Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu met KDE4 resolutieproblemen  (gelezen 1746 keer)

Offline thieuke

• Lid
Kubuntu met KDE4 resolutieproblemen
« Gepost op: 2008/10/10, 10:50:32 »
Hallo iedereen,

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met KDE4 te installeren op de computer.
Verschillende manieren geprobeerd, met elke keer als resultaat dat ik maar weer mijn liveCD heb gepakt en Kubuntu 8.04 Hardy opnieuw ging installeren.

Gisteren echter lukt het wel door in Adept: Kubuntu-desktop-kde4 te downloaden.
Ik kan nu kiezen uit Kubuntu opstarten in KDE3.?? of KDE4.

Als ik voor KDE3 kies is mijn resolutie gewoon 1280 x 1024, echter in KDE4 is de resolutie maar 1024 x 960.

Na het installeren moest ik zoals gewoonlijk de hardware accelerator installeren om in kde3 die hogere resolutie te kunnen krijgen.

Echter in kde4, waar diezelfde hardware accelerator geïnstalleerd is blijft het bij 1024 x 960. Dat is jammer, want de lol gaat er snel af, hoewel ik het er wel mooi uit vind zien (kde4).

Nu is natuurlijk mijn vraag, hoe krijg ik die resolutie terug op 1280 x 1024?

Mijn pc gebruikt:

- NVIDIA GeForce4, chipset op moederboard.

Ik heb verder geen apparte grafische PCI kaart.
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

Offline kamelot

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/10, 11:09:15 »
Heb je al geprobeerd om via een alternate cd kubuntu kde4 remix te installeren of hij dan wel goed is ?
Zelf snap ik niet waarom je terug word gezet met je resolutie .
Als hij dezelfde drivers gebruikt als kde3 zou dit niet mogen gebeuren .

Probeer is anders via een live cd de kde4 map te verwijderen zodat alles terug gaat naar originele staat
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/10, 11:14:53 »
Kubuntu KDE4 Remix installeren, dus NIET die met KDE3, daarna:

Instructions

The updated packages for Kubuntu 8.04 are located in the Kubuntu Member's KDE 4 Personal Package Archive (PPA) repositories. To update to KDE 4.1.1, please follow these instructions:
Follow the Kubuntu Repository Guide to enable Recommended Updates (backports) and add the following to your 'Third-Party Software' tab:

deb http://ppa.launchpad.net/kubuntu-members-kde4/ubuntu hardy main

You can now update any existing KDE 4 installation to the most recent version using the Adept Updater tool in your system tray.

Je hebt daarna de nieuwste versie van KDE (4.1.2) en nu zou je resolutie wel goed moeten staan. Bij mij althans wel, op de PC hiernaast, en die heeft een nVidia GeForce 2.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/10, 11:45:58 »
@VISTAUS
Het punt is dat ik dat gisteren heb geprobeerd met

En toen ging het systeem over de flos.
kon niet meer opstarten omdat hij elke keer zei dat er iets niet klopte in regel 56 met die link erbij.

Ik heb dat geprobeerd via die site. Ik kwam er niet uit met wat er eerder staat namelijk: enable recommended updates (backports) ik kom daaar ook niet uit via de Kubuntu Repository Guide omdat daar eigenlijk alleen maar staat hoe je iets kan toevoegen in dat third-party-repository's tabje. Maar toen ik dat gedaan had ging het dus fout.

@KAMELOT:
Wat is Kubuntu KDE4 remix?
Die alternate CD, kan ik die ergens downloaden?

Wat ik ook raar vind is dat ik sommige programma's die ik in KDE3 heb (bijvoorbeeld Kaffeine (mnediaplayer)) niet meer zie in KDE4, terwijl als ik die opzoek in Adept, dan staat er geïnstalleerd achter. Die is wel zichtbaar in KDE3. Het zelfde geldt voor bijvoorbeeld Firefox 3 (waarvoor het me overigens ook nog steeds niet lukt om adobe flashplayer te installeren, maar ben nog neit erg thuis in installatiepakketjes die niet via adept te downloaden zijn).

Btw: hoeveel baat heeft een pci videokaart, en zijn er voor alle kaarten drivers te downloaden (bijv. via Adept).
Compaq Presario S5190NL, AMD Athlon XP 2.3 Ghz, 1x 320 Gb Seagate Barracuda, 1x 250 Gb Seagate Barracuda, Nvidia GeForce4 chipset, 2x 1Gb DDR 333 MHz,  Nvidia GeForce FX 5500 256 MB DDR, Kubuntu 9.04, KDE 4.2.4.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/10, 11:50:44 »
Maar dat moet je ook pas doen als je Kubuntu KDE4 Remix hebt geinstalleerd, dan krijg je geen foutmelding tijdens het opstarten. En Kubuntu KDE4 Remix is Kubuntu met KDE 4.0, te downloaden van de Kubuntu website: http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download en dan kiezen voor Kubuntu 8.04 KDE4 Remix

Na het installeren alle updates installeren en dan doen wat ik zei in mijn vorige post.

