Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP niet meer nodig na dual boot, wat nu ??  (gelezen 2818 keer)

XP niet meer nodig na dual boot, wat nu ??
« Gepost op: 2009/02/02, 20:06:50 »
Hallo,

Ik heb eerder al eens gespeeld met Ubuntu, maar ben toen om een aantal redenen teruggestapt naar XP. Uiteraard heb ik daar nog altijd spijt van, waardoor ik nu weer genegen ben een Ubuntu-gebruiker te worden. In eerste instantie wil ik graag een dual-boot configuratie gaan draaien en als ik Ubuntu helemaal goed geconfigureerd heb XP er helemaal af mikken (op de virtuele variant binnen Ubuntu na dan). Ik zou dan een fikse ruimte op mijn HD over hebben. Hoe kan ik de installatie van Ubuntu zo aanpassen dat alles beschikbaar staat voor Ubuntu?

Even wat getallen:
Totale schijfgrootte: 48,8 GB (volgens XP)
Ongebruikt: 24,1 GB

Ik zou nu bijvoorbeeld een extra schijf kunnen maken van 20GB waarop ik Ubuntu installeer, maar kan ik nadat XP van mijn systeem gelazerd is weer de volle 50GB gaan gebruiken?

Terugkijkend naar mijn oude installatie denk ik erover om tijdelijk de beschikbare ruimte als volgt in te delen:
/home 12GB (omdat ik ook een virtuele XP-installatie wil uitproberen)
/swap 3GB
/usr 4GB
root 6GB

Als hier iets op aan te merken is, hoor ik dat graag natuurlijk, het liefst met een onderbouwing.

Groeten,
Mischa

Offline vanadium

• Lid
Re: XP niet meer nodig na dual boot, wat nu ??
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/02, 20:29:06 »
Waarom wil je al die partities maken? is het een serversysteem misschien?

In jou geval zou ik XP uitbreiden tot 60 GB. Dan houd je 12 GB over voor Linux. Daar maak je een root partitie en 2 tot 3 gigabytes swap. Je gegevens bewaar (laat) je gewoon op de windows partitie.

Later, als Windows eraf gaat, maak je van de 60GB gewoon een ext3 datapartitie. Als je wat meer moed hebt, kan je nog altijd je /home naar die 60 GB verplaatsen.

« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/02, 21:18:51 »
Even wat getallen:
Totale schijfgrootte: 48,8 GB (volgens XP)
Ongebruikt: 24,1 GB

Even opnieuw kijken, 48,8GB totaal, waarvan 24,1GB ongebruikt.

Ik zou nu bijvoorbeeld een extra schijf kunnen maken van 20GB waarop ik Ubuntu installeer, maar kan ik nadat XP van mijn systeem gelazerd is weer de volle 50GB gaan gebruiken?

Terugkijkend naar mijn oude installatie denk ik erover om tijdelijk de beschikbare ruimte als volgt in te delen:
/home 12GB (omdat ik ook een virtuele XP-installatie wil uitproberen)
/swap 3GB
root 7GB

Zo misschien beter? /home wat groter, omdat ik wil experimenteren met Virtualbox of Wine. root moet er zowieso zijn en de /swap partitie voor onder andere hibernating.

Data kan ik nog opslaan op een van de andere 3 schijven. Mij gaat het voornamelijk om de installatie en de test of Pinnacle Studio een beetje wil draaien in XP in Virtualbox.

Groeten,
Mischa

« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/06, 08:47:04 »
Na wat swappen en ongebruikte programma´s verwijderen heb ik ca 30GB over naast mijn XP-installatie.

Zoals ik al zei, wil ik XP wel nog installeren in Virtualbox. Ik heb begrepen dat daar 1 groot bestand van gemaakt wordt (zeg maar een soort van XP-image). Wordt hier nog iets van compressie toegepast? Of kan ik gewoon kijken hoe groot de installatie van mijn XP, Newsleecher en Pinnacle Studio nu bij elkaar zijn en reserveer daar zoveel ruimte voor in Virtualbox?

Kunnen jullie mij een goed advies geven hoe ik deze 30GB het beste indeel voor mijn Ubuntu-installatie? Mocht straks mijn XP-installatie overbodig zijn, kan ik van de overgebleven 20GB een extra partitie maken, of deze bij de bestaande partitie van 200GB voegen.

