Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lijst 'openen met' wordt lang - waar kan dat configureatiebestand vinden?  (gelezen 2778 keer)

Offline cornouws

• Lid
Doordat ik regelmatig software installeer en dan de bestandsassociaties aanpas, is de lijst die wordt aangeboden inmiddels lang, erg lang.

Ik bedoel de lijst die je krijgt via bestandseigenschappen>Openen met>Toevoegen.
Daar staat iets van 20 keer soffice in en 10 keer switer enzovoorts.
En ik heb helemaal niets aan die namen, want kan niet zien naar welke (oud) installatie ze verwijzen.

Kan iemand vertellen waar ik dat bestand Toepassing toevoeging kan vinden, zodat ik het kan schoon maken?

Dank,
Cor

Offline Ronnie

• Lid
    • ronnie.vd.c
Ik heb hier zelf ook al een tijdje 'last' van. Zelfs bij een schone installatie, staat er bij mij 2X Brasero, F-Spot en Werkplek op afstand. Bij een installatie die al langer staat, wordt die lijst alleen maar langer, en komen er steeds meer dubbele items in.

Echt tijd en zin om dit probleem te bekijken heb ik niet gehad. bij mij is mimeapps.list bijna leeg, dus er zal nog ergens een globale (voor elke gebruiker) een lijst moeten zijn.

Ik zal dit topic dan ook met enige interesse gaan volgen.

EDIT: Door even verder te zoeken, ben ik op het volgende bestand gekomen: /usr/share/applications/desktop.nl_NL.utf8.cache (nl_NL kan ook voor een andere taal zijn)
« Laatst bewerkt op: 2010/06/14, 11:03:10 door Ronnie »
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Ik heb de fout bij mij gevonden. Niet hoe het gebeurd, maar wel hoe het op te lossen.

Ga naar Systeem=>Voorkeuren=>Hoofdmenu. Kies in de menulijst voor Toepassingen=>Overige en verwijder (niet uitvinken) de entries die niet meer nodig zijn.

# Ga naar Locaties –> ‘Persoonlijke map’.
# Ga naar het menu Beeld –> ‘Verborgen bestanden weergeven’.
# Scroll naar beneden en klik op de map .local.
# Klik vervolgens op de folders share –> applications. [knip]

Alleen wat ik nu net getest heb dat je in de folder 'applications' zelf diverse files ziet staan.
Elk file staat voor een item uit de lijst 'open met'.
Door nu deze weg te gooien, verkort de lijst.

Dit zie je dan in je 'open met' lijstje en ook in Systeem=>Voorkeuren=>Hoofdmenu. Kies in de menulijst voor Toepassingen=>Overige.
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB