Ik wil een digitale spiegelreflexcamera gaan kopen (prijsklasse 500 a 600 euro, bv een Canon of Nikon).
- Nu zal ik wellicht een probleem krijgen met de bijgeleverde software, maar daar kan ik nog wel zonder.
- Foto's uploaden moet lijkt me ook goed gaan (gaat met Panasonic DMC ook goed, hoewel niet altijd eve soepel).
- Het gebruik/bewerken van raw-formaten ben ik wat minder zeker van. Kan Linux/The Gimp hier bv goed mee overweg? Of zit ik dan vast aan de bijgeleverde software of Painshop/Photoshop?
Heeft iemand verder nog ervaringen, tips, of iedeeen voor een spiegelreflex camera (ook een stukje off-topic dus).
Gr.,
Wiert.
Ik heb de Canon EOS 450D aangeschaft, zeer goed toestelletje btw.
Ik heb gewoon een cardreader aan de pc hangen, waarom moeilijk doen met drivers en software en patches en weet-ik-veel-wat-niet-allemaal alleen om die camera werkende te krijgen onder Linux??? Teveel rompslomp. Ik heb wel opgemerkt dat wanneer ik mijn toestel aan heb staan en hem via de "normale" USB connectie aansluit dat dan F-spot opstart met de melding dat er hardware is gevonden waarop foto's staan en of deze dan geïmporteerd moet worden. Dit heb ik uitgeschakeld, vind dit irritant maar dat is jouw keuze. Ik haal gewoon die chip uit mijn camera en schuif hem in mijn cardreader, selecteer de foto's die ik wil bewerken en kopieer ze naar een aangemaakte directory, probleem opgelost wat betreft je foto's op de pc krijgen.
Wat betreft de RAW foto's.....ook daar is een oplossing voor! Gimp-DCRAW en Gimp-UFRAW. Beide te vinden in synaptic. Schijnen dus plug-ins te zijn voor The Gimp om RAW afbeeldingen te kunnen bewerken, heb dit zelf nog niet getest. En dan is er nog UFRAW. Daar schijnt iets mee te zijn heb ik hier op dit forum gelezen, moet je ff zoeken op ufraw en dan vind je de topics wel. Ook deze heb ik nog niet getest.
Voor fotobewerking kan je gewoon The Gimp gebruiken. Op de site
http://www.dutchgimpers.nl/news.php staat vermeld dat Gimp een heel erg goedkope oplossing is voor Photoshop die wel heel erg duur is tov Gimp

Dus ook deze probleem lijkt me opgelost voor jou. Op de genoemde site kan je trouwens wel een hoop vinden over Gimp waar je wat aan hebt. Zo zag ik een stukje ter lering over foto's bewerken onder Gimp.....iets voor jou?
Je moet ook niet vergeten dat er voor veel Windows toepassingen een Linux toepassing ertegenover staat. Hier moest ik in het begin ook erg aan wennen. Je hebt mensen die Linux gebruiken en dan nog steeds hun favo Windows programma gebruiken onder Wine (blijf dan in godsnaam gewoon werken met Windows....!!!!), is een oplossing maar om daar dan Linux voor te gebruiken? Mij een raadsel, moet je eerst Linux opstarten om vervolgens in Windows te gaan klooien in een virtualbox omgeving onder Linux......... Maar er zijn sites genoeg die je op weg helpen en voor elke Windows software een vergelijkbare Linux software ertegenover zetten.
En je kan hier op dit forum altijd terecht met je vreemde vragen, je rare vragen, je domme vragen, je idiote vragen.....maar bedenk dit: vragen maakt je dom voor 5 minuten, nooit vragen maakt je dom voor de rest van je leven! Hier zijn mensen genoeg te vinden die je willen helpen met je probleem.