Waar wordt deze XP-image overigens neergezet? Ik zal de Virtualbox manual ook NOG eens doorlezen  ;)

Om op de vraag van vanadium terug te komen:
Ik heb zoveel partities omdat ik gelezen heb dat ik in /usr mijn eigen programma´s kan installeren, de /swap partitie voor hibernate (2Gb geheugen aan boord) en /home voor de installatie van programma´s. Nu kan ik in principe mijn /home ook gebruiken voor het installeren van programma´s, dus zou de /usr-partitie overbodig zijn.

Groeten,
Mischa

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/06, 14:06:47 »
Na wat swappen en ongebruikte programma´s verwijderen heb ik ca 30GB over naast mijn XP-installatie.

Zoals ik al zei, wil ik XP wel nog installeren in Virtualbox. Ik heb begrepen dat daar 1 groot bestand van gemaakt wordt (zeg maar een soort van XP-image). Wordt hier nog iets van compressie toegepast? Of kan ik gewoon kijken hoe groot de installatie van mijn XP, Newsleecher en Pinnacle Studio nu bij elkaar zijn en reserveer daar zoveel ruimte voor in Virtualbox?

Kunnen jullie mij een goed advies geven hoe ik deze 30GB het beste indeel voor mijn Ubuntu-installatie? Mocht straks mijn XP-installatie overbodig zijn, kan ik van de overgebleven 20GB een extra partitie maken, of deze bij de bestaande partitie van 200GB voegen.

Waar wordt deze XP-image overigens neergezet? Ik zal de Virtualbox manual ook NOG eens doorlezen  ;)

Ik heb zoveel partities omdat ik gelezen heb dat ik in /usr mijn eigen programma´s kan installeren, de /swap partitie voor hibernate (2Gb geheugen aan boord) en /home voor de installatie van programma´s. Nu kan ik in principe mijn /home ook gebruiken voor het installeren van programma´s, dus zou de /usr-partitie overbodig zijn.

Groeten,
Mischa

Waar de virtuele harde schijf wordt neergepleurd kun je zelf bepalen zolang de partitie waarop het bestand staat is gemount als je virtualbox start.
Verder moet je XP ademruimte geven, want diens virtueel geheugen (ik neem aan dat het bekend is wat dat is) zal ruimte op de virtuele harde schijf innemen. Je kunt de grootte van de virtuele als schijf dynamisch instellen.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/06, 14:55:19 »
Citaat van: Mischa Gielen
Daarvoor hoef je geen aparte partitie te hebben. Het nadeel dat je nu hebt, is dat dat kleine partitietje kan vollopen, en je dan gewenst had dat je de partitionering anders had gedaan.

Hou het maar simpel bij een / en een swap. Als je veel opslagruimte bij Ubuntu wil, maak dan de XP partitie een stuk kleiner. Anders kan je, zoals ik reeds zei, gerust weg met 10 GB voor Ubuntu. Je kan namelijk de gegevens op de XP partitie blijven gebruiken.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/06, 17:57:46 »
Hou het maar simpel bij een / en een swap. Als je veel opslagruimte bij Ubuntu wil, maak dan de XP partitie een stuk kleiner.

Jij zegt dus geen /home? Daar komen toch de geïnstalleerde programma´s te staan? Of heb ik mij verkeerd ingelezen?

Anders kan je, zoals ik reeds zei, gerust weg met 10 GB voor Ubuntu. Je kan namelijk de gegevens op de XP partitie blijven gebruiken.

Maar ik heb ruimte nodig voor Ubuntu, EN nog voldoende ruimte voor XP. Daarbij zal in deze XP ook nog Pinnacle Studio komen te draaien, ook weer goed voor 1,5Gb.

Groeten,
Mischa

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/06, 21:36:04 »
Ik kies voor eenvoud: een standaard volautomatische Ubuntu installatie.

Citaat
Maar ik heb ruimte nodig voor Ubuntu, EN nog voldoende ruimte voor XP.
Met 10 GB kan je al heel wat applicaties installeren in Ubuntu (je hebt dat wellicht nooit nodig). Je gebruikersgegevens kan je allemaal op de XP partitie bewaren: je hebt daar ook via Ubuntu gemakkelijk toegang toe als je wil.

« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/06, 21:43:02 »
Na nog eens goed over de probleemstelling na te denken heb ik wellicht een compleet andere oplossing:

Een Dual-Boot van:
- Een verse XP-installatie met daarin UITSLUITEND Pinnacle Studio, op een gereserveerde ruimte van zeg 25GB.
- Een Ubuntu-installatie met daarin Newsleecher in Wine. In versie 1.1.12 zouden de problemen uit de oudere versies opgelost zijn.

