Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe partitie automounten  (gelezen 1169 keer)

Offline 10o

• Lid
Nieuwe partitie automounten
« Gepost op: 2008/10/08, 14:43:48 »
Op een tweede HD (waar ook XP op staat) heb ik een nieuwe primaire ext3 partitie aangemaakt waarmee ik vanuit Ubuntu wil gaan werken om de unrarren en iso's te bakken e.d. zodat het systeem tijdens dat soort processen niet zo belast wordt.

Nou weet ik dat deze drive /dev/sdb2 heet en met sudo vol_id -u /dev/sdb2 ben ik er achter gekomen wat de UUID is.

Wat moet ik nu in fstab toevoegen om ervoor te zorgen dat deze partitie automatisch gemount wordt? Of moet ik nog iets anders doen?

# /dev/sdb2
UUID=e0fe1cbb-2c98-490b-ae5b-c510bf02b721   ????           ext3    ????        ?       ?
Workstation:  i7-5820K 16GiB - GeForce GTX 960 2GiB - 4K  (Ubuntu 16.04.1)
Server: Asus E35M1-I Deluxe - AMD Fusion APU E-350 (Ubuntu Server 16.04.1)

Offline Geitekont

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/08, 15:07:43 »
ik deed het altijd via ntfs-config, van het handmatig aanpassen van de fstab heb ik nog niet genoeg verstand

Gewoon binnen te halen via synaptic, even opstarten confige door middel van een gui. En klaar is kees, probeer het eens  :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/08, 15:24:07 »
Doe het maar handmatig: het gaat hier om een ext3 partitie, geen ntfs partitie.

Je moet een koppelpunt hebben: maak er eerst een

sudo mkdir /mnt/sdb2De volgende lijn in /etc/fstab zal nu de schijf mounten

# /dev/sdb2
UUID=e0fe1cbb-2c98-490b-ae5b-c510bf02b721  /mnt/sdb2       ext3   defaults  0  2
Test uit of de schijf correct zal mounten:

sudo mount -a
ls /mnt/sdb2
Voor het eerst commando mag je geen enkele output hebben! Indien wel stoppen en output hier tonen. Indien geen output, dan zal het tweede commando de inhoud van je partitie tonen.

Nu wil je vlot toegang krijgen tot die schijf als gewone gebruiker:

sudo mkdir /mnt/sdb1/work
sudo chown $USER:$USER /mnt/sdb1/work
ln -s /mnt/sdb1/work ~
Het eerste commando maakt een directory aan op je partitie. Het tweede commando geeft die directory aan jou als gewone gebruiker. Met het derde commando creëer je een link in je eigen home directory naar die partitie.

Nu vind je in je home directory een directory "work" die je onmiddelijk op je tweede partitie brengt.

Offline Geitekont

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/08, 16:12:16 »
Ohh niet eens gezien, beetje te snel gelezen dus :)

Offline 10o

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/08, 16:12:52 »
Super! Bedankt.
Het is even wennen omdat het driveprincipe wat ik ken van Windows niet geldt, maar dat er als het ware via de directory /mnt/sdb2 of /home/username/work toegang ontstaat tot de partitie of directory aldaar.

Kan ik sdb2 ook veranderen in een andere naam zodat er een welklinkende verwijzing te maken valt naar de root van de partitie?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/08, 18:14:35 »
Je kan gerust /mnt/sdb2 veranderen naar iets anders, maar eigenlijk is dat alleen nuttig voor de systeembeheerder. De gebruiker, die ziet in zijn home de directory "work". Dat is de gebruiksvriendelijkheid van linux ten top. De systeemadministrator kan het systeem zo configureren dat iedere gebruiker in de meest confortabele omstandigheden met zijn (en alleen zijn) gegevens kan werken.

In Linux moet de gebruiker niets weten van partities, schijven, systeemdirectories. Dat is voor de root gebruiker (op een PCtje ben jij dat ook zelf). Die moet alleen in zijn home kunnen navigeren door een éénvormige directorystructuur. Als je het eens goed bedenkt, dan is linux oneindig veel gebruiksvriendelijker dan Windows.

Offline 10o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/08, 19:30:02 »
Citaat van: vanadium
Je kan gerust /mnt/sdb2 veranderen naar iets anders, maar eigenlijk is dat alleen nuttig voor de systeembeheerder. De gebruiker, die ziet in zijn home de directory "work". Dat is de gebruiksvriendelijkheid van linux ten top. De systeemadministrator kan het systeem zo configureren dat iedere gebruiker in de meest confortabele omstandigheden met zijn (en alleen zijn) gegevens kan werken.

In Linux moet de gebruiker niets weten van partities, schijven, systeemdirectories. Dat is voor de root gebruiker (op een PCtje ben jij dat ook zelf). Die moet alleen in zijn home kunnen navigeren door een éénvormige directorystructuur. Als je het eens goed bedenkt, dan is linux oneindig veel gebruiksvriendelijker dan Windows.
Om een beetje uit te vogelen hoe het zit heb ik een mountpoint bijgemaakt (/mnt/data) en fstab alnaargelang aangepast (/mnt/sdb2 > /mnt/data). Dat werkte. Omdat /mnt/sdb2 nog bestond, ben ik weer teruggegaan naar de oorspronkelijke situatie dus fstab weer terug gewijzigd en vervolgens /mnt/data verwijderd. Werkt ook, maar nu ben ik de oorspronkelijke directory en inhoud /mnt/sdb2/work kwijt. Is die nog ergens? Hoe kan ik die dan terugvinden?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/08, 20:54:36 »
Die staan nog altijd op die partitie. Wijzigingen in /etc/fstab worden niet automatisch geactiveerd: je moet hiervoor het systeem herstarten, of anders: "sudo mount -a".

Offline 10o

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/08, 21:11:50 »
Bedankt voor alle hulp! Het is duidelijk en werkt perfect.