Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje  (gelezen 9573 keer)

Offline Mikkel

• Lid
Re: Vraag bij openen van zelfgemaakt Gedit-bestandje
« Reactie #25 Gepost op: 2009/02/07, 22:12:41 »
Wist ik het gisteren zeker, nu weet ik beslist héél zeker dat er gisteren bij de tweede keer wijzigen niets anders openstond dan Firefox en de terminal. Vandaag het bewuste Gedit-bestandje geopend en opnieuw komt dat venster met de vraag of ik het in de terminal wil openen, weergeven, annuleren of uitvoeren. Evenals bij m'n andere Gedit-bestandjes.
Wat staat er waar nou verkeerd dat de toegewezen rechten teruggedraaid worden als de pc opnieuw is opgestart? ???

« Reactie #26 Gepost op: 2009/02/08, 14:06:13 »
Mikkel, je bestandje staat op een Windows partitie zoals je zelf aangeeft. Dan kun je chmodden tot je een ons weegt maar FAT32/NTFS kan daar niks mee dus zijn die toegewezen rechten na bijv. een herstart weer weg.

Offline eendje

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/02/08, 15:10:11 »
Bestandje staat in de groep root zag ik in je eerste post. Is dat niet probleem???
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/02/08, 20:11:25 »
Mikkel, je bestandje staat op een Windows partitie zoals je zelf aangeeft. Dan kun je chmodden tot je een ons weegt maar FAT32/NTFS kan daar niks mee dus zijn die toegewezen rechten na bijv. een herstart weer weg.

Die partitie wordt automatisch gemount, maakt dat dan geen verschil?
En waarom gaf datzelfde bestandje in 7.10 dan geen 'problemen'?

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/02/08, 20:26:21 »
Bestandje staat in de groep root zag ik in je eerste post. Is dat niet probleem???

Dat staat op die schermafdruk, hè? Is dat iets wat niet zo hoort? Ik heb dat zelf niet zo ingesteld, het stond gewoon zo.
Heb het net proberen te wijzigen met sudo nautilus, maar krijg een venstertje met de mededeling dat ik niet de benodigde rechten heb om de groep te veranderen. Vraag me zo langzamerhand toch af wie die rechten dan wél heeft. :-[ 

Kan ik via chmod a-x naambestand de groepsrechten 'voor nu en altijd en iedereen' aanpassen, of is dat in 8.04 gewoon niet mogelijk als het bestand op een FAT32-partitie staat, zoals AutoStatic schrijft?

« Reactie #30 Gepost op: 2009/02/08, 20:30:25 »
Met chown kunt ge de groep wel aanpassen.

Probeer eens:
sudo chown $USER:$USER Geïnstalleerd

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #31 Gepost op: 2009/02/09, 09:13:59 »
Als dit zo is dan kan je inderdaad chmod en chown gebruiken totdat je een ons weegt :)
FAT32 en NTFS ondersteunen de rechtenstructuur van Linux niet, dus je wijzigingen blijven niet bewaard.
Wil je het permanent aanpassen, dan zal je /etc/fstab aan moeten passen, zodat die hele partitie met de goede rechten gemount wordt.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/02/09, 10:07:11 »
Als dit zo is dan kan je inderdaad chmod en chown gebruiken totdat je een ons weegt :)

Nou, zó lang wilde ik het maar niet doen. =D

Wil je het permanent aanpassen, dan zal je /etc/fstab aan moeten passen, zodat die hele partitie met de goede rechten gemount wordt.

Daar ga ik vandaag dan eens mee aan de slag. :)
't Makkelijkste is natuurlijk om de betreffende bestandjes maar in m'n Home-map te zetten en te zorgen dat ik er een bijgewerkte back-up van heb/houd op de FAT32-partitie waar ze nu op staan.
Kan er altijd nog in Windows een Kladblok-bestandje van maken. Lijkt me dat Ubuntu dán bij het openen toch niet gaat 'zeuren' over wat ik ermee wil doen. ^-^

Edit: er zal wel een reden voor geweest zijn om het te veranderen, maar waarom is dit in 8.04 opeens zo'n gedoe, waar het dat in 7.10 nooit was?