Op deze manier benut ik elk systeem op zijn krachtigste manier. Downloaden zou ik theoretisch nog kunnen doen op een van de andere PC´s in het netwerk.

Ik denk dat ik er wel uit ben.

Nu ik toch een dual-boot ga gebruiken, hoe kan ik dan het beste de partities indelen?

Als ik 25GB reserveer voor XP met Pinnacle, heb ik plek zat, dat wil zeggen dat ik 25GB over heb voor Ubuntu.

In die volautomatische standaardinstallatie, worden daar niet meer partities aangemaakt dan die / en swap?

Groeten,
Mischa

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/06, 22:30:10 »
Na nog eens goed over de probleemstelling na te denken heb ik wellicht een compleet andere oplossing:

Een Dual-Boot van:
- Een verse XP-installatie met daarin UITSLUITEND Pinnacle Studio, op een gereserveerde ruimte van zeg 25GB.
- Een Ubuntu-installatie met daarin Newsleecher in Wine. In versie 1.1.12 zouden de problemen uit de oudere versies opgelost zijn.

Op deze manier benut ik elk systeem op zijn krachtigste manier. Downloaden zou ik theoretisch nog kunnen doen op een van de andere PC´s in het netwerk.

Ik denk dat ik er wel uit ben.

Nu ik toch een dual-boot ga gebruiken, hoe kan ik dan het beste de partities indelen?

Als ik 25GB reserveer voor XP met Pinnacle, heb ik plek zat, dat wil zeggen dat ik 25GB over heb voor Ubuntu.

In die volautomatische standaardinstallatie, worden daar niet meer partities aangemaakt dan die / en swap?

Groeten,
Mischa
Als je de eenvoudige methode kiest (dus met die schuifregelaar) zul je drie partities krijgen: de C:\ schijf van Win XP, de \ van Ubuntu plus een Linux swap van circa 2 GB.

« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/06, 22:59:57 »
Is het verstandig om van tevoren een extra partitie aan te maken? Of "ziet" Ubuntu de Windows installatie en zal dan zijn eigen partitie aanmaken waarin het geïnstalleerd wordt? Ik heb nu een redelijk goed draaiend XP-systeem (ja, ik weet dat Ubuntu sneller is), maar is het raadzaam om XP eerst opnieuw te installeren of kan ik Ubuntu er nu gewoon bij zetten, zodat ik nog wat gemakkelijke gegevens kan overzetten tussen XP en Ubuntu? Het gaat mij dan voornamelijk om de instellingen en data uit Thunderbird.

Groeten,
Mischa

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/06, 23:13:29 »
Is het verstandig om van tevoren een extra partitie aan te maken? Of "ziet" Ubuntu de Windows installatie en zal dan zijn eigen partitie aanmaken waarin het geïnstalleerd wordt? Ik heb nu een redelijk goed draaiend XP-systeem (ja, ik weet dat Ubuntu sneller is), maar is het raadzaam om XP eerst opnieuw te installeren of kan ik Ubuntu er nu gewoon bij zetten, zodat ik nog wat gemakkelijke gegevens kan overzetten tussen XP en Ubuntu? Het gaat mij dan voornamelijk om de instellingen en data uit Thunderbird.

Groeten,
Mischa
Defragmenteer in Windows de harde schijf, en maak vervolgens (indien mogelijk) een image van de C schijf voor het geval dat (niet noodzakelijk, maar kan een handig vangnet zijn). Vervolgens Ubuntu installeren, waarbij je de schuifregelaar (dat ding met die schijfruimte - percentages) gebruikt om de grootte aan te geven van de Windows- en Ubuntupartitie. De swap maakt hij dan automatisch aan, aan de hand van de aanwezige hoeveelheid RAM wordt bepaald hoe groot deze zal worden (meestal 1 à 2 GB). De swap partitie zal een deel van de schijfruimte gebruiken, die je had toegewezen aan Ubuntu.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/07, 00:20:25 »
ZO !! Op een presenteerblaadje.

Heel erg bedankt.

Groeten,
Mischa

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/07, 22:03:35 »
ZO !! Op een presenteerblaadje.

Heel erg bedankt.

Groeten,
Mischa
Graag gedaan! (zonder "super De Boer" ;))

Offline hotrod

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/08, 01:06:53 »
Ik zit even mee te lezen.
bedankt voor alle info ^-^

« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/08, 14:31:30 »
Vervolgens Ubuntu installeren, waarbij je de schuifregelaar (dat ding met die schijfruimte - percentages) gebruikt om de grootte aan te geven van de Windows- en Ubuntupartitie. De swap maakt hij dan automatisch aan, aan de hand van de aanwezige hoeveelheid RAM wordt bepaald hoe groot deze zal worden (meestal 1 à 2 GB). De swap partitie zal een deel van de schijfruimte gebruiken, die je had toegewezen aan Ubuntu.

