Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Repositories bij Dell.  (gelezen 1386 keer)

Repositories bij Dell.
« Gepost op: 2008/12/20, 02:06:57 »
Onlangs is Dell overgegaan op Ubuntu-Linux. Heel verstandig, al kan je er nog steeds ook voor Windows terecht. Maar dat zal met contracten te maken hebben. Voor haar Ubuntu computers heeft Dell een site met repositories opgezet. Deze b.v.  http://linux.dell.com/wiki/index.php/Repository/firmware  . Nu heb ik al tweemaal op de Dell site om advies gevraagd, maar nog geen antwoord gehad. Weet iemand op dit forum hier iets vanaf? Ik heb een Dell Inspiron 6400.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/20, 05:58:39 »
Lijkt iets van firmware update te zijn, zou ik zelf niet gebruiken, firmware update alleen doen indien het echt nodig is.

Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 10:30:36 »
Dat staat ook in Synaptic, als firmware-addon-dell. Ook libsmbios is standaard geinstalleerd waarmee ge oa. een bios update kunt doen.

Eider

  • Gast
Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/20, 11:04:32 »
Ik heb daarmee al een hoop gezeur gehad. Mijn Dell computer had geen Ubuntu toen ik 'm kocht dus ik kreeg ook geen ondersteuning voor de Linux-drivers die er wel zijn voor mijn computer als die in de VS wordt verkocht. Ik moest er maar Vista op zetten en dan de BIOS updaten.

Het is me eigenlijk nooit gelukt om de firewire te gebruiken.


Waarom zou je eigenlijk de firmware willen gebruiken? Ik denk dat je zoiets alleen moet doen als je het echt nodig hebt, want het gaat helaas niet altijd goed :(.

Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/20, 12:22:51 »
Heer Nunslaughter, zeer bedankt voor de informatie. Firmware-addon-dell was niet geïnstalleerd, maar nu wel. Van de andere pakketten zijn er vier beschikbaar op mijn computer. Dat zijn libsmbios2, libsmbios-bin, libsmbios-dev en libsmbios-doc. De eerste twee pakketten bleken al geïnstalleerd, de laatste twee niet. Kan ik nu de Dell Bios (van juli 2006) updaten en hoe doe ik dat?

Offline Tom

  • Lid
Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/20, 12:33:38 »
Geachte Heer Degenhart , als alles vlot verloopt op Uw Dell PC zou ik persoonlijk niks installeren of doen. :rolleyes:
Laat draaien wat draait , vastzetten wat los zit , en smeren wat piep.
En voor de rest genieten van Uw PC onder het genot van een kopje gevuld met Douwe etc. :D
Groeten Tom. ;)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/20, 12:55:35 »
Heer Rooze, zeer bedankt voor uw wijze raad. Ikzelf had al als richtlijn: don't fix what's not broken, maar de uwe mag er ook zijn. Echter wat piept moet wel gesmeerd worden en wat los zit vastgezet. Binnen dat kader moet u dan ook mijn hulpvraag zien. Want ook BIOS schermen moeten wel eens geüpdated worden, of gesmeerd, om het met uw woorden te zeggen.
Overigens staat elders op dit forum een probleempje dat is ontstaan doordat ik wat al te klakkeloos de instructies op uw site gevolgd heb. Althans ik denk dat dat de oorzaak is. Het staat hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35669.msg344704.html#msg344704  . Ook dit valt onder het hoofdstuk: losse eindjes vastzetten. De gewraakte regel is overigens weer verwijderd, maar de pop-ups blijven, hoewel  niet altijd. Het probleem zou dus ook een andere oorzaak kunnen hebben.
Nu ga ik aan de koffie.