Nog iets wat volgens mij in 7.10 niet zo was (of het is me gewoon nooit opgevallen), is wat er in Computer staat op tabblad Rechten van de partities (zie schermafdruk). Heb uiteraard al gezocht naar de mededeling op dat tabblad, maar het antwoord niet gevonden.
Is dit zoals het in 8.04 nu eenmaal gaat of staat er ergens iets niet goed ingesteld? ???
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 11:46:30 door Mikkel »

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/02/16, 20:59:31 »
Kan er altijd nog in Windows een Kladblok-bestandje van maken. Lijkt me dat Ubuntu dán bij het openen toch niet gaat 'zeuren' over wat ik ermee wil doen. ^-^

Dat laatste had ik dus mis. :( Vanmiddag in Windows een Kladblok-bestandje aangemaakt en daarin de tekst uit het bewuste Gedit-bestandje geplakt. Wil ik dat Windows Kladblok-bestandje in Ubuntu openen, dan krijg ik het venster met de vraag wat ik wil doen, openen in de terminal, weergeven enzovoort........ >:( 
Hij vraagt dat trouwens bij alle .txt-bestanden die ik ooit met Kladblok heb gemaakt, zowel als bij recentelijk met Gedit gemaakte bestanden zonder (of met) extensie.

Heeft iemand enig idee wat er in 8.04 zo anders is dan in 7.10 dat Ubuntu zo moeilijk doet als ik een eenvoudig tekstbestand wil openen? Writer-bestanden, oud, nieuw, gemaakt in Windows danwel in Ubuntu.. geen probleem. Voor het openen van een simpel tekstbestandje moet ik echter aangeven hóe ik dat wil openen.
Het heeft ook niets te maken met de partitie waarop het Gedit- en nu ook het Kladblok-bestandje staan, want ook bij het openen van Kladblok-bestanden op andere (Windows-)partities komt de vraag wat ik ermee wil doen.

Ik durf het bijna niet te vragen, maar..... zou het een bug kunnen zijn? :rolleyes:

Offline Floris

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/02/16, 21:24:24 »
Moet je programma’s draaien vanaf die partities?  Anders kun je, bij wijze van workaround, verbieden dat op die partitie überhaupt bestanden uitgevoerd mogen worden; om dit te doen moet je de mount-opties aanpassen (“noexec” toevoegen aan de lijst met opties in /etc/fstab).

Hele andere mogelijkheid nog: heb je geprobeerd om de rechten via Windows aan te passen?  Linux moet tenslotte ergens het idee vandaan halen dat je uitvoerrechten hebt voor dat bestand, dus misschien zijn die ooit door Windows ingesteld en kan Linux ze niet permanent verwijderen.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/02/16, 22:00:38 »
Moet je programma’s draaien vanaf die partities?  Anders kun je, bij wijze van workaround, verbieden dat op die partitie überhaupt bestanden uitgevoerd mogen worden.....

In Windows XP doe ik niet moeilijk, geen wachtwoorden, geen profielen, geen .......... Niet beziggeweest met het aanpassen van rechten. De diverse tekstbestanden staan op FAT32-partities. Op de een staat geïnstalleerde (Windows)software, op een ander muziekbestanden, op weer een ander beeldbestanden, documenten enzovoort.........

Hierboven is al geschreven dat Ubuntu bij opnieuw opstarten niet onthoudt wat ik heb ingesteld v.w.b. de rechten. Dus daar hoef ik denk ik niet eens aan te beginnen. Ik vind het ook een beetje van de gekke dat zoiets zou moeten om simpele tekstbestandjes te openen zonder de vraag te krijgen op welke manier ik dat wil doen. Als zo'n vraag nou gesteld werd wanneer ik een systeembestand probeerde te openen kon ik me er nog iets bij voorstellen, maar een bestandje waarin wat notities voor mezelf staan............ nee.

Linux moet tenslotte ergens het idee vandaan halen dat je uitvoerrechten hebt voor dat bestand, .........

Je zou het wel denken, hè? ^-^  Het 'moet' bijna wel in mijn pc zitten, want er heeft verder niemand gereageerd die dit ook 'overkomen' was. Alleen, waar dan.....?  ???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2009/02/16, 22:12:41 »
Het heeft wel degelijk te maken met het feit dat bestanden op fat32 en ntfs de permissie "uitvoeren" toegewezen krijgen. Het is moeilijk hiervoor een oplossing te vinden die in alle situaties en voor iedereen handig is:
Zie https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/14335

Als je via fstab mount, mount dan met de fmask=0177 en dmask=0077 opties. Bestanden zijn dan niet uitvoerbaar, maar directories moeten uitvoerbaar zijn, anders kan je er niet door navigeren.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/02/16, 22:56:42 »
Het heeft wel degelijk te maken met het feit dat bestanden op fat32 en ntfs de permissie "uitvoeren" toegewezen krijgen.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/14335

Citaat
lets not annoy the non-technical users
In ieder geval houden ze daar rekening met me. =D =D =D

De eerste berichten onder jouw link zijn van 2005. Er is zelfs een link naar een eerdere soortgelijke melding in 2004: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nautilus/+bug/10646
Zou het dan opgelost geweest zijn in 7.10 (want daarin kwam dit niet voor), maar er nu in 8.04 toch weer ingeslopen zijn?

