Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lame werkt niet onder Grip  (gelezen 1051 keer)

robgr

• Gast
Lame werkt niet onder Grip
« Gepost op: 2008/12/31, 13:05:09 »
Ik heb op een van mijn 2 desktops Ubuntu 8.04 geïnstalleerd en over het geheel genomen draait het nu bijna zonder problemen.
Omdat ik eigenlijk helemaal over wil stappen van Windows XP naar Linux, heb ik Grip geïstalleerd voor het rippen van CD's zodat ik die in de auto als MP3 kan beluisteren (mijn CD-speler pakt geen ogg).
Het rippen gaat inmiddels zonder problemen, maar het omzetten naar mp3 krijg ik niet voor elkaar.

Ik heb bij het installeren van Ubuntu, de Ubuntu Restricted Extra's opgehaald en het pakket heeft zichzelf geïnstalleerd. Maar ik kan /usr/bin/lame niet vinden. (Met "find" kan ik alleen /usr/lib/libmp3lame.so.0.0.0 vinden.) Ik heb libmp3lame ingesteld als encoder (met volledig pad), maar ik krijg steeds de foutmelding : "no write access to encoded file".
Heeft iemand suggesties?

Bij voorbaat dank,

Rob

Offline Tom

• Lid
Re: Lame werkt niet onder Grip
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/31, 13:29:45 »
Soundjuicer staat toch standaard er op.
Ga naar bewerken - voorkeuren en daar kunt U soundjuicer zetten op MP3.
Standaard staat hij op ogg.
Zie ook mijn google.Site Art 8.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 21:39:36 door wandarooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/31, 15:00:07 »
Je moet de lame binary wel degelijk hebben hier. Je installeert die met Synaptic Pakketbeheer: zoek "lame" en vink, jawel, "lame" aan.

Nu heb je in de terminal beschikking over het commando lame. Met "man lame" roep je de help op.

Ook grip zal nu lame kunnen vinden en uitvoeren.

De standaard waarden voor lame in de "Encoder" dialoog (config - Encode - Encoder) zijn "-h -b %b %w %m". Voor allerbeste kwaliteit tegen minimale bestandsgrootte raad ik volgende instelling aan:

-V 2 --vbr-new %w %m

Dit komt overeen met variabele bitrate, met een bestandsgrootte vergelijkbaar met een constante bitrate van 192 kbps. Kleinere bestanden krijg je met hogere getallen na de V. Voor velen is -V 4 reeds "transparant" (géén verschil met CD). Eigenlijk is dat al ruim voldoende voor een "minder kritische luisteromgeving" zoals de auto. De echte fijne oortjes die geen enkel risico willen lopen op een hoorbaar artefact kunnen nog gaan tot -V 0.

robgr

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/04, 08:52:46 »
Bedankt voor de antwoorden. Inmiddels draait het hier zonder problemen.Ik heb lame toegevoegd en het coderen naar mp3 ging zonder problemen. De foutmelding "No write access..." bleef maar deze had ik aan mijzelf te danken: het pad naar de bestemmingsfolder had moeten beginnen met ~/newmp3 en ik was de tilde vergeten.

@wandarooze: ik had grip al ge-installeerd en met alleen lame (erbij) zou het moeten draaien. Sound-juicer ken ik verder niet, maar ik was van plan on eerst te zien wat ik met grip kon beginnen, nu het er al op stond. Mocht dat niets worden, zou ik het hele spul er alsnog af kunnen halen en via sound-juicer proberen mijn cd's te rippen en naar mp3 coderen.

Bedankt voor je advies en mijn complimenten voor je site. Dit is een absolute aanrader voor iedereen die zijn systeem wil tweaken. Hij staat nu in mijn favorietenlijst.

Iedereen een gezond en voorspoedig 2009 toegewenst.

Rob