Offline Tom

  • Lid
Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/20, 13:13:09 »
Heer Rooze, zeer bedankt voor uw wijze raad. Ikzelf had al als richtlijn: don't fix what's not broken, maar de uwe mag er ook zijn. Echter wat piept moet wel gesmeerd worden en wat los zit vastgezet. Binnen dat kader moet u dan ook mijn hulpvraag zien. Want ook BIOS schermen moeten wel eens geüpdated worden, of gesmeerd, om het met uw woorden te zeggen.
Overigens staat elders op dit forum een probleempje dat is ontstaan doordat ik wat al te klakkeloos de instructies op uw site gevolgd heb. Althans ik denk dat dat de oorzaak is. Het staat hier:  http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,35669.msg344704.html#msg344704  . Ook dit valt onder het hoofdstuk: losse eindjes vastzetten. De gewraakte regel is overigens weer verwijderd, maar de pop-ups blijven, hoewel  niet altijd. Het probleem zou dus ook een andere oorzaak kunnen hebben.
Nu ga ik aan de koffie.
Om welke regel handelt het dan Heer Degenhart.
Maar geniet eerst van Uw kopje koffie (met koek hoop ik)
Denk er aub wel aan dat mijn blog over Hardy handelt , en niet over Intrepid.
Veel zaken zullen het zelfde zijn , wie instell Firefox , OOo , players etc ....maar niet alles natuurlijk.
En over Intrepid kan ik niks zinnigs zeggen of schrijven aangezien ik alleen Hardy gebruik.
En wat ik over Hardy geschreven heb zijn mijn persoonlijke ervaringen met mijn PC inclusief de hardware.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 13:18:44 door wandarooze »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 13:22:43 »
Heer Wandarooze, het gaat om dit deel: 

gksudo gedit /etc/apt/sources.list
Enter.
Nu opent zich het kladblokje Gedit, met een tekstbestand. Aan het eind van de tekst in dat tekstbestand, kopieer en plak:
deb http://packages.medibuntu.org/ hardy free non-free

Ik had even niet opgelet en daardoor niet gezien dat dit een Hardy regel was, dus niet bedoeld voor Intrepid. De regel is weer verwijderd, maar de pop-ups blijven, hoewel niet altijd. De vraag is dus of er nog iets is achtergebleven of dat de pop-ups naar iets anders verwijzen?

Offline Tom

  • Lid
Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/20, 13:56:05 »
Heeft U die verandering ook opgeslagen Meneer Degenhart , anders staat hij er nog in. ???
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Tom

  • Lid
Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/20, 13:57:54 »
Heeft U die verandering ook opgeslagen Meneer Degenhart , anders staat hij er nog in. ???

Heb overigens bij de Sitemap sources.list ook die van Intrepid gezet.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ed

  • Lid
Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/20, 16:30:09 »
Ik heb zelf ook een Dell 6400N d.w.z ik heb hem gekocht hier in Frankrijk, dus standaard met Ubuntu Feisty.
Ik draai nu 8.10, ik heb gewoon alles verwijderd, ook het herstel gedeelte van Dell, dus hele schone schijf en daarna een schone install van 8.10 en alles draait zonder problemen, herkende meteen draadloos, perfect.

Gr.Ed

Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/20, 17:35:26 »
Heer Wandarooze, ik had de invoer inderdaad opgeslagen maar heb de regel weer verwijderd. Ook in Softeware van Derden de betreffende regel verwijderd. Toen de machine herstart en van de onvolprezen pagina van Pjotr de repository voor Intrepid ingevoerd, alsmede de sleutel. Daarna via sudo apt-get autoremove de machine netjes opgeruimd. Nu maar hopen dat die griezelige pop-up zich niet meer voordoet, want ik ben bang voor spoken.
Toen ik mij daarnet een kop koffie inschonk, bleek de koektrommel leeg. Ik heb toen troost gezocht in een ommetje langs de Amstel. Kom ik daar de Kerstman tegen. Die gaf mij een doos met daarin de versie 11.1 van een degelijk Duits Product, zoals u dat elders zo pakkend weet te omschrijven. Ook nog op DVD en ook nog 64 bits, want de computer waar het op moet, een Acer TravelMate 5515, heeft een Turion 64x2 processor. Dat die Kerstman dat allemaal weet? Of heeft u hem dat ingefluisterd?

Re: Repositories bij Dell.
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/21, 02:10:21 »
Heer Wandarooze, "Heb overigens bij de Sitemap sources.list ook die van Intrepid gezet".
Dat is inderdaad een hele lijst. Enkele staan er al in. Moet de rest er ook in?