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/10, 12:11:57 »
@Vistaus:

Ik zie dat het een iso is, dus dat brand ik op cd/dvd en dan heb ik als het ware een nieuwe LiveCD waarvan ik dan Remix kan installeren. Vervolgens alles updaten en het zinnetje:

toevoegen aan de third-party-repositories toevoegen en dan kan ik de versie updaten van KDE4 naar KDE4.1.2?

Dit is wat anders dan van 8.04 naar 8.10 versie upgraden? Want dat heb ik ook geprobeerd en kreeg daar een foutmelding en dan startte het geheel weer niet op (in ieder geval niet op de normale manier (wel vie recovery-modus)

« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/10, 12:34:01 »
Dat is wat anders dan van 8.04 naar 8.10 upgraden ja. Probeer het maar gewoon en als het weer misgaat, kom dan terug dan kunnen we je helpen om het opstartprobleem op te lossen ;)

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/10, 12:45:17 »
Ik ga het vanavond proberen (zit nu op mijn werk), maar ik heb geen dual boot, dus contact opnemen wordt dan lastig.

Misschien installeer ik kubuntu van de livecd die ik nu heb op een partitie op mijn tweede schijf, dan kan ik altijd nog opstarten vanaf de tweede schijf.

wordt vervolgd.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/10, 12:49:31 »
Goed idee :) Succes ermee en hopelijk kom je terug met goed nieuws ;)

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/10, 18:30:31 »
Nou, ik heb Kubuntu KDE4 remix gedownload en gebrand, maar hij wil helemaal niet opstarten vanaf die cd. Ik krijg wel het menu met of ik vanaf de cd wil opstarten of meteen wil installeren, dan klik ik op installeren, en vervolgens krijg ik de blauwe balk met dat de pc Kubuntu aan het laden is, maar vervolgens krijg ik witte tekst met dat ik maar help in moet tikken om te kijken welke commando's hij kent, maar vervolgens gebeurt er gewoon niks.....

foutje op cd misschien???

maar met check de cd op fouten krijg ik precies hetzelfde verhaal.

Zal nog eens downloaden en branden, maar als het dan nog niet werkt ben ik denk ik genoodzaakt om nog 21 dagen te wachten op Kubuntu 8.10. :(

Offline thieuke

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/10, 18:55:52 »
Nou tweede keer branden, dit keer met schrijfverificatie ingeschakeld. Precies op 50% houdt het programma ermee op omdat hij een fout ontdekt.

Jammer, jammer jammer, mijn tekortkoming is dat ik er te weinig verstand van heb om het toch te laten werken.

Ik laat KDE4 wel staan (weet namelijk toch niet hoe ik die kan verwijderen (wellicht in Adept gewoon, maar wil geen risico meer lopen), maar wacht tot er een LiveCD van 8.10 komt. Dan ga ik wel verder in KDE4.

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/11, 14:00:01 »
Ikvind het eigenlijk bizar dat je zoveel moeite doet om iets op je pc te krijgen dat de moeite niet waard is. KDE $ is een erkende ramp (google maar eens op KDE 4). Ik heb juist heel veel moeite gedaan om een dvd metkubuntu 8.04 met KDE 3.5.* te pakken te krijgen, omdat  die  met KDE 4 zo verschrikkelijk irritant is met z'n widgets en z'n absurd grote paneel. Maar ja, ieder zijn meug.

« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/11, 14:09:39 »
Uhm, nou bij mij op de PC hiernaast installeerde die zonder ook maar een enkel probleem. Zelfs het upgraden naar 4.1.2 ging hartstikke goed.

Sam Vimes

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/11, 15:05:00 »
Gaat ook niet over het installeren, gaat over de onbruikbaarheid van KDE4, of beter de niet beïnvloedbaarheid. En ik wil geen widgets, wat moet ik ermee? M'n scherm is al vol genoeg zonder die rommel. Nu valt het paneel van kubuntu nog mee, ik heb Sabayon-linux gezien, die is nog erger, die heeft ook bovenaan nog een paneel, dat niet weg te krijgen is, 3 x niks, dat KDE 4 gebeuren.