Als je via fstab mount, mount dan met de fmask=0177 en dmask=0077 opties. Bestanden zijn dan niet uitvoerbaar, maar directories moeten uitvoerbaar zijn, anders kan je er niet door navigeren.

Voor ik dit wijzig......... zijn met fmask=0177 dan álle bestanden op zo'n partitie niet meer uitvoerbaar? Dus ook die bestanden die bijvoorbeeld een programma installeren of starten?
Ik ben een hele erge non-technical user, ik weet het. :D

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2009/02/16, 23:13:09 »
Citaat
zijn met fmask=0177 dan álle bestanden op zo'n partitie niet meer uitvoerbaar?
Neen, maar zo erg is dat niet. Het is een partitie om data te bewaren en te bewerken. Je uitvoerbare bestandjes plaats je maar zoals het hoort op een ext3 partitie in je zoekpad. In de regel heb je op je datapartitie geen uitvoerbare bestanden nodig. Je wil niet zomaar gelijk waar uitvoerbare bestanden.

Een script kan je nog steeds uitvoeren met "sh scriptnaam", of "sourcen": ". scriptnaam".

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2009/02/17, 01:00:45 »
Citaat
zijn met fmask=0177 dan álle bestanden op zo'n partitie niet meer uitvoerbaar?
Neen, maar zo erg is dat niet. Het is een partitie om data te bewaren en te bewerken. Je uitvoerbare bestandjes plaats je maar zoals het hoort op een ext3 partitie in je zoekpad. In de regel heb je op je datapartitie geen uitvoerbare bestanden nodig.

Houd je wel in gedachten dat het hier om FAT32-partities gaat? ;)  Nou kan ik dat Gedit-bestandje waar dit topic mee begon wel in m'n Persoonlijke map zetten, dan is het probleem opgelost. :) Maar Windows' Kladblok-bestandjes waarbij nu ook al gevraagd wordt of ik ze in een terminal wil openen of uitvoeren of 'gewoon weergeven' staan óók op partities met installatiebestanden. Dan gaat het om tekstbestandjes met daarin bijvoorbeeld gebruikersnaam+serienummer van een bepaald programma.
Dat is toch iets anders dan een partitie om data te bewaren en bewerken. ^-^ 

Waarschijnlijk maak ik van een mug een olifant :D , want klikken op de knop Weergeven en zo'n tekstbestandje opent, maar ik verbaas me er gewoon over dat zoiets opeens de kop opsteekt. Zeven maanden 7.10 gebruikt en niet één keer de vraag wat ik wilde doen met een tekstbestand. En meteen vanaf dag één in 8.04 wil Ubuntu weten hoe ik tekstbestanden geopend wil hebben. ???
Computers......... je blijft je verbazen.

In ieder geval heel erg bedankt voor je adviezen over fstab, Vanadium. :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #40 Gepost op: 2009/02/17, 10:02:17 »
Waarom zou je onder linux op een fat32 partitie uitvoerbare bestanden willen hebben? Laat eens weten of het aanpassen van /etc/fstab het gewenste resultaat heeft.

Jou "Windows' Kladblok-bestandjes¨ werden van fat32, gemount met fmask=0077, op een ext3 volume gekopieerd. Hierdoor hebben alle bestanden de permissies "rwx", en die wordt dan ook meegegeven aan de kopie. Als je diezelfde bestandjes zou kopiëren van een fat32 volume met fmask=0177, dan hebben de de permissies "r-x" en zou ook een kopie op ext3 niet uitvoerbaar zijn.

Offline mp

• Lid
« Reactie #41 Gepost op: 2009/02/17, 10:58:41 »
Mikkel: als je de Windowspartitie in Ubuntu via fstab onuitvoerbaar maakt, is dat enkel voor Ubuntu zo. Als Windows opstart zul je nog altijd al je programma's kunnen opstarten.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #42 Gepost op: 2009/02/17, 13:33:10 »
Waarom zou je onder linux op een fat32 partitie uitvoerbare bestanden willen hebben?

Omdat het uitvoerbare bestanden zijn die in Windows een programma moeten starten. ^-^
Maar ik denk hierbij nog teveel 'Windows' heb ik wel door, want wat mp zegt is natuurlijk waar:
.... als je de Windowspartitie in Ubuntu via fstab onuitvoerbaar maakt, is dat enkel voor Ubuntu zo. Als Windows opstart zul je nog altijd al je programma's kunnen opstarten.

Sufferd die ik ben, daar had ik helemaal niet aan gedacht, terwijl ik intussen wéét dat Ubuntu de aangepaste rechten van een bestandje op een FAT32-partitie niet onthoudt bij het opnieuw opstarten. Laat staan dat Windows zich daar dan iets van zal aantrekken......... XD

Laat eens weten of het aanpassen van /etc/fstab het gewenste resultaat heeft.

