Ik werkte met ubuntu versie 10.04 en die heb ik geupdated naar 10.04 lts. Verder heb ik Windows 7 erop staan voor incidenteel gebruik.
Vlak voor het einde van die update kreeg ik vragen over partities waar grub mocht staan (als ik het me goed herinner). Het advies was zoveel mogelijk aan te klikken. Dat heb ik gedaan (alleen geen kleine partities en externe devices).
Daarna moest ik opnieuw opstarten en kreeg ik een grub rescue fout.
Na wat googlen besloot ik (wat natuurlijk verstandiger is) een schone installatie van 10.04 LTS te gaan doen.
Alvorens daarmee te starten wil ik nog een extra kopie van een paar mappen in mijn home directory maken en daarna proberen:
- alles weg te gooien in de home directory behalve de mappen met eigen data
- daarna een schone installatie te doen waarbij ik de home partitie niet formatteer en dus de datamappen spaar
Maar nu kan ik via de Live CD (waarvan ik nu werk) niet bij die home mappen komen omdat ik niet
voldoende rechten heb. Ik heb al veel gegoogled op rechten toekennen maar kom dan in een bos van mogelijkheden terecht.
Wat zijn nu de simpelste commando´s om die partitie te kunnen benaderen?
PS Ik heb een externe backup van alle data uit de home partitie maar om een of andere reden missen na een backup in een paar mappen totaal 92 files van de ca. 35.000