Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DNS zone file/ MX records  (gelezen 3430 keer)

Hendrikdegraaf

• Gast
DNS zone file/ MX records
« Gepost op: 2008/03/18, 13:09:37 »
Hallo,

Ik ben een beetje aan het rommelen met een vrituele server waarop ik Ubuntu 6.06 i.c.m. Zimbra community wil zetten. Stap 2 t/m het eind begrijp ik volledig, maar op stap 1 blijf ik een beetje hangen

Citaat
I will use the hostname mail.example.com in this tutorial together with the IP address 192.168.0.110. Adjust this to your needs, but make sure that mail.example.com has a valid MX record in DNS (Zimbra needs this!). I assume you want to create email accounts for example.com instead of mail.example.com, so you should have an MX record for example.com as well.

....

So if you use BIND on the authoritative name server for example.com, you should have something like this in example.com's zone file:
[...]
mail.example.com.        A    1.2.3.4
mail.example.com.        MX 0 mail.example.com.
example.com.             MX 0 mail.example.com.
[...]
Welk .conf bestand moet ik hier nou gaan aanpassen?

Het is niet genoemd in de tekst en ik herken het niet... /etc/bind/named.conf is het volgens mij niet.

Alvast bedankt,
Hendrik

Offline BlackBurn

• Lid
    • http://www.robmaas.eu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/18, 14:31:07 »
Weet niet of je een eigen DNS draait, maar anders moet je dit laten aanpassen door je (domein)provider. Let op! veel ISP's maken gebruik van een z.g.n.d. Smarthost voor e-mail.

Hier staat er wat informatie over: http://www.planet.nl/planet/show/id=2985279/sc=f614e1
Live to win, dare to lose
http://www.robmaas.eu

Hendrikdegraaf

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/18, 14:43:49 »
Ik heb een gratis domein aangevraagd (DOT TK) Ik neem aan dat de MX verwijzingen dan al goed staan, want ik had eerder al een website draaiende op mijn virtuele server.
Toch?

EDIT:
Ik heb momenteel alleen een www.mijndomein.tk domein. Volgens de aanwijzingen moet ik dan volgens mij ook een "mail.mijndomein.tk" toevoegen. Ik krijg echter steeds foutmeldingen....

Weet iemand of het haalbaar is om zoiets te doen via zo'n gratis domeinnaam?

EDIT2:
Citaat
18. Hoe gebruik ik de Dot TK DNS service?

Je kunt alleen een DNS gebruiken als je een BETAALD domein hebt geregistreerd. Met een BETAALD domein kan je ook de 'URL forwarding service' (de URL verwijzing die bij Gratis domeinen gebruikt wordt) blijven gebruiken. Als je DNS met je betaalde domein wilt gebruiken heb je de volgende twee keuzes:

1. Je kan kiezen voor 'de Dot TK DNS service', hiermee kan je binnen je My Dot TK pagina's je A en MX records instellen voor je betaalde domein.
   2. Ook kan je een externe DNS gebruiken. Vraag advies hieromtrent aan je Internet of Hosting Provider voor een correct gebruik hiervan.

BELANGRIJK: Wees voorzichtig met het aanbrengen van wijzigingen in de DNS invoer van je BETAALDE domeinen. Verkeerde invoer zal direct resulteren in het niet opvraagbaar zijn van je domeinnaam op het Internet. Als je veranderingen aanbrengt in de DNS invoer houdt er dan rekening mee dat het tot 15 minuten kan duren voordat de invoer opvraagbaar is in de rest van de wereld.
OK, dat kan dus niet..... Weet iemand of er ergens een gratis domeinnaam te regelen valt waar dat wel veranderd kan worden? (zal wel niet)

Alvast bedankt,

Hendrik

boonejc

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/13, 20:57:36 »
Goede avond,

Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met een BETALEND domein ???
- Moet je het domein doorzenden naar een DYN-DNS als je geen vast IP hebt ?
- Hoe zit het met MX

Kan iemand mij hieromtrent even een beetje uitleg verschaffen of mij een link bezorgen waard dit duidelijk kan worden.

Tnx

JC

« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/14, 10:24:26 »
Hallo boonejc: http://nl.wikipedia.org/wiki/DNS

DNS is het systeem wat dit allemaal verzorgt. Als je geen vast IP hebt kun je inderdaad gebruik maken van een dynamische DNS aanbieder. Bij de dynamische DNS aanbieder staat dan een verwijzing van je dynamische dns hostnaam naar je IP en vervolgens kun je bij een goeie registrar weer een CNAME verwijzing aanmaken van je domein naar je dynamische dns hostnaam.

boonejc

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/14, 11:25:48 »
Laten we even alles op een rij zetten.

Ik heb een registratie van een domein --- www.domein.eu
Ik heb een mailserver staan op --- abc.dyndns.com

Als ik het goed begrijp moet ik nu bij www.domein.eu een CNAME plaatsen naar abc.dyndns.com

Hoe zit het dan met MX, mail.abc.dyndns.com  .....

Kan ik hiervan online ergens een duidelijkere uitleg vinden ??

Ik ben thuis is routers maar hoe deze contructie juist in elkaar zit weet ik niet.

Alvast dank voor Uw hulp.

JC

« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/15, 12:03:20 »
Hallo JC, de MX record laten verwijzen naar abc.dyndns.com. Of mail.abc.dyndns.com, maakt niet uit: http://www.amset.info/exchange/dynamicip.asp