Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup maken van een 8GB (Ubuntu bootable) USB-stick?  (gelezen 2317 keer)

pbecks

• Gast
Backup maken van een 8GB (Ubuntu bootable) USB-stick?
« Gepost op: 2008/11/10, 13:49:14 »
Hallo allemaal,

Ik heb mbv Ubuntu's "create a usb startup disk" een bootable usb-stick gemaakt die alles onthoud wat je aan het systeem veranderd (persistent home-directory/persistent system-changes)

Nu wil ik een image/kopietje maken van de hele stick zodat (mocht er eens een keer iets mis gaan) ik een kopie kan terug zetten op de stick. WAT IS WIJS??? (g4l ??)

Ik heb al een script gemaakt waarmee ik alles (aan extra software) in 1 keer kan installeren (apt-get). Alle configuratie wijzigingen die in verborgen tekstbestanden in de homedirectory terecht komen kopieer ik ook (ge-tared) naar een veilige plek. Eigenlijk ben ik dan klaar.... (maar toch zou ik een soort ghost-image/iso willen maken van de stick zodat ik die in 1 keer kan terug zetten in geval van een probleem)

? Heb jij ideeen?

Offline Bitbuntu

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/10, 14:48:36 »
Al geprobeerd met Clonzilla? Deze start zelf op vanaf CD (of usb stick) (is op linux gebaseerd en is freeware) en kan een disk naar disk copieren of partitie naar partitie. Alle geheugenopslag zowel HD als usb stick ziet hij als een partitie, en kan je dan backuppen. Grafisch stelt clonzilla niets voor, maar ik maak hier mijn partitiebackups mee en die is werkelijk geod. ik maak zelfs backups van mijn ntfs partitie.

« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/10, 18:29:40 »
Dat heet dus Clonezilla ;)

Ik raad inderdaad GParted of de GParted Live CD aan.

Offline Bitbuntu

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/10, 21:05:59 »
@Vistaus

sorry dat er af en toe een letter wegvalt. Mijn draadloos toetsenbordje is ook niet meer wat het was :)

Ik wist niet dat er voor Gpartes ook een live Cd was. En kun je ook met Gparted partitiebackups maken van een ntfs partitie?