Waarom zou je onder linux op een fat32 partitie uitvoerbare bestanden willen hebben?
Omdat het uitvoerbare bestanden zijn die in Windows een programma moeten starten.
Maar ik denk hierbij nog teveel 'Windows' heb ik wel door, want wat mp zegt is natuurlijk waar:
.... als je de Windowspartitie in Ubuntu via fstab onuitvoerbaar maakt, is dat enkel voor Ubuntu zo. Als Windows opstart zul je nog altijd al je programma's kunnen opstarten.
Sufferd die ik ben, daar had ik helemaal niet aan gedacht, terwijl ik intussen wéét dat Ubuntu de aangepaste rechten van een bestandje op een FAT32-partitie niet onthoudt bij het opnieuw opstarten. Laat staan dat Windows zich daar dan iets van zal aantrekken......... XD
Laat eens weten of het aanpassen van /etc/fstab het gewenste resultaat heeft.
Zal later vandaag eens in fstab gaan rommelen en dan laat ik je weten wat Ubuntu daarvan vindt.
Jou "Windows' Kladblok-bestandjes¨ werden van fat32, gemount met fmask=0077, op een ext3 volume gekopieerd.
Is niet helemaal waar, hoor. Zo'n Kladblok-bestandje met daarin alleen gebruikersnaam+serienummer van een (Windows)-programma, maar ook het Gedit-bestandje waarover ik dit topic gestart heb, staan allemaal op FAT32-partities. Die veranderen toch niet van partitie als ik ze met Ubuntu open?
Tussen twee haakjes, misschien heeft het met dit alles helemaal niets van doen, maar in mijn fstab staat bij alle FAT32-partities umask=077 Dus geen fmask of dmask.
De rechten van alle FAT32-partities staan nu zo: defaults,uid=1000,utf8,umask=077
Kan dit kwaad of moet het anders? Bijvoorbeeld door umask te wijzigen in wat jij aangaf: fmask=0177 en dmask=0077?
Wat dat utf8 daar precies doet, weet ik eigenlijk ook niet, maar ik ben wel ergens tegengekomen dat het er mág staan.