Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoe zorg ik dat mensen afsluiten, ipv afmelden...?  (gelezen 2124 keer)

Offline oemoeta

• Lid
hoe zorg ik dat mensen afsluiten, ipv afmelden...?
« Gepost op: 2008/12/11, 12:01:23 »
We hebben op het werk een openbare computerruimte met daarin één ubuntu-pc, die dus vrij gebruikt kan worden. Automatisch inloggen is voorzien en geeft geen probleem, maar bij het afsluiten van de pc hebben mensen de neiging zich af te melden, ipv af te sluiten. Voor een nieuwe gebruiker moet dan toch weer de gebruikersnaam en wachtwoord ingetikt worden, en die willen we de gebruikers natuurlijk niet geven, maw ik moet dan altijd opnieuw komen opstarten....

Is er een manier om dit te vermijden? Ik dacht aan een starter op het bureaublad die verwijst naar een terminalcommando, maar als ik het goed begrijp gebeurt dit met "sudo shutdown", maw dit is geen oplossing, omdat dan ook weer een wachtwoord nodig is...

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
Re: hoe zorg ik dat mensen afsluiten, ipv afmelden...?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/11, 12:54:44 »
In Intrepid is er de mogelijkheid van een "gast" account. Is dat geen optie?

Offline oemoeta

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/11, 14:19:05 »
 Intrepid zou sowieso een verbetering zijn, omdat de afsluitknop logischer in elkaar zit... maar de pc is waarschijnlijk te oud en te traag voor een nieuwe versie (256mb geheugen).

Offline heir4c

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/11, 14:29:18 »
Ik weet niet welke versie je gebruikt en het volgende al dan niet er al dan niet in zit in de oude versie. Klik op het paneel met rechtermuisknop en kies voor toevoegen. In de lijst kies je de optie 'afsluiten'. met deze knop kan men enkel afsluiten, in slaapstand en herstarten. als je nergens op drukt sluit de computer automatisch na 60 seconden. (Weet niet of dit in te stellen/ aan te passen is)
Daarna kan je de gewone rode afsluit knop van het paneel verwijderen.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline mp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/11, 14:56:32 »
http://sites.google.com/site/computertip/fouten
Bij puntje vier staat hoe je kan voorkomen dat je slaap- of pauzestand gebruikt. Misschien staat daar ook een mogelijkheid om afmelden te disablen? Ik kan hier niet controleren.

Offline jusgje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/11, 15:16:30 »
Ik weet niet welke versie je gebruikt en het volgende al dan niet er al dan niet in zit in de oude versie. Klik op het paneel met rechtermuisknop en kies voor toevoegen. In de lijst kies je de optie 'afsluiten'. met deze knop kan men enkel afsluiten, in slaapstand en herstarten. als je nergens op drukt sluit de computer automatisch na 60 seconden. (Weet niet of dit in te stellen/ aan te passen is)
Daarna kan je de gewone rode afsluit knop van het paneel verwijderen.

Volgens mij kan dit alleen in intrepid (8.10).

Offline oemoeta

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/12, 10:55:24 »

De afsluitknop zonder 'afmelden' zit er pas in vanaf 8.10, het bestand waar mp naar verwijst biedt geen mogelijkheid om af te melden uit te schakelen. Ik vermoed dat dit dus niet mogelijk zal zijn (het is ook een uitzonderlijke situatie)... misschien moet ik de computer toch opwaarderen naar xubuntu 8.10...

Bedankt voor de reacties!

Offline Tico

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/12, 11:03:09 »
Volgens zeggen, kun je in Linux alles aanpassen naar je eigen wensen. Dit zou dus theoretisch toch ook moeten kunnen.  Je moet dan wel weten welk stukje aangeroepen wordt bij het afsluiten of je kunt zelf een knopje maken met een scriptje erachter met de opdracht shutdown -h now en die aan het paneel toevoegen.

Offline oemoeta

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/12, 11:05:50 »
Dat wou ik idd doen, maar hoe moet dat (dwz, hoe laat ik dit uitvoeren zonder dat het wachtwoord moet gegeven worden)?

Offline Tico

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/12, 13:01:38 »
Je moet dan de suid mode toevoegen aan de shutdown opdracht, hiermee geef je de 'gewone' gebruiker rechten om shutdown uit te voeren als root-gebruiker

sudo chmod u+s /sbin/shutdown

Offline oemoeta

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/13, 21:27:50 »
Tico,

zo lukt het, bedankt!