Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Afgehandeld) Wijzigen van partitienamen  (gelezen 7779 keer)

Re: Wijzigen van partitienamen
« Reactie #25 Gepost op: 2009/02/07, 21:36:02 »
Is e2label niet voor alleen ext2 of -3-partities? Dit zijn allemaal FAT32-partities.
In Windows hebben de partities ook alleen maar een letter, maar dat is (vind ik tenminste :) ) makkelijker dan een lijst met GB's.
Voor FAT32 ben ik het programma mtools tegengekomen, maar daarmee krijg je partitienamen met hoofdletters en dat wil ik niet.

Dat er voor zoiets eenvoudigs als het wijzigen van een partitienaam een programma moet worden geïnstalleerd, zou toch niet moeten mogen.
Ik heb dit vandaag even uitgezocht; m.b.v. Google kwam ik op de volgende pagina:
http://www.mydigitallife.info/2008/12/24/change-hard-disk-partition-or-volume-label-name-in-dos-command-prompt/.
In de windows command prompt het programmaatje label.exe gebruiken.
Bijvoorbeeld:
label c: Windows-XPof:
label d: DataKlaar!

mvg, Nico.

Je bent bekend met het feit dat dit een Ubuntu en geen Windows forum is?????

Ja sorry hoor, ik wist niet dat je boos werd ... :-[
Ik wilde alleen maar helpen.

mvg, nico.
Linux Mint 19.3 Mate

Offline track

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2009/02/07, 21:38:53 »
.... Dat blijkt wel te kunnen, alleen komen die partities dan in hoofdletters te staan en dat wil ik niet.
Je loopt hier een probleem van de DOS-label tegen. De DOS-label zelf kent gewoon maar t/m 11 hoofdletters. Dus vind je die beperking ook in de mtools terug.

Om die reden zet ik FAT32-labels liever met een rechter muisklik in Win.. . 
Maaaaar er is een linux-tool die kennelijk ook met VFAT-labels (dat is de laag die Win.. over de FAT legt en die de lange namen oplevert)
om weet te gaan:  http://blog.monkey-mind.net/2007/6/6/fatlabel  Ik heb die zelf niet getest, een poging dus.

track

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2009/02/07, 22:07:00 »
Maaaaar er is een linux-tool die kennelijk ook met VFAT-labels (dat is de laag die Win.. over de FAT legt en die de lange namen oplevert)
om weet te gaan:  http://blog.monkey-mind.net/2007/6/6/fatlabel  Ik heb die zelf niet getest, een poging dus.

Ik denk dat ik die ook niet ga testen. Bericht is van juni 2007, dus ik vraag me af of dat nog steeds zal werken, maar bovendien meldt de blogger zelf al dat het rommel is ;) :

After installing, ”man fatlabel” should give you the dirt.

Ik blijf wel bij 'Media van xx GB'. Zal op den duur wel wennen, hoop ik. :D

Offline track

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2009/02/07, 22:23:03 »
Mikkel:

Er is een duitse handleiding hoe je ook de mtools kunt ompraten om VFAT-labels te produceren: http://www.martinvogel.de/forum/forum_entry.php?nr=436&page=0&category=all&order=last_answer

Dan heb je tóch precies wat je eigenlijk wilde.

track

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2009/02/07, 23:05:21 »
Er is een duitse handleiding hoe je ook de mtools kunt ompraten om VFAT-labels te produceren: http://www.martinvogel.de/forum/forum_entry.php?nr=436&page=0&category=all&order=last_answer

Dan heb je tóch precies wat je eigenlijk wilde.

Track, ik waardeer je hulp heel erg, maar dit stuk gaat over: 'USB-Sticks oder externen FAT-Festplatten' en mijn vraag gaat over partities op interne schijven.
Ik heb me er al mee verzoend dat die namen niet te wijzigen zijn zoals ik wil, dus stop maar met Googlen. :)
Bedankt voor de tijd die je erin gestoken hebt. 

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2009/02/07, 23:09:16 »
Om die reden zet ik FAT32-labels liever met een rechter muisklik in Win.. . 

