Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: bureaublad op afstand  (gelezen 5154 keer)

bureaublad op afstand
« Gepost op: 2008/04/28, 23:02:52 »
Hallo,

Ik heb bij vrienden Ubuntu geinstalleerd omdat zij windows zat waren.
Wat ik graag wil is dat ik vanuit huis bij hun in kan loggen om de problemen of vragen die zij hebben op te lossen.
Ik ben al aan het zoeken geweest maar ik kom er niet echt uit.
Is er iemand die mij kan helpen.

Groeten

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
bureaublad op afstand
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/29, 07:34:30 »
ga naar systeem-voorkeuren-bureaublad op afstand

hier kun je instellen of ze toestemming van jou moeten krijgen om je bureaublad te zien, of dat ze een wachtwoord moeten invoeren etc.
Natuurlijk moeten ze wel je ipadres weten (niet je LAN adres maar je internet adres, dit kun je meestal vinden in het menu van je router/modem)

succes
Idzme
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline tabasco

  • Lid
bureaublad op afstand
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/29, 08:20:24 »
@idzme ik denk dat gerardsollie het precies andersom bedoeld, maakt echter niet uit, alleen geldt dat hij hun ip adres moet weten enz.
Wat ik mij afvraag hoe dit werkt als ze via een router een intern ip adres hebben, hoe maak je dan contact?

mblink

  • Gast
bureaublad op afstand
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/29, 13:02:12 »
Volgens mij zorgt de NAT (=network address translation) in de router daarvoor. Er zal in de ontvangende router een regel gemaakt moeten worden in de NAT instellingen die een bepaalde poort doorzet naar het  interne ip adres. Die poort is de poort waar de vnc server op luistert. Welke poort dat is, moet wel achter te komen zijn.

Verder zal er ook een regel gemaakt moeten worden in de eventuele firewall in de router om dit verkeer door te zetten.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
bureaublad op afstand
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/29, 14:11:08 »
VNC is standaard poort 5900 op protocol TCP

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

bureaublad op afstand
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/29, 18:43:23 »
Oke, bedankt voor de snelle reactie's.
Ik heb ip-adressen maar die komen vanaf de computer.
Ik zal eens vragen of zij op hun router/modem kunnen komen om het ip-adres op te vragen.

Offline tabasco

  • Lid
bureaublad op afstand
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/29, 19:00:03 »
Als ze dat lastig vinden is het makkelijker om naar www.myip.nl te gaan.
Hier staat bij WAN IP Address: het ip adres.

bureaublad op afstand
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/30, 20:47:40 »
Ik heb nu verschillende gegevens en ook heb ik in haar modem poort 5900 opengezet.
Ik heb nu verschillende programma's geprobeert maar er is nog steeds geen verbinding.
Heeft iemand nog ideeen?

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
bureaublad op afstand
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/30, 23:09:40 »
Heb je deze poort alleen maar open gezet of ook ingesteld dat het verkeer over die poort doorgestuurd word naar haar pc?

EDIT: Het werkt per router verschillend. Kijk of haar router hier bij staat: http://www.portforward.com/routers.htm
Als je dan op haar router klik vind je daar meer info over de instellingen.

bureaublad op afstand
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/30, 23:18:25 »
Volgens mij geeft hij ook de gegevens door.
startport:5900
endport: 6000
Port translation
startport:5900
endport: 6000
Bij server ip-adres heb ik het ip adres staan wat mijn verbindingsinformatie geeft als ip adres (bovenste ip-adres)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
bureaublad op afstand
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/30, 23:20:41 »
Kijk even of haar router hier bij staat: http://www.portforward.com/routers.htm
Zoja dan vind je daar hoe en wat je moet instellen.

Het server-ip kun je volgens mij ook op 0.0.0.0 zetten.

bureaublad op afstand
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/01, 21:47:17 »
het is klaar. de site portforward.com is een uitkomst. de instructie's opgevolgd.
Beide modem's zijn nu goed ingesteld. Ik kan bij haar kijken en veranderen.
De server ip moet niet 0.0.0.0 zijn maar het ip-adres van de computer in jou thuisnetwerk waar de verbinding heen moet.
Dan via myip.nl het ip-adres opvragen van de computer die je wilt benaderen.
Via werkplek op afstand het ip-adres invullen en verbinden maar.
Van mij naar die vriendin loopt goed, andersom nog niet.

bureaublad op afstand
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/26, 09:58:15 »
Ik wil zelf ook de poort wijzigen heb het op poort 443 maar hij pakt die poort niet en je zou kunnen zeggen waarom pak je 443 als je genoeg andere poorten hebt.

Ten eerste zijn er tot nu toe 2 poorten die bijna bij elke bedrijf/huis noem het maar op OPEN zijn naar buiten

443 (HTTPS)
80 (HTTP)

Daarom wil ik graag poort 443 hebben en ik heb het helemaal ingesteld poorten geforward maar ik krijg via Tightvnc (op windows) niet voor elkaar om met me pc te connecten niet via LAN of via WAN

Type alsvolgt in de host/ip adresbalkje

(lan ipadres/hostname:443 of wan ipadres/dns:443)

Maar zonder succes.

Offline joop905

  • Lid
bureaublad op afstand
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/26, 10:10:53 »

bureaublad op afstand
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/26, 14:38:09 »
Ik heb dat geprobeerd. Maar ook zonder succes ik heb normaal geconnect zonder poort nummer. Dacht misschien zal die automatisch de poort herkennen maar even snel in dos even netstat -a en zat nog steeds dat ie poort 5900 opent.

bureaublad op afstand
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/26, 14:50:33 »
Ik heb trouwens ook nog even gekeken om het tegelijk te beveiligen met een wachtwoord. Ik vul bij me pc wachtwoord 1234 om het gewoon heeel erg simpel te houden.  Connect met pc via laptop (win xp tight vnc) vul wachtwoord 1234 in zegt ie

"authentication failure"

Als ik me server connect via laptop die wel beveiligd is maar ook daar de poort nummer wijziging niet door gevoerd wordt daar lukt het wel te connecten met bepaalde wachtwoord. Ik heb trouwens ook de zelfde wachtwoord daar gebruikt. Die wel wat sterker is tekens/cijfers/letters

Kan dit nog wel te maken hebben omdat ik op server ubuntu server + gnome en hier op me pc ik windows heb + wubi (waar ik wel full time nu al op zit om zulke dingen te testen.)

Edit:
Ik heb net ook een wachtwoord gebruik bestaande uit cijfers/Hoofdletters/letters/vreemde tekens die helemaal vulde tot je hele tijd piep hoorde dat ie niet meer verder kon bestaande uit volgens mij 9 tekens. Maar ook zonder succes.

bureaublad op afstand
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/26, 21:45:48 »
Vergeet ook niet de DMZ in de router/modem aan te zetten voor deze klus. Google op dit begrip en zie daar de uitleg.
Alle aanbiedingen van de helper moet via dit hulpje geaccepteerd!
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

bureaublad op afstand
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/27, 13:43:38 »
Ik weet wat DMZ is :P.. maar die functie is niet in te schakelen in me speedtouch router/modem hehe :D Maar dat opzich zou niks uit maken. ik bedoel alleen portforward zou voldoende zijn + een static ip adres voor je systeem Wat ik dus allebei al geconfigureerd heb :D

bureaublad op afstand
« Reactie #18 Gepost op: 2008/09/21, 17:35:25 »
Inderdaad is het portforwarden belangrijk, verder werkt alles nu naar tevredenheid.