Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: virtualbox netwerk  (gelezen 2687 keer)

scooke

• Gast
virtualbox netwerk
« Gepost op: 2008/10/20, 21:11:58 »
hoi,

ik heb virtualbox 1.5.6_OSE geinstalleerd op ubuntu 8.04. Hieronder draait o.a. win xp, nu zou ik graag het hostsysteem en de rest van de pc's in het lan laten communiceren met de vm xp.
Momenteel krijgt de vm een ip dmv dhcp van virtualbox. Heb reeds verschillende howto's  gevolgd maar heb dit tot nu toe niet klaargekregen.
Kan iemand mij een goede howto bezorgen waar dergelijke opzet goed in beschreven staat?
Alvast bedankt!

virtualbox netwerk
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/20, 21:51:08 »
Hallo, ik weet niet helemaal precies wat je lijkt te willen, maar probeer als je xp geïnstalleerd hebt, in die xp-vm aan te geven dat je graag een shared directory vanuit xp wilt naar je ubu-homedir, pertinent of tijdelijk. Daarna de rest, dwz. je andere vm's/vOS'en.

vGroet, Paul.

virtualbox netwerk
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/20, 21:59:15 »
Waarom zou je dit willen ??

Virtualbox is bedoelt om dingen te laten werken die normaal niet in je eigen OS werken.

Dus vraag me af wat de meer waarde is om in een virtueel OS mappen te delen over het netwerk.
Terwijl je diezelfde mappen gewoon kan delen in het eigen OS, zoals in dit geval Ubuntu.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline rja

• Lid
virtualbox netwerk
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/20, 22:56:14 »
Dat probleem had ik ook, via dhcp had ik aan de praat gekregen.

Maar ik wou een vast ip nummer en omdat m´n router van Tele2 geen mac adressen kent waaraan ik vast ip nummer kan hangen aan een computer via dhcp.

Daar kreeg ik niet zomaar voor elkaar in Virtual Box.

Ik gebruik nu Vmware, geen problemen met het netwerk.

scooke

• Gast
virtualbox netwerk
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/27, 07:23:40 »
Wat ik zou willen is windows 2003 server installeren om hier een aantal zaken mee te testen om dan later volledig over te stappen naar ubuntu server editie.

@rja, idd via dhcp lukt het bij mij ook wel maar dan is de server niet bereikbaar via het netwerk.

virtualbox netwerk
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/27, 12:16:00 »
Je kan dan beter een Ubuntu LAMP server installeren in die virtualbox.
Windos en Linux werken toch op een iets andere manier en indien je dan net die windows server onder de knie krijgt moet je zometeen weer helemaal omschakelen naar Linux.

Behalve lastig is dat tijdverspilling.
In een server zitten veel programma's die afzonderlijk werken en ingesteld moeten worden.
Begin je van te voren hiermee leer je dus ook al die proggie's kennen en waar je op moet letten.
Ook eventueel het remote instellen en onderhouden met bijv. Webmin leer je dan meteen op de goede manier.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline siegi

• Lid
virtualbox netwerk
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/27, 12:33:11 »
Om even verder te gaan op je vraag,
Wat je wil hebben is bridging.
Kijk hiervoor even onder de virtualbox handleiding onder 6.8.1.1 Debian and Ubuntu hosts.
http://download.virtualbox.org/virtualbox/2.0.4/UserManual.pdf
En idd zoals gandyman zegt linux heeft ook een prima lamp server.