Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Twee keer opstarten voor ik in Ubuntu kan  (gelezen 1786 keer)

Twee keer opstarten voor ik in Ubuntu kan
« Gepost op: 2008/11/13, 07:52:04 »
Ik heb deze week een volledige herinstallatie van Ubuntu 8.04 HH uitgevoerd, de handleidingen 'meteen na de installatie' en 'multimedia' gevolgd en nu heb ik het volgende probleem. Als ik mijn laptop opstart dan krijg ik wel het titelscherm : Ubuntu en dat balkje dat volloopt. Maar daarna blijft het scherm zwart. Pas na een harde reset, verloopt de opstartprocedure normaal (hoewel er ook dan een hikje in lijkt te zitten: als het balkje vol is, wordt het scherm even zwart - was voorheen niet - en dan lichtbruin, kruisje, cursor, inlogscherm). Waar zit het probleem?

Offline Soul-Sing

• Lid
Re: Twee keer opstarten voor ik in Ubuntu kan
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/13, 08:29:29 »
je kunt het probleem, zoals jij het noemt het hikje, analyseren door het opstartbalkje te vervangen door de textmodus. zo kun je zien waar ¨fouten¨ zijn in het opstartproces.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/13, 08:47:04 »
Hoe doe ik dat?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/13, 11:47:32 »
Edit de file /boot/grub/menu.lst op de opstart regel van de kernel kan je het spashscreen verwijderen.
Tpi: mak wel eerst een backup van de file, anders kan je door een fout straks misschien je systeem niet meer in :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/13, 13:00:25 »
Ik heb tijdens het opstarten op Alt F4 gedrukt en kreeg toen ook een brij aan tekst. Het ging alleen zo snel dat ik het niet kon volgen. Ik zag wel een paar errors voorbij flitsen. Maar op het moment dat ie op zwart gaat rolden er zoveel teksten voorbij dat ik geen idee had wat er gebeurde. Is dat log op een of andere manier nog te reproduceren als ik eenmaal ben opgestart?

« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/13, 13:50:17 »
Ik heb de resolutie in usplash gewijzigd en de regel clocksource=hpet toegevoegd. Ik merk geen enkel verschil. Ik heb Ubuntu maar weer opnieuw geïnstalleerd (opnieuw aan de hand van de handleiding op google.sites, de derde keer deze week). De laptop start nu tenminste weer in één keer op. Maar ik merk wel een verschil:
* als ik het programma nét heb geïnstalleerd vanaf CD - dus nog voor de updates van internet - start ie als een speer op.
* Na de updates gaat het balkje op het opstartscherm twee keer rond en vult zich pas daarna. Als ie vol is (ik omschrijf het wat simpel, maar ik ben nog niet zo thuis in Ubuntu), dan wordt mijn scherm leeg (een soort donkergrijs), vervolgens zwart en pas dan komt de mooie lichtbruine bureaubladkleur en het inlogscherm. Dat duurt een paar seconden.
Als dit laatste gangbaar is - de overgang van usplash naar het inlogscherm - dan vind ik het wel best. Maar het lijkt net of ie er bijna inblijft...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/13, 13:57:08 »
Misschien is je videokaart wat overbelast? Schakel de visuele effecten eens uit:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(punt 7)

Trouwens, geef eens een volledige opsomming van je harde waren? Processor, RAM-geheugen, videokaart.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/13, 14:05:11 »
Waar vind ik die info in Ubuntu? Ik heb bij Systeemmonitor wel gezien dat ik een Intel Celeron M CPU 520 heb, 1.6 Ghz, met 1,4 GB ram. Maar welke beeldkaart? Het is een ATI Radon volgens mij.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #9 Gepost op: 2008/11/13, 14:08:42 »
Zo maak je een handig overzichtje aan van je harde waren:
http://sites.google.com/site/computertip/tipsentrucs
(nummer 20)

Heb je de visuele effecten al uitgezet? Ik verwacht daar effect van, want het probleem doet zich voor bij de overgang van "terminal" naar "grafische omgeving". De videokaart wordt dan op vol vermogen aangesproken.

« Reactie #10 Gepost op: 2008/11/13, 14:13:56 »
Ik heb de visuele effecten uitgezet. Geen verschil helaas. Mijn beeldkaart config:

VGA compatible controller
product:    RC410 [Radeon Xpress 200M]
vendor:    ATI Technologies Inc
physical id:    
5
bus info:    
pci@0000:01:05.0
version:    00
width:    32 bits
clock:    66MHz
capabilities:    pm msi vga_controller bus_master cap_list
configuration:   
latency   =   64
mingnt   =   8

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #11 Gepost op: 2008/11/13, 14:23:46 »
ATI-videokaarten zijn altijd wat lastiger in Linux, dan videokaarten van Intel of Nvidia. Probeer eens een wisseling van stuurprogramma: als hij draait op de beperkt ondersteunde driver, schakel die dan uit en doe een herstart. Dan valt hij terug op de open-bron-driver.

Zo kun je dat doen:
Systeem - Beheer - Hardware Drivers

Omgekeerd: draait hij nu nog op het open-bron-stuurprogramma, schakel dan eens over op het beperkt ondersteunde stuurprogramma. Wederom via Systeem - Beheer - Hardware Drivers

« Reactie #12 Gepost op: 2008/11/13, 14:39:33 »
Pjotr, we hebben het probleem nu wel bij de horens gevat! De computer draait op de opensource driver. Als ik omschakel naar de beperkt ondersteunde ATI driver (beeldkaartversneller voor 3D weergave), dan loopt ie vast bij een 'koude' opstart. Reset ik dan, dan start ie wel op. Precies mijn aanvankelijke probleem dus (zie begin topic). Schakel ik de ATIdriver uit, dan gaat een koude opstart wel in één keer. Toch blijft dan het probleem bestaan dat het scherm enkele seconden op zwart gaat in de overgang van de terminal naar de grafische omgeving. Dat duurt langer dan na een frisse installatie (dus nog voor het binnenhalen van de updates). Is de opensource beeldkaartdriver tussendoor geupdate?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #13 Gepost op: 2008/11/13, 15:22:23 »
Mooi! Aangezien je de minste problemen hebt met het open-bron-stuurprogramma, kun je het beste daar bij blijven, denk ik.

Het is inderdaad mogelijk dat het open-bron-stuurprogramma bij een update is vernieuwd. Stuurprogjes zitten in de Linuxkernel, en af en toe krijg je een nieuwe kernel via de updates. Gelet op de veiligheid is het trouwens belangrijk om altijd alle updates te aanvaarden, ook nieuwe kernels.

Enfin, een tip: als je ooit weer eens een videokaart koopt, koop er dan een van Nvidia.....  :-)

« Reactie #14 Gepost op: 2008/11/13, 15:29:53 »
Bedankt voor de tip. Sowieso bedankt voor je prachtige website. Daar kunnen beginnelingen als ik nog heel wat van opsteken!!!