Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: systeembeheermodus werkt niet meer (Kubuntu)  (gelezen 2241 keer)

systeembeheermodus werkt niet meer (Kubuntu)
« Gepost op: 2008/01/19, 10:57:45 »
Na een verse installatie van Kubuntu AMD64 en het installeren van de updates werkt de systeembeheermodus in systeeminstellingen niet meer. Als ik op de knop 'Systeembeheermodus'  druk, dan verschijnt even het scherm met het rode kader om vervolgens weer terug te keren naar het standaardscherm.
Opstarten vanuit de terminal geeft de volgende foutmelding na het indrukken van de knop systeembeheermodus:

Pythonize constructor -- pid = 13607
no user removed
---------------------------------
It looks like dcopserver is already running. If you are sure
that it is not already running, remove /root/.DCOPserver_storm-pc__0
and start dcopserver again.
---------------------------------

WARNING: Waiting for already running klauncher to exit.
WARNING: Waiting for already running klauncher to exit.
WARNING: Another instance of klauncher is already running!
kdeinit: Communication error with launcher. Exiting!
kio (KSycoca): ERROR: No database available!
kcmshell (kdelibs): WARNING: Could not find module 'System/userconfig'.
no user removed

De opdracht sudo systemconfig geeft geen problemen, maar dat lijkt me nou net niet de bedoeling.....

Ook kdesu geeft problemen. ' \kdesu kate bestandsnaam' geeft als fout:
DCOPClient::attachInternal. Attach failed Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed

DCOPClient::attachInternal. Attach failed Authentication Rejected, reason : None of the authentication protocols specified are supported and host-based authentication failed

WARNING: DCOP communication problem!

kdeinit: Communication error with launcher. Exiting!

KCrash: Application 'kate' crashing...

Het probleem lijkt de dcopserver, maar nu de oplossing nog.
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/19, 11:53:52 »
Citaat van: stormzoeker
Na een verse installatie van Kubuntu AMD64 en het installeren van de updates werkt de systeembeheermodus in systeeminstellingen niet meer. Als ik op de knop 'Systeembeheermodus'  druk, dan verschijnt even het scherm met het rode kader om vervolgens weer terug te keren naar het standaardscherm.
Opstarten vanuit de terminal geeft de volgende foutmelding na het indrukken van de knop systeembeheermodus:

--- knip
Oeps, ik ga me schamen. Het probleem lijkt te zijn dat er twee computers met dezelfde naam in het netwerk hangen. Na het veranderen van de naam van een van de computers verdwenen de problemen als sneeuw voor de zon. Dat zo iets simpels je zulke grijze haren kan bezorgen... de hele ochtend al aan het rommelen hiermee. Ach, het houdt je in ieder geval van de straat (en aangezien het toch regent :D)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/19, 12:27:51 »
Het probleem komt me bekent voor anders. Soms maak ik het namelijk ook mee met kde.
Ik heb nog niet kunnen uitvissen aan wat het ligt.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/19, 12:37:38 »
Citaat van: siegi
Het probleem komt me bekent voor anders. Soms maak ik het namelijk ook mee met kde.
Ik heb nog niet kunnen uitvissen aan wat het ligt.
In Feisty had ik er soms ook last van. Ik kreeg een blanco beheerdersscherm met een rode rand. Even systeembeheer afsluiten, een terminalvenster openen en 'sudo -K' intypen was de oplossing geloof ik.

« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/05, 18:03:42 »
Bij mij vraagt systeembeheer niet meer om een wachtwoord. Of hoef je dat maar 1 keer te geven?

Offline siegi

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/05, 18:14:57 »
Je wachtwoord blijft even onthouden. Zodat je het niet steeds moet ingeven.
Maar na een herstart bv moet je het altijd ingeven.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/18, 11:49:28 »
Heb hier de Kubuntu pjuter van iemand en die wil graag bij KDE blijven. nw installatie (7.10) gedaan want er was al veel aan geprutst.
Maar tis me een gezoek allemaal zeg. Voor Gnome vind je meer documentatie.
Zelfde probleem ook als hier boven gemeld, kunt niets veranderen, alles grijs in beheersscherm.
klikken op systeembeheermodus even een scherm met rode rand en gaat direct terug terug naar het eerste tabblad en verder niets. Kan niets aanklikken en kan ook nergens dat wachtwoord kwijt wat overigens al gevraagd wordt bij het openen van systeembeheer.
de pjuter zit niet in een netwerk verder.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/18, 13:32:42 »
kdesu systemsettings
bedankt kennywest