Via de Pjotr site deze tekst gevolgd:
5. Kies uw voorkeursspeler
Bij elk bestandstype kunt u een voorkeursspeler instellen. Zodat bijvoorbeeld een mp3-bestandje, direct geopend wordt door uw favoriete speler, wanneer u erop dubbelklikt. Dat doet u zo.
Stel, u wil Audacious als voorkeursspeler hebben voor uw mp3's (goede keuze trouwens!). Als in uw persoonlijke map een mp3-muziekbestand staat, dan doet u dit:
a. Locaties - Persoonlijke map
b. Rechtsklik muis op mp3-bestand
c. Eigenschappen - Openen met
d. Zet het puntje bij de speler van uw keuze, in dit voorbeeld Audacious.
Nu is Audacious voortaan uw standaardspeler voor mp3's. Let op: u kiest dus niet direct voor "openen met" als u rechtsklik met de muis hebt gedaan! Want dan is het een tijdelijke keuze. Pas als u kiest via Eigenschappen - Openen met, is het een blijvende keuze.
Let op: in Ubuntu 8.10 werkt Audacious slecht. Kies daarom in Ubuntu 8.10 een andere speler voor mp3's, zoals Rhythmbox of Totem.
Dat werkt goed,... bij bestanden op bijv. de desktop of in m'n locale home directory. Dubbelklik en voila! Audacious begint te spelen.
Ik ging (ga?) er echter vanuit dat ik dan vervolgens ook mp3'tjes of m3u's ( playlists ) kan starten met een dubbelklikvanaf een netwerkshare die gemount is. Maar als ik dan dubbelkik krijg ik een heel ander melding:

Als ik de handleiding van Pjotr nog eens volg, en via eigenschappen kies voor openen met.. staat Audacious keurig geselecteerd, maar hij gaat d'r toch gewoon aan voorbij.
What's up?
'Netwerkschijf' is een windows share op een W2k server. Via fstab automatisch gemount, en ik heb schrijfrechten.
Ubuntu 8.10