Zal later vandaag eens in fstab gaan rommelen en dan laat ik je weten wat Ubuntu daarvan vindt.

Jou "Windows' Kladblok-bestandjes¨ werden van fat32, gemount met fmask=0077, op een ext3 volume gekopieerd.

Is niet helemaal waar, hoor. Zo'n Kladblok-bestandje met daarin alleen gebruikersnaam+serienummer van een (Windows)-programma, maar ook het Gedit-bestandje waarover ik dit topic gestart heb, staan allemaal op FAT32-partities. Die veranderen toch niet van partitie als ik ze met Ubuntu open?

Tussen twee haakjes, misschien heeft het met dit alles helemaal niets van doen, maar in mijn fstab staat bij alle FAT32-partities umask=077 Dus geen fmask of dmask.
De rechten van alle FAT32-partities staan nu zo: defaults,uid=1000,utf8,umask=077
Kan dit kwaad of moet het anders? Bijvoorbeeld door umask te wijzigen in wat jij aangaf: fmask=0177 en dmask=0077?
Wat dat utf8 daar precies doet, weet ik eigenlijk ook niet, maar ik ben wel ergens tegengekomen dat het er mág staan.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2009/02/17, 14:25:38 »
Laat eens weten of het aanpassen van /etc/fstab het gewenste resultaat heeft.

Om even uit te proberen heb ik in fstab eerst alleen de FAT32-partitie aangepast waarop dat Gedit-bestandje staat.
De rechten stonden zo: defaults,uid=1000,utf8,umask=077
En staan nu zo: defaults,uid=1000,utf8,fmask=0177,dmask=0077
Na het wijzigen de pc opnieuw opgestart en het bewuste bestandje geopend. De vraag hoe ik het geopend wilde hebben, bleef achterwege. :D
Daarna een Kladblok-bestandje van een andere FAT32-partitie gekopieerd naar de in fstab aangepaste partitie en het daar geopend. Ook dat bestandje opende zonder vragen. :D
Het is dus gelukt, Vanadium. :) Heel erg bedankt voor je hulp!

Maar, eigenwijs als ik nu eenmaal ben =D , vind ik het nog steeds vreemd dat er in 8.04 zo'n 'ingewikkelde' manier nodig is om zonder meer een eenvoudig tekstbestandje te kunnen openen. ^-^

« Reactie #44 Gepost op: 2009/02/17, 15:10:19 »
Mooi dat het nu werkt, elegante oplossing! Hier zal zeker wel wat aan ten grondslag liggen dat het op zo'n manier moet.
Is niet helemaal waar, hoor. Zo'n Kladblok-bestandje met daarin alleen gebruikersnaam+serienummer van een (Windows)-programma, maar ook het Gedit-bestandje waarover ik dit topic gestart heb, staan allemaal op FAT32-partities. Die veranderen toch niet van partitie als ik ze met Ubuntu open?
Gedit maakt een tijdelijk backupje van het originele bestand, en in dat tijdelijke backupje zit je te werken. Als je nu je bestandje weer opslaat wordt het originele bestand opgeslagen met een ~ erachter en je tijdelijke backupje wordt weer teruggeschreven naar de oorspronkelijke plek van het bestandje. Maar die tijdelijke backup waar je in werkt, die staat op je Ubuntu partitie.
Dat tijdelijke backup gebeuren kun je ook uitzetten als je wilt, soms kan het knap irritant zijn als je met bestandssystemen werkt die daar moeite mee hebben (zoals fuse).

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #45 Gepost op: 2009/02/17, 15:23:39 »
Mooi dat het nu werkt, elegante oplossing! Hier zal zeker wel wat aan ten grondslag liggen dat het op zo'n manier moet.

Vanaf dag 1 dat 8.04 geïnstalleerd staat, gaat(ging) het openen van een (maanden oud) Gedit-bestand niet zonder eerst te moeten aangeven op welke manier ik dat wil(de) openen. Je staat dan wel even raar te kijken als dat in 7.10 gewoon zonder morren gebeurde.

Gedit maakt een tijdelijk backupje van het originele bestand, en in dat tijdelijke backupje zit je te werken.
..........die tijdelijke backup waar je in werkt, die staat op je Ubuntu partitie.
Dat tijdelijke backup gebeuren kun je ook uitzetten als je wilt, soms kan het knap irritant zijn als je met bestandssystemen werkt die daar moeite mee hebben (zoals fuse).

Het tijdelijke back-up gebeuren zal wel ergens goed voor zijn, dus dat laat ik maar zo. ^-^ Zit me niet in de weg.