Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitgaande mail omleiden in Evolution  (gelezen 2163 keer)

Uitgaande mail omleiden in Evolution
« Gepost op: 2009/02/28, 06:36:33 »
Bij mobiele telefoons kan je instellen dat vanaf een bepaald toestel een bepaald nummer niet meer kan gebeld worden. Ik zou heel graag de vergelijkbare optie instellen op een e-mailaccount: verhinderen dat die e-mail account berichten stuurt naar een bepaald e-mail adres...
Uiteraard weet ik "alles" over filters en zo, maar dat is voor inkomende mail.  Hier gaat het duidelijk over uitgaande mail.
Iemand enig idee ?

PS: ipv blokkeren, mag het ook zoiets worden als "versturen naar een ander adres". Misschien een scriptje ?  ???   ???
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Uitgaande mail omleiden in Evolution
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/28, 11:25:07 »
Helaas, zelfs dit biedt geen soelaas: de mail wordt éérst verzonden, en dan wordt de filter toegepast...

PS: Femke, "alles" stond niet voor niks tussen " "... Ik vermoedde wel dat ik het gewoon niet vond.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/01, 16:16:55 »
'k Heb ook al zowat overal op het net gekeken, maar blijkbaar niet op de juiste plaatsen. Moet ik dan echt gaan geloven dat zo'n functionaliteit niet bestaat ?  Kan dat niet geprogrammeerd worden ?

« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/08, 22:25:39 »
Even dit onderwerpje bumpen, want ik heb nog geen oplossing gevonden :(

Offline track

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/08, 22:48:19 »
Hoi  Prosper,

dat  begrijp ik niet goed,  er is toch de mogelijkheid dat je een filter voor de uitgaande mail kunt [toevoegen].

Hoezo werkt dat niet als je een filter insteld met b.v.:    [ontvanger]-[bevat]-"vergif"  /  Dan: [verschuif naar map]-"vergif"-  [ OK ]
Als ik het goed begrijp is die er dus wél ?

Of werkt dat niet ?

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/09, 09:31:00 »
Dat dient om archiefkopieën van je mails die je verstuurt automatisch te klasseren. Niet om een email naar een bepaald adres om te leiden naar een ander adres.

Dat laatste zou mij een eigenaardige functionaliteit lijken voor een email client. Als je zoiets om één of andere reden wil, dan lijkt me dat iets wat ter hoogte van de smtp server kan geregeld worden.

« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/09, 10:43:08 »
Prosper, wat jij wilt kan helaas niet binnen Evolution. De outgoing mail filters werken pas nadat het mailtje is verstuurd dus daar heb je in jouw geval niks aan. Hoe je het anders op zou kunnen lossen weet ik helaas ook niet.

Offline ruujan

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/09, 14:45:35 »
Als ik het goed begrijp is het zo dat een ander e-mail account wel naar dat bepaalde adres mag sturen  en dat het bepaalde account wel naar andere mail-adressen mag sturen. Alleen als dat bepaalde account naar dat bepaalde adres een mail wil sturen, dan moet het geblokkeerd worden.

Offline track

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/09, 15:29:57 »
Als ik er nog een keer over nadenk, en ook volgens de opmerking van vanadium, is dat een geheel andere functionaliteit dan.
De taak van een firewall of een router.  En volgens de bloksgewijze constructie van Linux zal dat ook een ander programma zijn.

Misschien is de aanpak dan om een firewall op te zetten en de regels voor uitgaande pakketten aan te passen ?
En als dat echt niet lukt misschien een router binnen jouw systeem starten die alle pakketten doorstuurt ?
t'Is mar een idee, ik heb geen praktische ervaring op dit gebied.

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/09, 15:58:51 »
De taak van een firewall of een router.Neen. de taak van een email server. Die kan je lokaal opzetten.

Offline track

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/09, 16:17:09 »
Ik dacht dat een firewall ook per IP + poort + magic (=header) kon filteren toch ?

track

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/09, 16:33:27 »
Dat zou kunnen. Ik weet niet veel meer van firewalls dan dat ze dienen om ip pakketten te filteren. Het zou mij verwonderen dat je via een firewall selectief een email kon tegenhouden, maar opnieuw, ik ken er niet genoeg van.

Een email server dient juist om email verkeer te leiden, en daar kan je ongetwijfeld regels inbouwen dat bepaalde emailbestemmingen naar elders moeten, of naar /dev/null.

« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/11, 03:30:59 »
Als ik het goed begrijp is het zo dat een ander e-mail account wel naar dat bepaalde adres mag sturen  en dat het bepaalde account wel naar andere mail-adressen mag sturen. Alleen als dat bepaalde account naar dat bepaalde adres een mail wil sturen, dan moet het geblokkeerd worden.

Dat is in elk geval de juiste analyse van de situatie...

En ja, dat is misschien een rare functionaliteit binnen een email-cliënt, maar niet echt zo raar. Bij telefoons kun je ook nummers blokkeren. Meestal doe je dat "in blok": geen buitenlands, geen 090-nummers (Belgische betaallijnen), maar je kan ook gewoon een bepaald volledig nummer uitsluiten (dat van je ex bvb om te vermijden dat je 'm opbelt om te schelden of zo). Dat wil ik dus ook kunnen met email: ik wil één welbepaald adres onbereikbaar maken vanuit één welbepaalde account (ik heb daar wel meerdere goede redenen voor, maar die doen hier niet terzake).

Offline track

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/11, 12:36:10 »
Het verschil tussen een SMS en een email is (technisch gezien) dat je bij de SMS verschillende nummers hebt waar je hen naar toe stuurt.
Bij email heb je er maar één, nl. die van je mail-provider. (de rest zit binnen de mail in de "header")

Dus het werkt niet om maar het IP-adres te filteren, je moet de header analyseren je conclusies eruit trekken.
De functie van een "mail forwarder" dus.  En dan ben je weer bij het voorstel van Vanadium of van mij (boven).

track