Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb-stick werkt niet!  (gelezen 4417 keer)

Offline Sophia

• Lid
    • Gouden Era praktijk voor geneeskunde
usb-stick werkt niet!
« Gepost op: 2008/09/23, 19:34:28 »
Dag!

Ik heb 3 usb-sticks. Twee ervan werken gewoon onder Linux, maar de derde ..... die wil niet! Toen ik ermee terugging naar de winkel, wilden ze hem niet terugnemen en me ook niet helpen. Er stond daar een computer met linux erop en daar deed de usb-stick het wél! Rara ........ heeft iemand een idee wat ik moet doen om het ding aan de praat te krijgen? Ik krijg als reactie van de computer dat hij het ding niet kan aankoppelen. De lichtjes die even horen te branden wanneer je 'm aansluit, branden alleen als je er flink mee wrikt. Andere usb-apparaten doen het prima op mijn laptopje. Ik heb Ubuntu 8.03 trouwens.

Dan nog maar over versie 8.04: kan ik die zo huppetee over mijn gewone versie heenzetten of ben ik dan weer mijn hele computerinhoud kwijt? Want dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Vast veel dank voor antwoorden!

groeten,
Sophia

usb-stick werkt niet!
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/23, 19:45:34 »
Als u 8.04 over uw huidige versie installeert bent u alles kwijt.

Over het USB-stick probleem: post eens de volledige foutmelding hier.

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/26, 12:41:07 »
OK, dus geen 8.04 installeren dus maar:-)))

De foutmelding is: "kon de locatie niet aankoppelen". Daaronder staat nog: kan het bestand niet aankoppelen.
Op de andere computer (met Windows) doet hij het wel en ook op mijn werk doet hij het. Het is echt net op mijn laptop (waarvoor ik hem gekocht heb), dat hij het niet doet! Ik wil deze gebruiken voor mijn mail, zodat ik die niet nog een keer kwijtraak als er weer een crash komt, want die andere sticks zijn daarvoor te klein.

van_zwier

• Gast
usb-stick werkt niet!
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/26, 12:58:26 »
geeft het ook de tekst (zo uit mijn hoofd) dat het ingebruik is, door windows?

Dan hielp het bij mij vaak dat ik op de windows computer, het stickje liet defragmenteren, en op fouten controleren.
Bij mij lag het eraan dat een windows programma niet goed had afgesloten, waardoor ubuntu even de weg kwijt is.

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/26, 13:47:51 »
Nee, ik heb het stickje nog nooit gebruikt - alleen geprobeerd of het werkte, verder niet! Ik heb het echt gekocht om mijn email veilig te stellen en da's nog niet gelukt, dus het is nog leeg. Jammer, ik had graag de oplossing geweten ...

Moet ik een of ander programma ofzo activeren/installeren om deze usb-stick te gebruiken? Ik heb van alles voor usb-sticks geactiveerd bij dat Synaptic-gebeuren, maar het mocht geen resultaat boeken. Wat een raadsel zeg!

usb-stick werkt niet!
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/26, 13:53:39 »
Het kan zijn dat het vanuit de fabriek niet goed afgekoppeld is.
Zie deze post van Pjotr123 http://forum.ubuntu-nl.org/message/307893#p307893 opnieuw formatteren dus.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/26, 14:08:01 »
Soms helpt het de oorzaak te vinden door eens aan de commandlijn handmatig te mounten: dan krijg je een foutmelding die een hint geeft waarom het niet lukt.

herstart eens je systeem (voor alle zekerheid), steek je USB in van zodra je ingelogd bent, en open dan terminal. Kopieer en plak alle commando's en hun output hier.

Eerst moet je zelf de partitienaam van je USB vinden:

sudo blkidJe harde schij(ven) en swap partitie worden opgelijst, en op de laatste regel zou ook je USB moeten staan. Laten we onderstellen dat dat /dev/sdc1 is. Vervang in het volgende /dev/sdc1 door wat je zelf vind.

Controleer of /dev/sdc1 gemount is:

mountAls je USB gemount is, dan staat hij hier in. Normaliter zal je hem hier *niet* zien (want anders heb je geen probleem).

Indien niet in de output van mount, probeer hem handmatig te mounten:

mkdir test
sudo mount /dev/sdc1 test
Hier gaan we de foutmelding krijgen die een idee kan geven over wat er fout is.

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/26, 14:51:48 »
Hm .... dit kreeg ik na het commando: sudo blkid
o jee, dat kun je dus niet kopieren, wat een toestand zeg! in elk geval sda1 en sdb1, geen sdc1! Bij sdb1 stond:
UUID="E0CA-0559" type= "V-FLAT"

Toen "mount", maar ik weet niet wat ik moet vervangen door wat, dus alleen mount ingetypt. Kreeg een heel verhaal, dat ik niet kan overtypen, want dan ben ik morgen nog bezig:-)))). Ik zag inderdaad niets meer in de trant van sdb1 (trouwens ook geen sda1).