Hier krijg ik een beetje tegenwerking van Ubuntu (lees: waarschijnlijk doe ik het verkeerd). Ik zie een balk die een visualisatie van de harde schijfruimte moet voorstellen. Het deel waar nu XP op staat groen en het deel wat vrij is blauw (of net andersom). Ik krijg nu 3 opties:
- Begeleid (nu wil Ubuntu van de gehele schijf gebruik maken
- Handmatig met begeleiding (of zoiets)
- Handmatig

Waar moet ik nu die schuifbalk vinden waarmee ik de ruimte toeken die Ubuntu mag gebruiken voor de installatie? Het liefst ga ik vandaag nog om, maar ik twijfel over de goeie weg.  ??? ???

Groeten,
Mischa

edit: Ik heb het al gezien. Ik wil Ubuntu 8.10 gaan installeren, die heeft niet de schuifbalk zoals 7.10 dat heeft. Hoe daarbij uit te komen is mij een raadsel.

edit2: In een installatiehandleiding zie ik dat in een installatie ook de optie "guided resize" voorkomt. Helaas komt deze optie niet voor in mijn installatie. Ik ga maar eerst met GParted een extra partitie aanmaken, waar Ubuntu zijn lusten op kan botvieren.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 17:54:20 door Mischa Gielen »

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/09, 00:42:08 »
Vervolgens Ubuntu installeren, waarbij je de schuifregelaar (dat ding met die schijfruimte - percentages) gebruikt om de grootte aan te geven van de Windows- en Ubuntupartitie. De swap maakt hij dan automatisch aan, aan de hand van de aanwezige hoeveelheid RAM wordt bepaald hoe groot deze zal worden (meestal 1 à 2 GB). De swap partitie zal een deel van de schijfruimte gebruiken, die je had toegewezen aan Ubuntu.

Hier krijg ik een beetje tegenwerking van Ubuntu (lees: waarschijnlijk doe ik het verkeerd). Ik zie een balk die een visualisatie van de harde schijfruimte moet voorstellen. Het deel waar nu XP op staat groen en het deel wat vrij is blauw (of net andersom). Ik krijg nu 3 opties:
- Begeleid (nu wil Ubuntu van de gehele schijf gebruik maken
- Handmatig met begeleiding (of zoiets)
- Handmatig

Waar moet ik nu die schuifbalk vinden waarmee ik de ruimte toeken die Ubuntu mag gebruiken voor de installatie? Het liefst ga ik vandaag nog om, maar ik twijfel over de goeie weg.  ??? ???

Groeten,
Mischa

edit: Ik heb het al gezien. Ik wil Ubuntu 8.10 gaan installeren, die heeft niet de schuifbalk zoals 7.10 dat heeft. Hoe daarbij uit te komen is mij een raadsel.

edit2: In een installatiehandleiding zie ik dat in een installatie ook de optie "guided resize" voorkomt. Helaas komt deze optie niet voor in mijn installatie. Ik ga maar eerst met GParted een extra partitie aanmaken, waar Ubuntu zijn lusten op kan botvieren.
Vergeet dan niet om zelf de swap aan te maken.
De schuif was inderdaad 7.10, weet even niet uit mijn hoofd hoe het bij 8.10 zit. Zou wel iets soortgelijks moeten zijn.

« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/09, 07:59:52 »
Ik zie in een installatiehandleiding dat 8.10 die ook zou moeten hebben.

Ik heb geprobeerd om met GParted een separate partitie aan te maken, maar die weigert omdat er een bad sector op mijn HD zou zitten. Zou het daaraan kunnen liggen dat mijn installatie niet verloopt zoals je dat zou verwachten?

Groeten,
Mischa

Offline peter10

• Lid
    • Mijn Hyve
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/09, 16:13:16 »
Ik zie in een installatiehandleiding dat 8.10 die ook zou moeten hebben.

Ik heb geprobeerd om met GParted een separate partitie aan te maken, maar die weigert omdat er een bad sector op mijn HD zou zitten. Zou het daaraan kunnen liggen dat mijn installatie niet verloopt zoals je dat zou verwachten?

Groeten,
Mischa
Mijn kennis is niet genoeg om het zeker te weten, maar dat zou kunnen. Check de harde schijf eens op fouten, misschien is die sector herstelbaar.