Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] 'Kan volume niet aankoppelen' in Wubi Ubuntu 8.1  (gelezen 1228 keer)

[opgelost] 'Kan volume niet aankoppelen' in Wubi Ubuntu 8.1
« Gepost op: 2009/02/11, 19:57:03 »
Een aparte schijf die ik Data heb genoemd kon ik voorheen via /media/data mounten.
Ik wilde dit doen via /mnt/data om hem zo automatisch bij de schijven te hebben staan en hem niet elke keer opnieuw aan te moeten klikken na het inloggen in Ubuntu. Nu heb ik op 'ontkoppelen' in het rechtermuisknop-menu geklikt. Als ik hem nu weer wil koppelen krijg ik het volgende bericht.

"mount_point cannot contain the following characters: newline, G_DIR_SEPERATOR (usually /)"

Hoe kan ik mijn schijf weer krijgen in Ubuntu? Hier staat namelijk al mijn muziek, video, foto's en meer van dergelijken op.

Alvast bedankt,
Laurens
« Laatst bewerkt op: 2009/02/16, 19:33:46 door Laurens van Harten »
Ubuntu 8.10 64bit
Fujitsu-Siemens Amilo: 2.0GHz Core™2 Duo, 3GB DDR2, Intel GM45 Chipset (grafisch geheugen gedeelt).
Liefde voor Ubuntu moet groeien, maar als het er is, blijft de liefde je boeien!

Re: 'Kan volume niet aankoppelen' in Wubi Ubuntu 8.1
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/11, 20:13:53 »
Je had bij "Aankoppelpunt" gewoon 'data' en geen '/mnt/data' moeten invullen.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/16, 10:07:46 »
Dat was het probleem niet. Ik kan de schijf nu benaderen zodra Ubuntu is opgestart door het inregelen van fstab (kan ook zonder 'mnt').

In fstab heb ik nu een regel aangemaakt waarbij de schijf 'data' in de map 'mnt' komt te staan. Gek genoeg kan ik de schijf ook via 'media' benaderen (in fstab is de regel "/dev/sdb1  /mnt/data   ntfs   auto,user,rw  0   0").

Nu mis ik aan de rechterkant in Nautilus (en bij 'places' in de pulldown in mijn werkbalk op het bureaublad) 'data' als schijf. Ik heb hem bij mijn bookmarks gezet maar ik wil hem kunnen benaderen als schijf zoals ik de schijf voor Ubuntu zelf of mijn USB-sticks kan. Door "/mnt/data" naar "/media/data" te wijzigen, zie ik de schijf ook weer in zowel de 'media' als 'mnt' map en niet aan de rechterzijde in nautilus.

Hoe krijg ik de schijf als schijf te zien?
Ubuntu 8.10 64bit
Fujitsu-Siemens Amilo: 2.0GHz Core™2 Duo, 3GB DDR2, Intel GM45 Chipset (grafisch geheugen gedeelt).
Liefde voor Ubuntu moet groeien, maar als het er is, blijft de liefde je boeien!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/16, 10:27:55 »
Citaat
Hoe krijg ik de schijf als schijf te zien?
Koppelen onder /media. Zelf reserveer ik dat liever voor verwijderbare schijven. Permanent verbonden schijven zijn bij mij onder /mnt gekoppeld. Via symbolische links wordt de opslagruimte dan toegankelijk binnen het bestandssysteem onder mijn home. Als gebruiker zou je nooit naar /mnt hoeven te navigeren: dat is enkel voor de systeembeheerder.

Offline rja

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/16, 10:38:12 »
Is het een NTFS schijf ?

Dan via Windows via schijfbeheer repareren als je bijbijvoorbeeld de schijf niet netjes afgekoppeld hebt.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/16, 10:39:48 door rja »

« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/16, 19:33:07 »
Met de regel:
Citaat
/dev/sdb1       /media/data     ntfs    auto,user,rw    0     0
heeft ubuntu bij de laatste opstart hem gezien en als schijf weergegeven.

Toch bedankt allen!
Ubuntu 8.10 64bit