Daarna dat "test" gedoe ... toen zei' ie dat die locatie al bestond, dat 'ie die dus niet meer kon testen. Sorry hoor, ik snap er gewoon geen fluit van. Wat is er toch mis met dat ding?

Het verhaal over formatteren van het schijfje snap ik helemaal niet!!! Er staan zoveel namen en dingen in, die ik niet ken, dat ik daar echt niet uit kom!!!! Is er niet een eenvoudige manier,die leken ook snappen bijvoorbeeld, om die usb-stick aan de praat te krijgen?

Alvast bedankt voor suggesties op "dummies"-niveau haha

groeten, Sophia

Offline Mikkel

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/26, 16:04:05 »
Citaat van: Sophia
Hm .... dit kreeg ik na het commando: sudo blkid
o jee, dat kun je dus niet kopieren, wat een toestand zeg! in elk geval sda1 en sdb1, geen sdc1! Bij sdb1 stond:
UUID="E0CA-0559" type= "V-FLAT"
In een terminalvenster een stuk tekst selecteren, om het daarna te knippen/kopiëren, gaat door het slepen met de muis. ;)

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/26, 17:59:19 »
Slepen met de muis, hoe kom je erop!!!! Daar denk ik niet eens aan, haha wat een grap! Ik ben zo blij dat Firefox je laatste website kan onthouden, anders zou ik steeds uren moeten zoeken naar mijn laatste vraag. Dat Ubuntu is misschien wat ingewikkeld af en toe, maar het is wel sympathiek.

Maar moet ik nou een of ander iets activeren ofzo? Om die usb-stick aan de praat te krijgen? Het ding was hartstikke duur en ik wil hem echt graag gebruiken voor mijn mail!!! Ik wilde per se geen externe harde schijf omdat ik vaak buitenshuis werk en zo'n ding zo groot is, maar ik heb bijna spijt. Is er iemand die me kan vertellen hoe ik dit moet oplossen? Alvast heel erg veel dank!!

usb-stick werkt niet!
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/26, 18:04:57 »
Heb je alle bovenstaande dingen nou al gedaan?

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/26, 18:10:10 »
nog een keer geprobeerd te "mounten", maar ik krijg als antwoord dat hij hem niet kan mounten, omdat hij niet bestaat (de usb lijkt inderdaad dev/sdc1 te heten). Hij kan er dus geen contact mee maken, rara .... Iemand een idee?

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/26, 18:18:29 »
Kijk, dit gebeurt er bij het "mounten":

/dev/sda1: UUID="db5cd84d-3df9-4c5b-b531-70f126a7fc0a" TYPE="ext3"
/dev/sda5: TYPE="swap" UUID="857a20db-5dba-47f2-952e-f82b7983e78a"
/dev/sdc1: UUID="E0CA-0559" TYPE="vfat"

Nu geef ik in "mount" en dan:

/dev/sda1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.24-19-generic/volatile type tmpfs (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/sophia/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=sophia)

Vervolgens: mkdir test

mkdir: kan map `test' niet aanmaken: Bestand bestaat al

Dan toch maar: sudo mount /dev/sdc1 test:

mount: u moet een bestandssysteemsoort aangeven

Ik heb mijn computernaam er even buiten gelaten uit veiligheidsoverwegingen (wie weet of dat nodig is). Kan iemand in mensentaal vertalen wat Ubuntu nu eigenlijk tegen me zei? :-)

Offline vanadium

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/26, 18:25:59 »
Probeer nu eerst eens de uitvoer van de commando's hierheen te kopiëren. Zonder goede informatie kunnen we eenvoudig niet helpen.

* Open de terminal
* type "sudo blkid", druk daarna op de enter toets. Je moet je paswoord ingeven omdat je nu als beheerder werkt.
* Je krijgt nu de output, en die kopieer je als volgt

1) selecteer de tekst met de muis
2) Via het menu: Bewerk - Kopieer (of met het toetsenbord: Ctrl+Shift+C)

Ga nu naar de browser, "plak" de tekst in je bericht op de gewone manier (Bewerk - Plakken of met het toetsenbord: Ctrl+V).

