Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bluetooth verbinden  (gelezen 2699 keer)

bluetooth verbinden
« Gepost op: 2007/10/25, 20:46:30 »
Hey,

wie heeft bluetooth voor elkaar gekregen in 7.10? Ik heb net bij de belcompany een stickje gehaald om mijn smartphone (t-mobile touch) te linken, maar het werkt niet echt. De apparaten zien elkaar wel, maar ik kan ze niet pairen op de een of andere manier, en ik kan de mappen ook niet exploren.

Ik ben zelf ook nog noob op bluetooth gebied maar heeft iemand misschien een goede bluetooth beginners handleiding?

Bvd

bluetooth verbinden
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/26, 01:57:37 »
echt niemand hier een idee?

ik wist niet dat bluetooth nog nog zo in de kinderschoenen stond bij ubuntu.

sowieso vind ik dat de verbinding tussen smartphone/pda/telefoon en ubuntu ronduit slecht is te noemen...
best jammer

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
bluetooth verbinden
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/26, 08:20:35 »
Ik moet het zelf nog proberen, heb ook gsm en pda met bluetooth waar ik af en toe wel eens bestanden mee uitwissel. Als ik wat meer weet zal ik het hier wel posten!

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

bluetooth verbinden
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/26, 09:56:07 »
het zou mij enorm helpen iig, want het valt mij eigenlijk een beetje tegen hoe slecht die support is tot nu toe. Ik dacht dat zoiets standaards als bluetooth support al lang zat ingebouwd...

maja men heeft in ieder geval de doelstelling om het in 8.04 de boel goed op orde te hebben... laten we het van de positieve kant zien :)

Offline Tecumseh

• Lid
    • http://tecumseh.homeip.net
bluetooth verbinden
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/26, 10:23:42 »
Na veel moeite heb ik de boel draaiende gekregen met bluetooth. Ik wil dit nog een keer opnieuw gaan doen om alles te documenteren.

Een probleem met bluetooth is dat het bluetooth protocol wel hetzelfde is maar dat de gebruikte protocollen om de data te transporteren per product (telefoon, koptelefoon, pda, etc.) verschillend is. Zo heb ik bijvoorbeeld een nokia telefoon wat niet kan synchroniseren volgens het irmc protocol (infrarood protocol over bluetooth). Iets wat veel toestellen wel gebruiken. Om mijn telefoon te synchroniseren moet ik dus terugvallen op het programma gnokii. Hiervan is er weer geen opensync plugin in de gutsy repo's dus daar moet ik een andere versie van vinden.

Bottomline: Wat wil je met bluetooth bereiken (bestanden uitwisselen, synchroniseren of nog iets anders) en met welk product?

*edit* Klein maar belangrijk detail. Ik draai de 64-bits editie van Gutsy. Wellicht dat er voor de i386 versie wel alle onderdelen beschikbaar zijn.

Laus

• Gast
bluetooth verbinden
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/26, 10:31:56 »

bluetooth verbinden
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/26, 11:20:39 »
Ik krijg het nu wel voor elkaar om bestanden naar de telefoon te verzenden maar het gaat met veel pijn en moeite, en veel te langzaam (heb bluetooth 2 EDR op zowel de dongle als de telefoon -een TMobile MDA Touch-, en nog duurt één mp3tje van 5 mb oversturen 2 minuten).

Wat ik zoek in bluetooth is een simpele manier om de agenda/adresboek te synchroniseren en gemakkelijk bestanden over te zetten in een netwerkje. Maja zo ver is ubuntu wat dat betreft nog niet heb ik al gezien.. en k heb geen tijd/zin om weer dagen bezig te zijn om zoiets kleins als bluetooth een beetje lekker draaiend te hebben. jammer, maar ik breng de stick straks terug naar de winkel en probeer het over een halfjaartje wel weer eens met de ruige reiger :)

Bedankt voor de moeite iig

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
bluetooth verbinden
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/26, 11:37:47 »
Die snelheid is normaal hoor. Je moet normaal Obex downloaden (wat je wss deed) uit de repo's en het werkt. Simpel. Maar bluetooth is geen usb 2.0. Het blijft traag.

bluetooth verbinden
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/26, 11:43:33 »
Citaat van: zappa
Die snelheid is normaal hoor. Je moet normaal Obex downloaden (wat je wss deed) uit de repo's en het werkt. Simpel. Maar bluetooth is geen usb 2.0. Het blijft traag.
Nou dat valt reuze mee hoor bluetooth 2EDR kan zelfst tot 3mbit halen heb ik gelezen. ik haal iig bij lange na niet de beloofde 2,2Mbit/seconde (+/- 250kb/sec) die op de verpakking vd dongle staat. Een beetje minder snelheid kan ik nog inkomen, maar als je voor een 5mb mp3tje 2 minuten (3 kb/sec) moet wachten zit er iets fout in de software, dat kan niet anders.

Offline DarkStar

• Lid
    • Mijn persoonlijke website
bluetooth verbinden
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/26, 12:42:37 »
Volgens wat ik ondertussen heb kunnen opzoeken ondersteunt Ubuntu al sinds Dapper bluetooth 2.0. Je hebt het toch aangesloten op een USB2.0 poort, want als je op USB1.1 werkt vorm je ineens al een bottleneck. Met de overhead erbij gerekend kan je netto-rate dus inderdaad wel lager liggen.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

bluetooth verbinden
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/26, 13:06:28 »
Misschien wel wat lager, maar niet 3kb/sec in plaats van 250kb... daarnaast is ook usb 1.1 gewoon 11mbit en dus sneller dan zelfs bluetooth 2+EDR (max 3mbit).

Ik denk dat ubuntu nog geen EDR ondersteunt en dat dat de reden is voor de lage snelheid.

bluetooth verbinden
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/27, 18:06:59 »
Hi,
Ik heb gnokii niet aan de praat gekregen met mijn N73 om makkelijk te kunnen SMS'en vanuit mijn EeePC. Ik heb daarom zelf een simpel java programma geschreven om dit te kunnen doen. Is nog in alpha-status maar werkt wel. Maakt gebruik van de bluecove-libraries. Telefoonnummers exporteer ik als VCARDS uit Evolution. Als ik tijd heb ga ik het vervolmaken. Zij die geinteresseerd zijn kunnen de sources krijgen en mij eventueel helpen als je een beetje handig bent met java of wilt worden :-).