Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meteen zwart beeld  (gelezen 7945 keer)

meteen zwart beeld
« Reactie #25 Gepost op: 2008/10/05, 18:54:42 »
Hallo allen ,
alvast weer bedankt voor de moeite die jullie je hebben genomen om mij verder te helpen maar de grafische kaart is goed , voeding geen probleem , het enige dat mij verder bracht is wat pjotr123 schreef , dit heb ik gedaan maar geen resultaat , wel heb ik gelezen bij computertip.googlepages.com ,  slecht beeld dat als de resolutie niet goed staat . Nu weet ik uit het verleden van deze monitor , dat als de resolutie te hoog is deze vanzelf dicht klapt (bij 1280X 1024 ) . ik weet / snap alleen niet hoe ik dit kan verandere in een lagere resolutie , buiten het buro blad om.

Iemand een idee ???

Offline Drummies

• Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #26 Gepost op: 2008/10/05, 18:59:04 »
freshfield

systeem>voorkeuren>schermresolutie instellen en toepassen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
meteen zwart beeld
« Reactie #27 Gepost op: 2008/10/05, 19:22:55 »
@drummies: de vraagsteller komt z'n grafische omgeving niet eens in....

@freshfield: geef eens een complete opsomming van je harde waren. Moederbord, monitor, grafische kaart, RAM-geheugen, de hele zooi. Zo specifiek mogelijk.

Offline Drummies

• Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #28 Gepost op: 2008/10/05, 19:53:09 »
@pjotr123 ja zie het staan te snelle reactie

misschien overbodig maar niet geschoten is altijd mis

je grafische kaart zit deze wel goed in het pci slot en/of maakt deze wel goed kontakt trek kaart er eens uit bekijk vooral je kontaktstrips en herplaats hem dan

meteen zwart beeld
« Reactie #29 Gepost op: 2008/10/05, 20:02:53 »
daar komt de hele reutel : asus a7v333 moederbord , asus v8170 geforce 4mx vga kaart  , amd athlon xp 200+ , nec dvd-rw nd 3520a , maxtor 6e040l0 40gig ide , monitor 17 " ooit bij een aldi pc mee geleverd ,  geheugen  524 mb .

Ik hoop dat dit voldoende is , sorry voor de monitor dat ik daar niet meer van heb.

alvast weer bedankt

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
meteen zwart beeld
« Reactie #30 Gepost op: 2008/10/05, 20:24:13 »
Ik denk, dat het aan de monitor ligt. Ik neem aan, dat het een oude CRT-bak is met TV-beeldbuis? Het komt zeer zelden voor, maar het kan gebeuren dat Ubuntu een bepaald type ouwe CRT-bak niet goed herkent, en er een verkeerde (te hoge) resolutie voor instelt. Dan krijg je dus geen beeld....

In de vorige versie van Ubuntu, 7.10, kon je nog handmatig ingrijpen in de beeldscherm-instellingen. Dan kan nu helaas niet meer..... Of liever gezegd, het kan nog wel, maar vergt tegenwoordig een hoop gepruts, dat niet geschikt is voor beginners met Linux.

Ik vrees daarom, dat er voor je huidige monitor geen oplossing is. Overweeg eens de aanschaf van een goedkoop LCD- (TFT)scherm? Merk en type maken niks uit, alles werkt.

meteen zwart beeld
« Reactie #31 Gepost op: 2008/10/05, 21:03:24 »
Bedankt pjotr123 , ik zal eens kijken , mischien een domme vraag maar bedoel je met een ctr-bak met beeldbuis een ouwe vga monitor van bijv. Ibm 8514 of philips 105s ???

alvast bedankt

Offline Drummies

• Lid
meteen zwart beeld
« Reactie #32 Gepost op: 2008/10/05, 21:10:13 »
freshfield

een philips 105 is idd een crt monitor in jouw geval voor dat je kosten gaat maken is het misschien mogelijk dat je van iemand een lcd/tft monitor leent enkel om te testen

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
meteen zwart beeld
« Reactie #33 Gepost op: 2008/10/05, 21:19:17 »
Citaat van: freshfield
Bedankt pjotr123 , ik zal eens kijken , mischien een domme vraag maar bedoel je met een ctr-bak met beeldbuis een ouwe vga monitor van bijv. Ibm 8514 of philips 105s ???

alvast bedankt
Precies. Overigens had ik ooit, bij een oudere versie van Ubuntu, exact ditzelfde probleem met een ouwe Philips 105s, een reusachtig bakbeest van een CRT-monitor. De ingebouwde firmware van dat ding communiceerde niet goed met Ubuntu, dus zwart beeld: Ubuntu wou 'm op 1280x1024 zetten, en dat vertikte hij.

Maar dat kon ik toen nog handmatig oplossen, nadat ik via het internet de juiste HorizSync- en VertRefresh-waarden had gevonden. 1024x768 op 85 Hz was het maximaal haalbare.

Maar dat was natuurlijk allemaal geknoei, dat niet nodig zou moeten zijn.... En inmiddels is het (helaas) nog moeilijker geworden, om handmatig te corrigeren. Niet elke verandering is vooruitgang, ook niet bij Linux. Terwijl het nieuwe volautomatische systeem van herkenning van video-hardware toch vlekkeloos zou moeten werken, zeiden ze....   :-(

meteen zwart beeld
« Reactie #34 Gepost op: 2008/10/05, 22:00:15 »
pjotr123 , en alle andere , bedankt ik ga kijken wat ik geregelen / vinden om dit op te lossen . Als dit voor een aantal weken geleden al eens was geroepen over een monitor probleem , dan hadden jullie een hoop andere uit de narigheid kunnen helpen.

Maar nog maals heel hartelijk bedankt , en tot ik weer wat aan de hand heb.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
meteen zwart beeld
« Reactie #35 Gepost op: 2008/10/05, 22:15:39 »
Citaat van: freshfield
pjotr123 , en alle andere , bedankt ik ga kijken wat ik geregelen / vinden om dit op te lossen . Als dit voor een aantal weken geleden al eens was geroepen over een monitor probleem , dan hadden jullie een hoop andere uit de narigheid kunnen helpen.

Maar nog maals heel hartelijk bedankt , en tot ik weer wat aan de hand heb.
Het is (gelukkig) een zeldzaam probleem, vandaar dat het niet eerder is gesuggereerd aan je... Normaal gesproken wordt ook een ouwe CRT-bak prima herkend en ingesteld. Bij een doodenkel type gaat het blijkbaar niet goed, o.a. bij de Philips 105s.

Ik denk, dat je eerder blij mag zijn, dat er überhaupt iemand is geweest die dit eerder had meegemaakt, en dat je dus geholpen kon worden....

Overigens: graag gedaan en succes ermee!