goede vraag!
De DOSgg bracht twee jaar geleden een DVD uit met een dubbele Ubuntu 6.10 versie, een LIVE en en installatieversie op één DVD. Eerst uitproberen en dan installeren ideaal. Vervolgens kreeg ik een laptop (IBM thinkpad 2373 1,4 G P4 40G HDD 512 MB) met Windows erop, die de HDD niet meer herkende. Dus een geweldig moment om risicoloos mijn eerste stappen op linux gebied te zetten. Was ik al langer van plan, maar kan mijn "werk" machine daar niet voor riskeren.
Wel, het uitproberen én installeren van Ubuntu 6.10 verliep vlekkeloos. Het is me zo goed bevallen dat ik helemaal om wil, en heb inmiddels verschillende versies van linux in huis om uit te proberen en te leren. Ook xubuntu en vectorlinux voor de oudere systemen. Verder ben ik me aan het inlezen op de diverse sites.
Ik heb nergens een goede matrix kunnen vinden van systeemvereisten en linux versies. Vooralsnog is 6.10 een leerversie. Misschien kun je iets zeggen over de systeemvereisten van de laatste Ubuntu versie en de hierboven vermelde gegevens van mijn laptop.
groet
Frits