Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde reset -> schijfbeschadiging  (gelezen 1528 keer)

Trolleystad

• Gast
Harde reset -> schijfbeschadiging
« Gepost op: 2008/12/11, 22:48:13 »
Hoi,

Gisteren schopte mijn vriend per ongeluk tegen de resetknop van mijn PC die Ubuntu 8.10 draait. Ubuntu boot nog normaal, maar i.p.v. 4 GB vrije schuifruimte is er nog maar 0 over. Dingen als Firefox bookmarks, vorige en volgende knoppen, OpenFTD werken allemaal niet meer wat logisch is, want die acties proberen dingen weg te schrijven naar de hardeschijf.

Ik heb nog niet geprobeerd om FSCK te gebruiken omdat deze zelf al aangeeft grote schade aan te kunnen doen + dat ik / dan eerst moet unmounten. Ik weet niet hoe Ubuntu daar op gaat reageren.

Wie heeft een tip voor mij?

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
Re: Harde reset -> schijfbeschadiging
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/11, 23:20:09 »
Opstarten vanaf een live-cd en dan fsck uitvoeren voor je harde schijf, dat zou volgens mij ook moeten lukken.
FSCK is trouwens perfect veilig, het gaat net proberen om je beschadigde sectoren te gaan herstellen. Of dat nog lukt is wat anders, want als het een fysieke beschadiging van je schijf is kan je het wel vergeten. Als het een 'logische' beschadiging is kan in theorie alles terug hersteld worden.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/12, 02:38:39 »
Opstarten van een live cd, zorgen dat alle partities niet aangekoppeld zijn en dan een sudo fsck -f -p -v -C 0 /dev/XYZ doen.
Vul wel de goede aanduiding voor je partities in.
Dat je de melding krijgt dat er schade veroorzaakt kan worden komt doordat die partities nog gemount waren.

Trolleystad

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/12, 18:33:14 »
Opstarten van een live cd, zorgen dat alle partities niet aangekoppeld zijn en dan een sudo fsck -f -p -v -C 0 /dev/XYZ doen.
Vul wel de goede aanduiding voor je partities in.
Dat je de melding krijgt dat er schade veroorzaakt kan worden komt doordat die partities nog gemount waren.

Ach natuurlijk, live-cd. Dat ik daar niet aan gedacht heb! Ik heb het uitgevoerd (moest trouwens fsck.ext3 zijn) en dit is de uitvoer:

266587 inodes used (9.09%)
   14204 non-contiguous inodes (5.3%)
         aantal inodes met ind/dind/tind-blokken: 23539/723/0
11133632 blocks used (95.00%)
       0 bad blocks
       1 large file

209737 regular files
   27580 directories
     122 character device files
      26 block device files
       2 fifos
     526 links
   29111 symbolic links (27596 fast symbolic links)
       0 sockets
--------
  267104 files

Ziet er niet slecht uit... na remounten blijkt er echter niks veranderd te zijn. Als ik in de properties kijkt geeft hij wel aan "48,0 GB Media", maar de total capacity is 44,4 GB. Verder staat er ook "219279 items, totalling 28,2 GB
(some contents unreadable)"

Wat kan ik nu nog doen? Ik overweeg bijna om proberen te redden wat er te redden valt, partities weggooien en alles opnieuw instaleren. Maar dat doe ik pas als het echt niet anders kan.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/13, 10:51:03 »
Maak je maar geen zorgen zolang fsck geen fouten meer geeft. Hier wordt je vraag in detail beantwoord: http://linux.derkeiler.com/Mailing-Lists/Fedora/2005-02/5677.html