Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: windows verwijderen  (gelezen 908 keer)

Offline xellos

  • Lid
windows verwijderen
« Gepost op: 2009/02/15, 16:41:33 »
hallo allemaal,
ik ben nieuw met linux en heb had een laptop met vista nu heb ik linux geinstalleerd.
dat is allemaal goed gegaan alleen is vista niet van mijn comp en heb ik ze dus er allebij op staan.
nu wil ik vista dus helemaal van mijn comp hebben hoe doe ik dat?
 

Offline vanadium

  • Lid
Re: windows verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/15, 16:50:40 »
Dan heb je in het installatieprogramma een verkeerde keuze gemaakt. Standaard is de keuze nochthans (denk ik): "Gebruik volledige schijf". Dan wordt gans de schijf gewist en gebruikt voor Ubuntu.

Je kan Windows verwijderen en de vrijgekomen ruimte als aparte datapartitie gebruiken. Gemakkelijker zou zijn de ganse installatie te herdoen (duurt amper 30 minuten). Tenslotte kan je ook voorlopig zo houden, en pas later, als er een nieuwe Ubuntu installatie uitkomt, de installatie 'te goei' doen, t.t.z. de ganse schijf gebruiken (een backup van je gegevens moet - altijd eigenlijk - veilig staan op een aparte harde schijf). Je kan het opstartmenu eventueel aanpassen dat je rechtstreeks doorstart naar Ubuntu. Aan jou de beslissing. We helpen je indien nodig graag verder met elke keuze die je maakt.

Offline ohjajoh

  • Lid
Re: windows verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/15, 16:54:21 »
Als je binnen ubuntu verder nog niks hebt ingesteld en/of bijgeinstalleerd en/of allerlei dingen als e-mail-instellingen en een hoop data, ofterwijl, je hebt nu een verse ubuntu dan is het het snelst door opnieuw te installeren en even goed op te letten bij de partitieindeling en daar voor gebruik volledige harde schijf te kiezen. Om iets meer van ubuntu-linux te leren is het wel leuker om het op de hieronder voorgestelde manier te doen, als het dan misgaat heb je wat geleerd en kun je makkelijk opnieuw beginnen.

Zoniet, dan kun je de partitie van vista verwijderen en in je grub menulijst de verwijzing naar vista deleten. Hoe je dat doet kun je vast makkelijk vinden op dit forum.

edit: Vanadium was weer sneller:)

Offline xellos

  • Lid
Re: windows verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/15, 16:58:30 »
bedankt voor je antwoord

maar als je gebruik volledige schijf doet krijg je dan één partitie?
of krijg je dan nog de keuze meerdere te maken

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: windows verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/15, 17:07:51 »
Hallo Xellos,

Je kunt ook je UBUNTU opstarten vanaf de Live cd.
Dan middel's Partition manager (Gparted) de hele schijf formatteren. Als dit gedaan is kun je Ubuntu opnieuw installeren.
Als je nu meerdere partities wilt hebben kun je kiezen voor optie 3 (handmatige instelling).
Je kunt nu een root partitie, swap partitie en een home partitie (en als je nog meer wilt, nog andere partities) aanmaken.
Een aparte home partitie kan handig zijn als je in de toekomst een nieuwe versie van Ubuntu wilt installeren. Je kunt dan gebruik maken van de bestaande home partitie. (back-up van data blijft toch noodzakelijk).

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline vanadium

  • Lid
Re: windows verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/15, 17:23:01 »
Standaard krijg je één primaire ext3 als /, en een extended partitie met je swap erin als logische partitie. Ik doe het altijd zo: voor PC'tjes is er weinig voordeel in een aparte home. Een oude home meenemen naar een nieuwe distributie kan (maar hoeft niet) probleempjes opleveren.