Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen toegang tot mijn partities en externe harde schijven  (gelezen 2963 keer)

xargon

• Gast
Geen toegang tot mijn partities en externe harde schijven
« Gepost op: 2009/01/21, 21:46:16 »
Ik heb een laptop met een dualboot: Windows Vista en Linux Ubuntu (meest recente versie)

Ik had pas een codec-pack geinstalleerd op Vista en sindsdien is het systeem gecrashed. Nu vertoont mijn laptop al wat mankementen, dus hij moet zowieso naar de winkel voor reparatie. (Goddank heb ik de garantie laten verlengen!) Maar eerst wil ik nog wat bestanden die opgeslagen zijn op mijn laptop overzetten naar mijn externe harde schijf. Ubuntu draait nog wel, maar daar lukt het niet om toegang te krijgen tot mijn Vista-partitie en ook en andere partitie en ook niet tot mijn externe harde schijf. Ik krijg een bericht dat Windows of een ander besturingssysteem nog actief is of niet goed is afgesloten. Er staan bij de details wel wat dingen die ik zou kunnen doen om toch toegang te krijgen door wat in te tikken in de terminal.

mount -t ntfs-3g/dev/sda2/media/vista -o force
or add the option in the relevant row in the /etc/fstab file
/dev/sda2 /media/Vista ntfs-3g force 0 0

De spaties kloppen niet denk ik. Ik kon de tekst in het bericht niet kopieren, dus ik heb het over moeten typen.

Maar ik begrijp er niks van en ik wil niet zomaar wat proberen om verdere problemen te voorkomen. Dus vandaar vraag ik hier wat advies.

By the way, ik heb bij gebruikers en groepen bij mijn account ingesteld dat ik tot alles toegang heb (alle vakjes aangevinkt), maar dit lost het probleem niet op.

Alvast bedankt voor advies

Offline vanadium

• Lid
Re: Geen toegang tot mijn partities en externe harde schijven
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/22, 09:42:44 »
sudo mkdir /media/vista
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /media/vista -o force
Zo moet het eruit zien. Nu moet je de apparaatverwijzing naar de partitie (/dev/sda2) vervangen door die van jou partitie. Je kan die terugvinden in de output van
sudo blkid
Als alles lukt, dan kan je naar de partitie navigeren via /media/vista. Er zal trouwens ook een icoon op je desktop verschijnen.

Terug afkoppelen:

sudo umount /media/vista

Offline Floris

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/22, 10:58:03 »
Het besturingssysteem geeft in een aangekoppeld bestandssysteem aan dat het aangekoppeld is.  Normaal gesproken wordt die markering weer weggehaald wanneer het bestandssysteem wordt afgekoppeld, maar omdat Windows is gecrasht, is dat niet gebeurt, hierdoor denkt Ubuntu vervolgens dat Windows dit bestandssysteem nog gebruikt.

Doordat het bestandssysteem niet naar behoren is afgesloten, kunnen er inconsistenties in zijn gekomen; normaal gesproken zou je nu dus een controle moeten uitvoeren met fsck, maar deze ondersteund geen NTFS.  Het handigste is dus waarschijnlijk om geforceerd het bestandssysteem aan te koppelen, zoals vanadium al beschreef.
Als je vraag beantwoord is, wees dan zo vriendelijk om de titel van je eerste post met "[OPGELOST]" te beginnen (klik op verander).

xargon

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/22, 15:08:18 »
sudo mkdir /media/vista
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda2 /media/vista -o force
Zo moet het eruit zien. Nu moet je de apparaatverwijzing naar de partitie (/dev/sda2) vervangen door die van jou partitie. Je kan die terugvinden in de output van
sudo blkid
Als alles lukt, dan kan je naar de partitie navigeren via /media/vista. Er zal trouwens ook een icoon op je desktop verschijnen.

Terug afkoppelen:

sudo umount /media/vista
OK, het is me gelukt om toegang te krijgen tot Vista! :)

Nu moet ik toegang krijgen tot mijn externe harde schijf. Die is te herkennen als:
/dev/sdb1: UUID="003057EA3057E4E6" TYPE="ntfs"

xargon

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/22, 15:57:23 »
Ik ben er inmiddels zelf achter gekomen.

Ik begrijp dat je met sudo mkdir een naam toekent aan de partitie. Dat heb ik dus gedaan en voila: probleem opgelost! :)