Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Partities back-uppen naar toekomstige ubuntu home directory  (gelezen 714 keer)

Partities back-uppen naar toekomstige ubuntu home directory
« Gepost op: 2009/01/06, 16:47:38 »
Beste,

Ik heb een vraag. Eigenlijk heeft het slechts in heel kleine mate iets te maken met Ubuntu, maar aangezien er geen beter forum is dan deze, zou ik ze hier graag willen stellen.

Eerst even een beeld schetsen:

Mijn PC bestaat uit 3 partities.

10 GB - Recoverypartition Acer - NTFS
60 GB - Vista Partition - NTFS
60 GB - Toekomstige home directory Ubuntu - Ext3

Nu wil ik graag (i.v.m de garantie) de eerste 2 partities Back-uppen. (De NTFS-partities dus)

Deze 2 images moeten op de Ext3 partitie komen. En het liefst zou ik dat niet ná het back-uppen doen, maar dat het programma de 2 partities direct wegschrijft naar de Ext3 partitie.

Nu hebben mensen mij partimage aanbevolen. Maar dit programma snap ik niet helemaal ( jep, I know, I am a noob).

Het programma slaat de images volgens mij op in de partitie die je geback-upped hebt. Maar dit wil ik niet. En ik weet niet hoe ik dit anders moet doen.

Dus mijn vraag is:

*Weet iemand van jullie een (makkelijk) programma waarmee ik dit wel kan?

* Of kan iemand mij proberen uit te leggen hoe dit werkt met partimage?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Anton Willemse

Edit: Het zou ook al een hele uitkomst zijn als ik de images op mijn USB-stick zou kunnen zetten. Het is een 8GB stick, dus aan de grote zal het niet liggen.
Edit2: Het gaat hier wel deglijk om een vista partitie die (als eriets mis gaat) gerestored moet kunnen worden, zonder dat ik de vista dvd nodig heb.
« Laatst bewerkt op: 2009/01/06, 16:51:14 door Anton_Willemse »

Re: Partities back-uppen naar toekomstige ubuntu home directory
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/06, 21:12:19 »
ik gebruik de boot cd van acronis true image
kan je mischien ook eens proberen

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/07, 09:50:36 »
Partimage slaat een image van een partitie op in een bestand op een locatie die je zelf aangeeft.

Nu begrijp ik niet hoe je images van partities van 70 GB wil op een 60 GB partitie gaan zetten. De backups zullen zeker geen 70 GB innemen, maar toch een belangrijk deel van je ext3 partitie bezetten.

De zin van dergelijke backup is ook eerder beperkt: als je harde schijf de geest geeft, dan heb je aan je backup niets.

Je zou van een windows systeem een recoveryDVD moeten kunnen maken (hoewel je dat misschien slechts een beperkt aantal keer kan doen - dat heb je met onvrije software). Een backup op een extern medium zou 1) veel betrouwbaarder zijn 2) je toelaten je harde schijf voor nuttiger zaken te gebruiken.

Bedenk verder eens de meerwaarde van een integrale partitiebackup. Dat neemt enorm veel tijd en schijfruimte in beslag. Von zodra je enkele programatjes bij installeert of installellingen verandert, is de backup verouderd en niet zo maar up to date te brengen.

Je eigen gegevens zijn uniek en onvervangbaar. Een operating systeem download je of haal je in de winkel. Je moet er gewoon voor zorgen dat je het systeem kan herinstalleren. Hiervoor is een installatieCD voldoende. De configuratie achteraf is niet zoveel werk en zal niet zoveel lastiger zijn dan het terugplaatsen van een image. Je eigen gegevens, daarentegen, daarvan moet je een actuele backup hebben die je vlot kan bijwerken. Met images kan dit zeker niet.

« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/07, 10:10:16 »
OK, nu, dat snap ik. Dus ik heb een goede backup op een dvd gezet, van mijn vista systeem.

Nu is er nog iets. De recovery partitie, daar moét ik ook een back-up van hebben. Denk ik toch? Want dit is een speciale, onzichtbare partitie van 10 GB. En deze is NIET te herstellen zonder de hulp van Acer.

Ik zal eerst deze Partitie proberen te back-uppen met Acronis. Verslag volgt!

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten,

Anton Willemse