Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Probleem met resolutie  (gelezen 1144 keer)

dav1t0

• Gast
[opgelost] Probleem met resolutie
« Gepost op: 2008/12/23, 11:42:30 »
Beste mensen,

Sinds enkele dagen heb ik een erg lastig probleem in Ubuntu 8.04.

Op een lollige avond wilde ik de weergave effecten veranderen. Van Geen naar maximaal. Na dit gedaan te hebben moest ik de computer eerst opnieuw opstarten. Dit deed ik en sindsdien werk ik met een mini scherm.

Wanneer ubuntu opstart(laden, dus nog vóór het inlog scherm) is de resolutie helemaal goed en zie ik de laadbalk als normaal.
Vervolgens krijg ik een melding van ubuntu(deze zie ik maar half) waarin staat aangegeven dat ubuntu op lage modus/resolutie draait.
Meer kan ik niet zien, want 70% van het scherm is zwart(bovenkant) met groene rand. Ik zie vervolgens het achtergrondje dat ik krijg als ik kan inloggen. Blind log ik vervolgens in en wordt mijn desktop geladen.

Het scherm is opgesplitst. Zoals gezegd, 70% valt weg. De onderste 30% is gedeeld. De linkerhelft vertegenwoordigd de rechterhelft van mijn bureaublad en andersom. Bovenin zie ik de balk half en gewone pictogrammen. Met de computer zelf is dus niks aan de hand, het is enkel de weergave. Doordat ik zo een miniem scherm heb kan ik geen instellingen aanpassen, ik kan moeilijk raden waar de balkjes of dropdowns zitten die ik moet aanpassen. Ik heb al geprobeert met Tab enzo te spelen maar dat lukt niet.

Je moet je dus voorstelling dat ik mijn resolutie nagenoeg blind moet veranderen. Ik heb al een andere monitor aangesloten(1280*1024 terwijl die van mij 1650*1080 is) maar daarop zie ik nog minder.

Ik ben dus op zoek naar een manier om de resolutie aan te passen of een normale driver te installeren. Ubuntu heeft aangegeven de monitor of de videokaart niet te kunnen vinden..

Ik heb zelf bedacht mijn hardeschijf in een andere computer te zetten, dit ga ik eventueel vanavond proberen. Heeft iemand wellicht een ander idee?

Alvast zeer bedankt voor reacties!

Vriendelijke groet,
David Schaap.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 16:58:23 door dav1t0 »

dav1t0

• Gast
Aanvulling
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/23, 11:57:32 »
Overigens staan de weergaveeffecten nu gewoon op GEEN... Dat kan ik nog net zien op mijn scherm.

Offline joop905

• Lid
Re: Probleem met resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/23, 11:59:27 »
Al gekeken of er bij systeem>beheer>hardware drivers een driver is aangevinkt

Grj.

dav1t0

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/23, 12:18:45 »
Hallo Joop,

Dat kan ik niet zien, daar heb ik net te weinig beeld voor. Ik heb maar 30% van mijn scherm bij een reuze resolutie. Ik denk dat ik ongeveer 20% van wat ik normaal kan zien nu echt kan zien. Zelfs als ik vensters zo klein mogelijk maak zie ik nog minder dan de helft van zo'n venster.

David.

Offline joop905

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/23, 12:22:24 »
probeer dit eens Ubuntu starten in recovery-mode (Esc toets)
en "try to fix X-server",

http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
« Laatst bewerkt op: 2008/12/23, 12:25:58 door joop905 »

dav1t0

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/23, 12:29:31 »
Hallo Joop,

Zo'n oplossing zocht ik. Ik ga het vanavond meteen proberen!

Bedankt.

dav1t0

• Gast
Re: [opgelost] Probleem met resolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/23, 16:58:39 »
Werkt direct! =D

Veel dank.

Offline putor

• Lid
    • barbellphysics
Re: [opgelost] Probleem met resolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/23, 23:03:45 »
nee geen oplossing!

was een van de eerste plaatsen waar ik terecht kwam om mijn resolutie aan te passen. Ik kan daar in de balk wel 1280x1024 intikken maar dan is mijn bureaublad groter dan mijn scherm, wat ook niet de bedoeling is.
"Schrijf niet aan kwade wil toe wat voldoende verklaard wordt door domheid" (Hanlon)