Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Vertraagt starten van programma  (gelezen 2547 keer)

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
[Opgelost] Vertraagt starten van programma
« Gepost op: 2009/09/05, 21:08:21 »
Het probleem:
Op mijn laptop maak ik gebruik van een WiFi verbinding voor Internet.
Wanneer ik mijn email programma (Thunderbird) automatisch bij het opstarten van de PC wil activeren, dan werkt Thunderbird al voordat er een Internet verbinding is.
Thunderbird geeft dan ook een foutmelding!
Omdat ik gelijk mijn email wil hebben (soms zet ik daarvoor de laptop juist aan), wil ik graag, dat bij het starten van Thunderbird er gelijk gecontroleerd wordt op nieuwe berichten.

Mijn vraag:
Is het mogelijk, desnoods d.m.v. een scriptje, dat Thunderbird vertraagt opstart, na 10 of 20 seconden b.v.?
« Laatst bewerkt op: 2009/09/05, 21:58:28 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: Vertraagt starten van programma
« Reactie #1 Gepost op: 2009/09/05, 21:27:35 »
#!/bin/bash
sleep 30
thunderbird &
Zet dit in een scriptje, bijvoorbeeld /home/ron/tb.sh en maak het uitvoerbaar.
Nu moet je het script in je opstartsessie zetten, in plaats van Thunderbird zelf.
Het script wacht 30 seconden en start daarna TB.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Vertraagt starten van programma
« Reactie #2 Gepost op: 2009/09/05, 21:43:01 »
Johan, bedankt, ik ga het nu testen.

10 minuten later:
De opstart regel is nu: bash /home/ron/thunderbird.sh
De vertraging heb ik op 10 seconden gezet, dat werkte (bijna) altijd goed.
Dit is de inhoud van de file thunderbird.sh:#!/bin/bash
sleep 10
thunderbird &
« Laatst bewerkt op: 2009/09/05, 21:58:00 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Re: [Opgelost] Vertraagt starten van programma
« Reactie #3 Gepost op: 2009/09/05, 22:09:10 »
Ge zou ook Wicd kunnen proberen in plaats van de standaard Network Manager. Hier heb ik altijd internet verbinding zodra de desktop verschijnt. Network Manager gaat pas verbinden als de desktop er staat.

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/09/05, 23:23:14 »
Hoi Ron,

in zo's eenvoudig geval kan het nog makkelijker.  Je hoeft maar in de starter te schrijven:
sleep 10 && thunderbirdDie "&&" knoopt de twee commando's zodanig achter elkaar dat het tweede pas start
nadat het eerste met succes af is.

track

Offline woteb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/09/05, 23:38:09 »
Ge zou ook Wicd kunnen proberen in plaats van de standaard Network Manager. Hier heb ik altijd internet verbinding zodra de desktop verschijnt. Network Manager gaat pas verbinden als de desktop er staat.
Ik draai ook met Wicd naar volle tevredenheid. Vandaag nog met een vaste kabel gewerkt, deze eruit getrokken (omdat ik voor die testtaak klaar was) en ik kon al meteen draadloos verder. Wicd kun je ook zo instellen dat bij een even onderbroken verbinding deze vanzelf weer wordt gemaakt. Een aanrader!!

Voor de liefhebbers; Wicd draait standaard op AntiX vanaf een Live-CD, en dat probleemloos.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

« Reactie #6 Gepost op: 2009/09/06, 10:56:52 »
Ik draai ook met Wicd naar volle tevredenheid. Vandaag nog met een vaste kabel gewerkt, deze eruit getrokken (omdat ik voor die testtaak klaar was) en ik kon al meteen draadloos verder. Wicd kun je ook zo instellen dat bij een even onderbroken verbinding deze vanzelf weer wordt gemaakt. Een aanrader!!

Voor de liefhebbers; Wicd draait standaard op AntiX vanaf een Live-CD, en dat probleemloos.

Als ik  Wicd wil installeren moet ik dan de standaard Network Manager eerst uninstallen.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #7 Gepost op: 2009/09/06, 11:50:31 »
Doet hij automatisch (pakketsysteem :)).

« Reactie #8 Gepost op: 2009/09/06, 12:11:04 »
Ik ben net trouwens een andere oplossing tegengekomen in plaats van een script te maken en hiernaartoe te wijzen.
Zet dit gewoon als opdrachtregel bij uw opstart toepassingen:

sh -c "sleep 20 && thunderbird"

« Reactie #9 Gepost op: 2009/09/06, 15:59:49 »

Inderdaad een hele verbetering.

Mijn mail notification werkt nu gelijk bij het opstarten!
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/09/06, 21:50:14 »
@Nunshaughter, volgens mij kan je gewoon de commando's opgeven, dus i.p.v.

sh -c "sleep 20 && thunderbird"

kan gewoon

sleep 20 && thunderbird

« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/06, 22:22:12 »
Ah nog makkelijker dan!

Ik heb het mijne uit de Indicator Applet die bij de opstart toepassingen staat. Die heeft:

sh -c "sleep 60 && python /usr/share/gnome-panel/add-indicator-applet.py"
Daarom...

Offline track

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/06, 22:35:48 »
Dit maakt wél een verschil als je beslist wilt dat dat commando door de  sh-shell
en niet door de (nieuwere, standaard) bash-shell uitgevoerd wordt.
(in dit geval blijkt mij dit eerder pure nostalgie van de programmeur te zijn ...
  ... of optimale portabiliteit mits iemand een vreemde shell standaard zou hebben)

track
« Laatst bewerkt op: 2009/09/06, 22:39:42 door track »

Offline woteb

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/09/07, 07:14:44 »
Als ik  Wicd wil installeren moet ik dan de standaard Network Manager eerst uninstallen.

Klopt, maar die heb je ook niet meer nodig.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)