Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wachtwoord na automatisch aanmelden  (gelezen 2693 keer)

karinb.

• Gast
wachtwoord na automatisch aanmelden
« Gepost op: 2009/01/11, 22:09:58 »
Ik ben net nieuw hier en ben nog aan het uitzoeken hoe Ubuntu precies werkt. Best spannend allemaal, want zo heel handig op de computer ben ik niet. Maar ik vertrouw erop dat ik het met veel geduld, vallen en opstaan wel onder de knie zal krijgen.

Ik heb onder systeem --> aanmeldvenster --> beveiliging aangeklikt dat ik de automatische aanmelding wil gebruiken. Bij het aanmeldscherm hoef ik nu inderdaad geen gebruikersnaam en wachtwoord meer in te typen, maar als alles is opgestart, krijg ik de volgende mededeling:

Voer wachtwoord in voor het openen van de standaard sleutelring.
Het programma NetworkManager applet (/usr/bin/nm-applet) wil toegang tot de standaard sleutelring maar deze is gesloten.

Ik moet dus alsnog een wachtwoord invoeren om op de computer te kunnen werken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit niet meer hoeft?

Offline petervs

• Lid
Re: wachtwoord na automatisch aanmelden
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/11, 22:15:08 »
Welkom!

Kijk hier eens naar:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs

en dan bij tip 30 en voornamelijk tip 31 staat de oplossing.

Mvg peter
Ubuntu MATE 16.04

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/11, 23:20:25 »
Dan heb ik een betere tip. Automatische login doe je nu net om geen paswoord te moeten intikken bij het inloggen. Een paswoord van twee letters voor de sleutelbos (draadloos netwerk) zijn er twee te veel.

Sedert Hardy (denk ik) is dat gemakkelijk te regelen: stel voor de sleutelbos géén paswoord in. Voorkeuren - Encryptie en sleutelbossen: klik op "login" , "change unlock password" en vul als nieuw paswoord niets in.

Je weet natuurlijk dat automatische login de veiligheid van je systeem een stuk vermindert. Je moet voor jezelf de keuze maken tussen minder veiligheid en meer comfort (b.t.w., heb ook autologin sedert korte tijd).

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/11, 23:21:43 »
Of ge gooit die network manager eraf en zet Wicd in de plaats. Die vraagt er niet om en is fijner (vind ik dan toch :)).

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/11, 23:24:22 »
Dan heb ik een betere tip. Automatische login doe je nu net om geen paswoord te moeten intikken bij het inloggen. Een paswoord van twee letters voor de sleutelbos (draadloos netwerk) zijn er twee te veel.

Sedert Hardy (denk ik) is dat gemakkelijk te regelen: stel voor de sleutelbos géén paswoord in. Voorkeuren - Encryptie en sleutelbossen: klik op "login" , "change unlock password" en vul als nieuw paswoord niets in.

Je weet natuurlijk dat automatische login de veiligheid van je systeem een stuk vermindert. Je moet voor jezelf de keuze maken tussen minder veiligheid en meer comfort (b.t.w., heb ook autologin sedert korte tijd).

Dat kan inderdaad, maar dan is de inhoud van de sleutelbos, met alle sleutels van alle draadloze netwerken die je bezoekt, wel meteen open en bloot te bekijken door iedereen die je toelaat op je computer.

Daarom vind ik een sleutelboswachtwoord van 1 of 2 tekens een betere oplossing: toch nog een drempel voor anderen, nauwelijks lastig voor jezelf.

karinb.

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/12, 19:22:16 »
Hartelijk dank voor alle (snelle) reacties!

Piet Vanraad

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/13, 09:06:06 »
Och ja. Je hoeft ook niet paranoia te zijn. Sommige dingen kunnen perfect werken zonder paswoord!

Zo hangt op mijn wireless accesspoint een briefje met naam van netwerk en de sleutel. Waarom niet? Wel, iedereen die bij mij thuis komt mag van mij op het netwerk. Ik zou ze anders toch niet binnenlaten hé!

Zo kan ik mij bijvoorbeeld voorstellen dat iemand die een pc beneden heeft staan die enkel dient om muziek mee af te spelen daar ook geen paswoord op zet. Je radio heeft toch ook geen paswoord!

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/13, 11:49:22 »
Voor een vaste computer is dat niet echt een probleem denk ik, alleen als je een laptop hebt zou ik die wel beter beveiligen :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/13, 16:48:34 »
Dat is een persoonlijk keuze.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/14, 09:24:33 »
Klopt.
Omdat een laptop meer diefstalgevoelig is zou ik die beter beveiligen. Dat is mijn redenering :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/14, 11:02:42 »
Voor zover de dief geïnteresseerd is in je gegevens ... en als ie dat is, dan zal je paswoord niets helpen. Als beveiliging van je gegevens kritisch is, moet je bestandsencryptie gebruiken.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/14, 12:53:06 »
Dit begint wel off topic te gaan, maar goed. (misschien iets voor een apart topic?)

De wachtwoorden in je sleutelbos worden versleuteld opgeslagen, alleen als je een leeg wachtwoord hebt zijn die makkelijk te achterhalen.
Je hebt gelijk dat er in andere bestanden veel belangrijkere gegevens kunnen staan, maar je wachtwoorden, WiFi-sleutels e.d. zijn niet direct bekend bij de dief.

Uiteindelijk is een versleutelde schijf wel de beste keuze denk ik, al kost je dat wel wat snelheid.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/14, 15:07:29 »
Daar ik wat meer inzicht wil krijgen in al die zaken toch nog een vraag hierover. Ik heb ook de autologin ingeschakeld, maar heb de melding van de topicstarter niet gehad. Dus mijn vraag is, wat is er dan anders bij hem/haar. Die sleutelring is gesloten, waar staat dat bestand en waar kan je instellen opdat de netwerkmanager die niet gesloten tegenkomt. Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel. (Mijn eerste gedacht is omdat hij niet alle rechten voor zijn account aangevinkt heeft via 'Users en Groups', of zit ik hier totaal fout)
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/14, 15:08:37 »
Is alleen als ge een beveiligd draadloze verbinding wilt maken. Dus hij zal deze sleutelring niet vragen bij een bekabelde verbinding.

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/14, 15:10:14 »
Ok ben mee, thx. 't Is simpel maar men moet het weten.  :D
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu