Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VirtualBox OSE, Machine folders niet benaderbaar  (gelezen 3284 keer)

Offline whity

• Lid
VirtualBox OSE, Machine folders niet benaderbaar
« Gepost op: 2008/12/04, 20:41:47 »
Ik heb een dual-boot systeem met Intrepid.
T.b.v. installatie van VirtualBox OSE heb ik de handleiding gevolgd van Leo Cardinals.
Dat is prima gelukt, als gast os heb ik Windows XP in VB geïnstalleerd. Guest-additions downloaden en installeren is ook gelukt. In Ubuntu> persoonlijke map een gedeelde map aangemaakt.
Toen liep ik vast met de volgende stap in gedeelde folders maken.
Binnen VB> Divices> Shared Folders> moest Machine Folders aangeklikt worden om de eerder aangemaakte gedeelde map in Ubuntu te selecteren voor het pad en de naam.
Het lukt me niet om de Machine Folders te activeren.
Als ik op Machine Folders rechts-klik en dan de knop "add new shared folder" aanklik komt er een scherm waarin het pad en de naam van die folder opgegeven moet worden.  Na invullen blijft de OK knop grijs!
M.a.w. Ik kan dit niet uitvoeren! Rechten kwestie?
Terwijl de fase van de gebruikers en groepsinstellingen (aan het begin van de handleiding) goed is verlopen.

Weet iemand waardoor dit komt en wat ik evt. kan doen om het te verhelpen?

Met vriendelijke groet,
Whity

Offline BMF

• Lid
    • The Rock Temple
Re: VirtualBox OSE, Machine folders niet benaderbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/05, 01:37:37 »
Met rechten heeft het vrij weinig te maken. Je hebt namelijk al bij de installatie van VB je moeten indelen bij de vboxusers.
Als je de virtuele machine nog niet hebt opgestart, dan kun je op shared folders in VB klikken. Daar kun je dan de shared folders gewoon instellen.
Als je de virtuele machine wel hebt opgestart, kun je dat vanuit het grote scherm ook toevoegen, maar dan heb je nog een extra optie om hem permanent te maken.

Wat je vervolgens in windows moet doen, je gaat naar uitvoeren, dan voer je daar cmd in. Dan typ je vervolgens
net use x: \\vboxsrv\jouwdrivenaam

Dat doe je voor al je gedeelde mappen. Alleen natuurlijk andere drive letter kiezen dan x:
Ubuntu user#: 24352

Offline whity

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/05, 16:21:03 »
Met rechten heeft het vrij weinig te maken. Je hebt namelijk al bij de installatie van VB je moeten indelen bij de vboxusers.
Als je de virtuele machine nog niet hebt opgestart, dan kun je op shared folders in VB klikken. Daar kun je dan de shared folders gewoon instellen.
Als je de virtuele machine wel hebt opgestart, kun je dat vanuit het grote scherm ook toevoegen, maar dan heb je nog een extra optie om hem permanent te maken.

O.k. ik dacht het maar, omdat ik nog niet zo lang in Ubuntu bezig ben.
Ik heb zowel in VB als in de opgestartte virtuele machine op shared folders geklikt, maar het blijft hetzelfde, "machine folders" blijft  onactief en kan ik daarom geen gedeelde folder toevoegen.
Ik heb ook nog alles een keer gedeïnstalleerd en alles nog een keer opnieuw opgezet in de hoop dat er met de 1e maal installeren iets verkeerd is gegaan en het daar misschien aan gelegen kon hebben, maar helaas, alles is nog precies hetzelfde.  :(
Is het mogelijk om in de Terminal met commando's zo'n gedeelde folder toe te voegen? Dan komt er misschien tekst wat er fout is. Alleen weet ik niet welke commando's daar voor nodig zijn.
Ik hoop dat je iets weet om dit opgelost te krijgen.

Trouwens die extra optie van permanent maken heb ik niet kunnen vinden, maar dat is misschien, omdat ik nog geen gedeelde map heb toegevoegd.

Offline BMF

• Lid
    • The Rock Temple
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/05, 19:02:17 »
Nee geeft helemaal niet dat je nog niet zolang bezig bent hoor, ik ook nog niet...half jaartje of zo  :rolleyes:

Als je nu het normale scherm van Virtualbox hebt, dus je machine loopt nog niet, en je klikt aan de rechterkant op Shared Folders.
Dan klik je op het + teken en dan kies je het path waar je folder is. Je hoeft  trouwens een folder niet te sharen van te voren.
Wat betreft de optie permanent maken, die zou je gewoon uit het mainwindow, waar ook je machine in loopt wel moeten kunnen toevoegen.
Probeer anders eens de versie te downloaden van de site van Sun zelf. Daar werk ik ook het liefst mee.

grtz

Offline whity

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/06, 16:23:36 »

Als je nu het normale scherm van Virtualbox hebt, dus je machine loopt nog niet, en je klikt aan de rechterkant op Shared Folders.
Dan klik je op het + teken en dan kies je het path waar je folder is. Je hoeft  trouwens een folder niet te sharen van te voren.

Ik heb nog een keer precies gedaan zoals aangegeven.
In het "add share" veld heb ik het pad en de naam ingevuld, maar de "OK" knop bleef grijs. Dus kan ik geen sharemap toevoegen, ook niet als ik "Read-only" aanvink. Dit is steeds zo geweest, ook al in de 1e installatie van VB.
De grote vraag is wat je moet doen om dit voor elkaar te krijgen!

Het is misschien wel heel stom, maar toevalligerwijs ben ik er toch achter gekomen wat de oorzaak is.
Op een zeker moment viel het me in de handleiding van Leo Cardinaal op, dat veel woorden met verbindingsstreepjes zijn geschreven. De naam van mijn te sharen map bestaat toevallig uit twee woorden, dus daar toen als experiment een streepje tussen gezet en toen in VB een nieuwe poging gedaan en zie daar, nu lukte het wel. :D
Conclusie: kennelijk mag je binnen Ubuntu geen spatie hebben in de naam van een pad.
Dus nu ben ik heel blij, dat het toch voor elkaar is en wil je vanaf hier heel hartelijk bedanken voor je hulp.

Met vriendelijke groet.

JimZ

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/06, 16:33:40 »
Om te beginnen: slim dat je het zelf uitgedokterd hebt!

En inderdaad, padnamen met spaties geven problemen in de linuxwereld, de gebruikelijke oplossing is dan om zo'n naam tussen aanhalingstekens te zetten. Dus zoiets als:

/home/gebruikersnaam/Bureaublad/"Gedeelde map"

Maar dat een streepje ertussen ook helpt is nieuw voor me dus weer wat geleerd vandaag  :) .

Gr,
Jim

Offline BMF

• Lid
    • The Rock Temple
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/08, 11:20:24 »

Dus nu ben ik heel blij, dat het toch voor elkaar is en wil je vanaf hier heel hartelijk bedanken voor je hulp.

Met vriendelijke groet.

Heel graag gedaan !

grtz