usb-stick werkt niet!
« Reactie #14 Gepost op: 2008/09/26, 18:26:20 »
Sophia, heb je een Ubuntu Live disk bij de hand?
Hiervan opstarten en dan naar Systeem>Beheer>gparted met dit programma kan je formatteren, kan even duren om dat het programma alle disks(ook de USB stick) nakijkt. Dan staat ongeveer rechts van het menu een aanklik menu waarmee je naar het juiste apparaat kan navigeren. Als dit niet lukt kan je altijd Gparted Live downloaden  http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779 dit is een iso, deze eerst branden op een cd en dan daarvan opstarten. Zo eenvoudig genoeg?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #15 Gepost op: 2008/09/26, 18:53:00 »
Nogmaals plakken dan maar: in een keer alles hier

sophia@sophia-laptop:~$ sudo blkid
[sudo] password for sophia:
/dev/sda1: UUID="db5cd84d-3df9-4c5b-b531-70f126a7fc0a" TYPE="ext3"
/dev/sda5: TYPE="swap" UUID="857a20db-5dba-47f2-952e-f82b7983e78a"
/dev/sdc1: UUID="E0CA-0559" TYPE="vfat"
sophia@sophia-laptop:~$ mount
/dev/sda1 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.24-19-generic/volatile type tmpfs (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
gvfs-fuse-daemon on /home/sophia/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=sophia)
sophia@sophia-laptop:~$ mkdir test
mkdir: kan map `test' niet aanmaken: Bestand bestaat al
sophia@sophia-laptop:~$ sudo mount /dev/sdc1 test
mount: u moet een bestandssysteemsoort aangeven
sophia@sophia-laptop:~$

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #16 Gepost op: 2008/09/26, 18:57:03 »
Gijs dat met die cd van Ubuntu (die bedoel je toch, met Live disk?) durf ik niet hoor. Toen de laptop crashte met Vista en ik Linux ernaast wilde installeren, formatte hij mijn hele schijf en was ik alles kwijt. Dat wil ik niet nog eens meemaken. Ik heb Ubuntu gewoon gedownload van het internet en op een cd gezet overigens. Ja, je hebt het heel duidelijk uitgelegd, echt waar, maar dit durf ik niet:-))).

Vanadium, dit is de hele boodschap van de Terminal over de usb-stick. Als je er wat van snapt ... graag:-))) Sorry dat ik jullie zo lastival ... misschien dat ik over een poosje weer andere mensen kan helpen, maar nu ... ff niet hoor!

usb-stick werkt niet!
« Reactie #17 Gepost op: 2008/09/26, 19:07:06 »
Installeer anders gparted met Synaptic, daarna terug te vinden Systeem>Beheer>Gparted . Een usb stick formateren moet lukken. Je aangekoppelde systeemdisk met Ubuntu kan je hiermee niet bewerken omdat het aangekoppeld is. Voor de rest werkt het hetzelfde als boven, even wachten dat de disks herkent zijn, naast de regel met de eerste disk kan je klikken, menu klapt open en kan je je usb stick kiezen. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/26, 19:53:01 »
Gijs het is geweldig! Ik heb Gparted ge"installeerd en nu is 'ie aangekoppeld ineens! He wat een opluchting, ik hoef nooit meer bang te zijn dat mijn mail foetsie is!!! Tenminste, als het me lukt de bestanden op de stick te krijgen. Met Thunderbird is dat nog een heel gedoe - met Evolution hoop ik dat het makkelijk is, maar dat komt straks wel. 1000x dank!!!!!!!!!!!!!! Joepie, eerst feest vieren:-))))))))))) O ik moet alleen : en ) doen, anders geeft'ie geen smilie weer:):D

usb-stick werkt niet!
« Reactie #19 Gepost op: 2008/09/27, 00:03:52 »
Mail overbrengen naar de stick Ga met Nautilus naar je persoonlijke map.
Klik op beeld en vink "verborgen bestanden weer" aan. Scroll naar beneden dan kom je de verborgen mappen tegen, hier staat een punt voor, naar de map .Mozilla Thunderbird hier op klikken, klik op de map
bestandsnaam.default, hier op letten dat default er achterstaat, klik op de Map Mail, klik op de map Local Folders, klik rechts op het bestand Inbox bij dit bestand staat er geen extensie achter, kopiëren kiezen en naar je USB stick navigeren, plakken, nu heb je een mbox bestand geplakt dit kan je met Evolution importeren met de importfuctie.
Of later terug zetten in Thunderbird. Persoonlijk vind ik het omslachtig,
maar ik ben geen betere/snellere manier tegen gekomen.
Een van de andere forum leden wel?

Met vriendelijke groet,

Gijs

Offline Sophia

• Lid
usb-stick werkt niet!
« Reactie #20 Gepost op: 2008/09/28, 17:26:05 »
Nee, ik ben ook nog geen snellere manier tegengekomen en soms gaat er iets fout bij het kopieren/plakken, omdat ik per ongeluk iets plak in een map met dezelfde naam op mijn usb-stick ofzo, of op mijn website. Die Verkenner in Windows was toch zo slecht nog niet, hoewel de meeste mensen er veel kritiek op hadden! Bedankt voor de manier om Thunderbirdmail op mijn stickie te krijgen. ik had het wel ergens gelezen op de site van Thunderbird, maar om dat weer terug te vinden, moet ik eerst nogal zoeken. Fijn dus! En ook goed om te horen dat Evolution wel een importerenfunctie kent.

Bedankt!
Sophia