Ja, dat Windows is soms zo slecht nog niet. XD Rechtermuisklik op een partitienaam, naam wijzigen, klaar.
Misschien dat ooit, Ubuntu nog eens......... wie weet. :)

Offline track

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2009/02/07, 23:45:00 »
... over: 'USB-Sticks oder externen FAT-Festplatten' en mijn vraag gaat over partities op interne schijven.
Ik heb me er al mee verzoend dat die namen niet te wijzigen zijn zoals ik wil, dus stop maar met Googlen. :) ...
Nee, hoor. De mtools gebruik ik zelf want ik zou niet extra mijn systeem rebooten om een label te wijzigen. Ik was alleen even vergeten hoe je de mtools de omgang met VFAT bijbrengt.  En voor linux is het helemaal onverschillig waar de schijf zit. FAT32 is FAT32.

Maar ik wilde je niet pesten !

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #32 Gepost op: 2009/02/07, 23:52:09 »
Partities op interne schijven zou ik mounten onder /mnt in /etc/fstab, en dan speelt het label geen enkele rol meer.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2009/02/08, 19:50:39 »
Partities op interne schijven zou ik mounten onder /mnt in /etc/fstab, en dan speelt het label geen enkele rol meer.

Nu spreek je jezelf toch tegen? ??? Gisteren schreef je dit:

Citaat
Ik heb in /media mappen aangemaakt voor de partities en in fstab koppelpunten om ze automatisch te laten starten.
Dat is de ideale benadering voor schijven die permanent aan het systeem gekoppeld zijn. Niet voor verwijderbare schijven (tenzij je die nooit afkoppelt, dan).

Wat voor verschil maakt het of die partities in /media worden gemount of in /mnt?
En wat bedoel je met: : .... dan speelt het label geen enkele rol meer."? In welk opzicht speelt het dat dan niet meer?
« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 19:55:29 door Mikkel »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2009/02/09, 11:53:12 »
Je hebt gelijk: ik was wat verwarrend. Partities die in /media/ gemount worden, krijgen automatisch een icoon op de desktop met als naam het disklabel, ofwel "xx GB Volume", of ze nu vast of verwijderbaar zijn.

Nu zou ik schijven die ik in /etc/fstab mount niet in /media, maar in /mnt mounten. Dan worden ze niet automatisch getoond op de desktop (wat ik zo veel liever heb - ik wil enkel de verwijderbare schijven op mijn desktop). Wil je ze wel op je desktop, dan kan je nog altijd zelf een icoon creëren en dat noemen zoals je wil. In die benadering speelt het label geen enkele rol meer. Dat wordt enkel gebruikt als je onder /media mount.

Offline Mikkel

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2009/02/09, 12:24:27 »
Partities die in /media/ gemount worden, krijgen automatisch een icoon op de desktop met als naam het disklabel, ofwel "xx GB Volume", of ze nu vast of verwijderbaar zijn.

Nu zou ik schijven die ik in /etc/fstab mount niet in /media, maar in /mnt mounten. Dan worden ze niet automatisch getoond op de desktop (wat ik zo veel liever heb - ik wil enkel de verwijderbare schijven op mijn desktop). Wil je ze wel op je desktop, dan kan je nog altijd zelf een icoon creëren en dat noemen zoals je wil. In die benadering speelt het label geen enkele rol meer. Dat wordt enkel gebruikt als je onder /media mount.

Dit verschil tussen /media en /mnt kwam ik nog niet zo lang geleden ergens in een bericht van jou tegen. Heb het opgeslagen in een document, voor 'je weet maar nooit wanneer het van pas komt'. ^-^
Op m'n Bureaublad staat een foto als achtergrond, dus het tonen van de vaste schijven/partities op het Bureaublad was een van de eerste dingen die ik na installeren heb aangepast. ^-^

Bedankt voor de uitleg. :)

« Reactie #36 Gepost op: 2009/02/09, 13:00:25 »
Mikkel, hier staat als het goed is alles wat je nodig hebt: https://help.ubuntu.com/community/RenameUSBDrive
Dat hoofdletter gebeuren is wat moeilijker te omzeilen. Maar moet te scripten zijn oid.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2009/02/09, 13:03:38 »
Die hebben we al een paar keer gehad in dit draadje ...

« Reactie #38 Gepost op: 2009/02/09, 13:10:47 »
Zie het ja  :-[