Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Samba gedoe  (gelezen 2909 keer)

Offline SMG

• Lid
Samba gedoe
« Gepost op: 2008/10/30, 18:03:30 »
Ik zou graag samba gebruikers willen aanmaken zodat ik mappen kan deze op Ubuntu en deze kan lezen op Windows. Ik zou graag willen dat als ik met Windows de map probeer aan te spreken een wachtwoord moet ingeven.

Ik heb al een samba gebruiker aangemaakt met sudo smbpasswd -a jouw_gebruikersnaam maar ik krijg het niet voor elkaar om in te loggen met die gebruikersnaam en dat gekozen wachtwoord.

Help ;)
Gast toegang geven is wat omslachtig met altijd de bestanden die van Windows komen eerst de rechten daarvan te moeten krijgen etc.

Offline Dave

• Lid
Samba gedoe
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/30, 18:41:07 »
maak of kies een map die je wilt delen en rechts klik en delen kiezen en alles laten installeren.

Offline SMG

• Lid
Samba gedoe
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/30, 18:56:32 »
Ik weet hoe je bestanden moet delen in Linux, ik weet alleen niet hoe je mappen kan deze zonder gast toegang te verlenen. Je hebt dan een wachtwoord nodig maar hoe stel je dit wachtwoord in?

Offline SMG

• Lid
Samba gedoe
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/31, 19:50:53 »
Niemand? Anders even de vraag herformuleren:
Als ik een map deel zonder dat er gasttoegang is:

3. staat dus niet aan

Hoe kan ik dan in Windows in die map? Vroeger (in Ubuntu 7.xx) kon dit door Samba gebruikers aan te maken (sudo smbpasswd -a jouw_gebruikersnaam) en kon je met die opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op Windows:

Nu gaat dit echter niet meer. Je kan nog steeds de Samba gebruikers aanmaken maar als je die gebruikersnaam en wachtwoord opgeeft is het toegang geweigerd.

Dit is zo met Ubuntu 8.04 en de laatste 8.10. Ik kan echter nergens op het internet een oplossing hiervoor vinden. Alle antwoorden dat ik kan vinden zijn 'maak die samba gebruikers aan', maar dat werkt gewoon niet.

Als ik gasttoegang toelaat moet ik dan telkens bij elk bestand dat mijn Windows erop zet in Linux de rechten (via sudo nautilus) van die bestanden gaan wijzigen. Elk bestand dat Windows er immers opzet krijgt als auteur nobody. Dit vind ik vreselijk omslachtig.
Overigens kan ik met gasttoegang enkel bestanden toevoegen maar niet wijzigen.

Samba gedoe
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/31, 20:45:39 »
Gebruik je toevallig Firestarter? Deze zit samba in de weg. Ik heb ooit eens deze tip bewaard als workaround voor firestarter i.c.m. samba:

in /etc/firestarter/inbound/setup :
# Allow response traffic
$IPT -A INBOUND -p tcp -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IPT -A INBOUND -p udp -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
veranderen in
# Allow response traffic
$IPT -A INBOUND -p tcp -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
$IPT -A INBOUND -p udp -m state --state NEW,ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Offline SMG

• Lid
Samba gedoe
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/31, 22:50:17 »
Ik heb de standaard firewall en voor zekerheid eens afgezet
sudo ufw disableHet is een volledig standaard installatie van Ubuntu hoor. Er is dus niets gewijzigd sinds de installatie ervan. Ik heb er enkel Flash, paar codecs, OpenJDK en NetBeans op gegooid.

Maar ik kan effectief wel mappen en bestanden delen, ik moet echter altijd gebruik maken van gast toegang. Het kan dus geen firewall zijn die in de weg loopt aangezien gast toegang wel gaat. Zet ik echter gast toegang af, dan kan ik via Windows er niet meer op door gebrek aan een correcte gebruikersnaam en wachtwoord.

Offline Menno_

• Lid
Samba gedoe
« Reactie #6 Gepost op: 2008/11/05, 02:09:06 »
Als je een gebruiker hebt aangemaakt met smbpasswd -a dan moet je daarna nog eens smbpasswd (dus zonder -a) intikken en dan krijg je een dialoog om zijn password te wijzigen. Daarna heb je als het goed is toegang vanaf windows.

Mocht dit nu niet lukken dan moet je je sambaconfiguratiebestand even aanpassen, eerste even een backup:
sudo cp /etc/samba/smb.conf /etc/samba/smb.conf.backupdaarna:
sudo gedit /etc/samba/smb.confpas de inhoud van het bestand aan:
[global]
log file = /var/log/samba/log.%m
passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .
socket options = TCP_NODELAY
obey pam restrictions = yes
map to guest = bad user
encrypt passwords = yes
passwd program = /usr/bin/passwd %u
passdb backend = tdbsam
wins support = true
dns proxy = no
# naam van je server
netbios name = servername
server string = %h server (Samba, Ubuntu)
invalid users = root
unix password sync = yes
os level = 20
security = share
syslog = 0
# geen gasttoegang verlenen
usershare allow guests = no
panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
max log size = 1000
pam password change = yes

# naam van je share
[sharename]
comment = media
writeable = yes
# pad naar je share
path = /home/share
nu hoef je alleen de sambadeamon te herstarten:
sudo /etc/init.d/samba restartik heb op zowel mijn servers als op mijn laptop de zaak op deze manier draaien, zal bij jou ook zo moeten werken :)
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

Offline Yougo

• Lid
Samba gedoe
« Reactie #7 Gepost op: 2008/11/05, 09:59:40 »
Citaat van: SMG
Niemand? Anders even de vraag herformuleren:
Als ik een map deel zonder dat er gasttoegang is:
http://www.multidesk.be/bijlage/5688d4e5ea13194cf8019a94458d91bb.png
3. staat dus niet aan

Hoe kan ik dan in Windows in die map? Vroeger (in Ubuntu 7.xx) kon dit door Samba gebruikers aan te maken (sudo smbpasswd -a jouw_gebruikersnaam) en kon je met die opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op Windows:
http://www.multidesk.be/bijlage/1b90c20257ec6e7e24937da804fde304.png

Nu gaat dit echter niet meer. Je kan nog steeds de Samba gebruikers aanmaken maar als je die gebruikersnaam en wachtwoord opgeeft is het toegang geweigerd.

Dit is zo met Ubuntu 8.04 en de laatste 8.10. Ik kan echter nergens op het internet een oplossing hiervoor vinden. Alle antwoorden dat ik kan vinden zijn 'maak die samba gebruikers aan', maar dat werkt gewoon niet.

Als ik gasttoegang toelaat moet ik dan telkens bij elk bestand dat mijn Windows erop zet in Linux de rechten (via sudo nautilus) van die bestanden gaan wijzigen. Elk bestand dat Windows er immers opzet krijgt als auteur nobody. Dit vind ik vreselijk omslachtig.
Overigens kan ik met gasttoegang enkel bestanden toevoegen maar niet wijzigen.
ik moest kennelijk vanuit windows met mijn volledige naam (die je bij de installatie van ubuntu opgeeft) inloggen beetje vreemd, maar ik kon er verder wel in. volgende probleem: via xp kan ik wel bestanden aanmaken, bewerken en verwijderen over het netwerk, en vanuit Vista niet... zijn dat MS kuren, of heb ik de rechten niet goed ingesteld?

Offline Menno_

• Lid
Samba gedoe
« Reactie #8 Gepost op: 2008/11/05, 12:38:59 »
@yougo ik denk dat je rechten niet goed staan. Ik heb dit zojuist vanaf een ws van een collega getest en daar werkt het prima.

suc6
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425