Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van dualboot op één harde schijf naar herinstallatie op 2 harde schijven  (gelezen 795 keer)

k-tux

• Gast
Hallo,

Ik gebruik al een jaar ubuntu feisty fawn.
Deze heb ik indertijd (met behulp van het boek "probleemloos overstappen op linux") geïnstalleerd op één harde schijf via een dualboot.

Nu heb ik een 2e harde schijf aangeschaft en zou dus eigenlijk ubuntu van schijf A willen halen (hier enkel windows xp terugzetten) en volledig op schijf B willen zetten.

Hoe begin ik hier aan ?
Ik heb al een heel weekend liggen zoeken naar een gepast antwoord, maar ik vind hierover niks terug, of het werkt op mijn pc niet.

Ik heb geen officiële windows cd, alles was voorgeïnstalleerd toen ik mijn pc heb gekocht.
Wel heb ik meteen een herstel dvd gemaakt MAAR wanneer ik deze nu wil gebruiken krijg ik een "error 10" , dus windows terug installeren werkt ook niet. En het bewuste programma (master cd/dvd creator) om de herstel DVD te maken is plots verdwenen.

Wie kan mij hiermee verder helepen ?

k-tux

Offline Ploffie

• Lid
Ken je niemand met een bootable XP-cd?
Dit is volstrekt legaal, daar ze allemaal hetzelfde zijn.

Officieel moet je dan wel je eigen code gebruiken.
Desktop en Kleptop voorzien van 10.04.1...dusss...

˙doʞ uɾız do ʇɐɐʇs pʃǝɹǝʍ ǝʃǝɥ ǝ◖

Offline Dave

• Lid
eerst zien dat je het MBR terug zet op die betreffende schijf.
met een geleende cd of een diskette of een cd met tools

dan veeg je de linux partitie eraf.
de nieuwe schijf als eerste in je systeem aansluiten en daar je Linux op installeren.
heb je nu een probleem met je Linux schijf of koppel je die los zal windows nog op kunnen starten.
En uiteraard ook via het boot menu.

Offline track

• Lid
Hoi k-tux,

om je linux te verhuizen kun je óf
1. een nieuwe installatie op de tweede schijf aanmaken, alles opnieuw installeren dus (en daarna je thuismap naar de nieuwe installatie overzetten)  of
2. van je oude instaalatie een echte tweeling afkopiëren en die daarna aanpassen.

Bij 1. hoef je na de installatie alleen de gehele inhoud van de map /home/[jenaam] (inzetten uiteraard) naar de nieuwe kopiëren.

Bij 2. kun je het volgende doen:
- start linux van een live-CD (of een stick of zo)
- controlleer dmv  sudo fdisk -l  wat de namen vande schijven precies zijn  (bron: /dev/sda, doel: /dev/sdb ?)
- zet de hele schijf dmv een dd-commando om. Maar Goed opletten, een tikfout zou hier echt fataal zijn !
sudo dd -if=/dev/sda -of=/dev/sdb(zo nodig de device-namen aanpassen alsjeblieft !)  Het kopiëren van de gehele schijf zal best een uur kunnen duren, maar dan heb je een echte tweeling.
- Nu kun je dmv gparted op die kopie de Win.. verwijderen en de linux-partities aanpassen.
Daarna kun je met de nieuwe schijf gewoon booten.

Vriendelijke groet,

track