systeemmonitor kan je ook sorteren op geheugengebruik. Zie je daar veel processen bovenaan staan die veel geheugen innemen? Welke zijn dat en hoeveel geheugen nemen ze in?
Verder kan je in de terminal ook het commando htop installeren en uitvoeren. Met M (hoofdletter!) kan je sorteren op geheugengebruik.

Als ik de uitvoer van het free commando goed begrijp, is het meeste geheugen in gebruik door buffers en cache. Dat is normaal en daar zou ik me geen zorgen over maken.
Zo te zien is je swap-partitie ook nog ongebruikt, dus tot nu toe past alles prima in het normale geheugen.

Er is dus niks aan de hand, voor zover je het nu kan zien. Tenzij je systeem erg traag is natuurlijk.

Heb net even heel veel programma's opgestart en geheugen blijft opzich wel constant op 99% staan. Alleen de swap neemt iets toe, max iets van 8mb. Maar toch lijkt me het raar dat dit de bedoeling is, is het niet beter als er helemaal geen swap gebruikt wordt?

Maar goed,
in de systemmonitor zie je het volgende:

en in dat htop prog dit:

Maar hier is het geheugen veel minder dan wanneer ik het commando free -m ingeef. Dan krijg ik namelijk dit:

Dus ik snap het niet helemaal meer. Maar hoeveel is dit dan bij jullie als je deze commando's ingeeft?

Verder is het zo dat als ik de pc opnieuw opstart er ongeveer 680 mb gebruikt wordt. Open ik vervolgens een hoop programma's dan neemt natuurlijk het gebruik toe (in system monitor tot 900 mb ofzo, maar bij comando free -m tot het maximum (4gb). Ook als ik deze programma's vervolgens weer sluit dan neemt deze in de systemmonitor ook weer af, echter met het comando free -m blijft deze hoge waarde staan....  ???

Des al niet te min wordt er wel wat swap geheugen gebruikt (tot 10mb) + blijft er wat swap geheugen staan nadat ik alles weer afsluit (tot 2mb). Nu is dit niet veel maar ik had begrepen dat het swap geheugen wel erg vertragen werkt. Of ben ik nu wel heel piet leutig bezig... :)

Firebird

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/26, 19:50:49 »
Het is grappig, dit wordt eigenlijk perfect beschreven in een artikel waarnaar'k daarnet verwees in een andere post :).

http://sourcefrog.net/weblog/software/linux-kernel/swap.html

Je vind er *alle* antwoorden in terug ;). Post gerust als je er niet aan uitraakt.