Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: home-map renamen bij Ubuntu-multiboot  (gelezen 1201 keer)

Offline Willem_D

• Lid
home-map renamen bij Ubuntu-multiboot
« Gepost op: 2009/01/19, 14:29:26 »
Ik wil een Ubuntu-multiboot systeem samenstellen, waarbij elke Ubuntu-installatie een eigen home-map heeft in één en dezelfde home-partitie. Ik wil bijvoorbeeld graag de mappen: /intrepid_home, /hardy_home in die partitie als home gebruiken.
Ik heb nu 8.10 via de live-cd geïnstalleerd, en daarbij was de naam: /home de enige keuze.

vragen:
-- Hoe kan ik de /home van mijn 8.10 renamen?
-- Heb je bij installatie via de Alternate-install wèl de mogelijkheid om de naam van de home-map vrij te kiezen?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline ivo

• Lid
Re: home-map renamen bij Ubuntu-multiboot
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/19, 16:23:42 »

vragen:
-- Hoe kan ik de /home van mijn 8.10 renamen?
-- Heb je bij installatie via de Alternate-install wèl de mogelijkheid om de naam van de home-map vrij te kiezen?

cd /tmp                 (anders zaag je de tak af waar je op zit)
sudo mv /home /home-hardy

Let op dat je ook
- de /etc/fstab de entry voor /home moet aanpassen
Nu zou ik het systeem een reboot geven (of je moet met de hand /home re-mounten)
- de /etc/passwd voor alle users moet aanpassen
- allerlei software die gaat zoeken naar spullen in je oude home-dir, aanpast indien nodig.

Ik denk niet dat je bij installatie van de Alternate install dit kan aanpassen.
Uiteraard wel achteraf.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/19, 18:37:25 »
Een veel veiliger oplossing is het werken met symbolische links. Laat iedere Ubuntu distributie zijn home op de root partitie. Vervang dan de /home directory door een link naar de betreffende directory (vb /home -> /intrepid_home). Buiten dat linkje geen verdere aanpassing nodig.

Offline ivo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/19, 21:32:16 »
Een veel veiliger oplossing is het werken met symbolische links. Laat iedere Ubuntu distributie zijn home op de root partitie. Vervang dan de /home directory door een link naar de betreffende directory (vb /home -> /intrepid_home). Buiten dat linkje geen verdere aanpassing nodig.

Shame on me.....   :|
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Willem_D

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/20, 13:08:07 »

Goeie  tip!
Ik ga dan maar symlinken naar mappen als /documenten, /muziek, /video in de aparte partitie, in plaats van naar /intrepid_home of /hardy_home in die partitie.

Ivo, Vanadium dank voor jullie bijdrages!

« Laatst bewerkt op: 2009/01/22, 11:23:28 door Willem_D »
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT

"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille