Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu , Kubuntu en XUbuntu vragen  (gelezen 1396 keer)

Ubuntu , Kubuntu en XUbuntu vragen
« Gepost op: 2008/08/24, 16:53:53 »
Als beginnende Ubuntu gebruiker kwam de volgende vraag op.
Halen een Ubuntu , Kubuntu en XUbuntu hun update,s bij dezelfde server weg?

Zo, ja kiest  de versie zijn eigen update,s?

groeten Henk

« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/24, 17:24:44 »
Ja de Ubuntu varianten gebruiken allemaal dezelfde servers. Bij updates krijg je echter alleen updates van die software die je al hebt geinstalleerd. Dus als je de Gnome desktop omgeving hebt krijg je daar updates van, maar niet die van KDE, tenzij je ook KDE hebt installeerd.

Juiceh

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/24, 18:54:45 »
Is voor sommige gebruikers ook makkelijkers. Als je dan meerdere cores hebt (zoals ik, Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu) dan download je alles gewoon in 1 keer.

« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/25, 10:29:01 »
Citaat van: Juiceh
Is voor sommige gebruikers ook makkelijkers. Als je dan meerdere cores hebt (zoals ik, Ubuntu, Kubuntu en Xubuntu) dan download je alles gewoon in 1 keer.
Stel dat ik Xubuntu installeer op mijn machine.
Want ik wil eigenlijk een zo snel mogelijke machine, met daarop de programma,s met die ik wil werken.
Ik haal dan alle mogelijke programma,s  + update,s binnen.
Is het dan mogelijk dat ik misschien een machine heb met Xubuntu, die zwaarder loopt dan de standaard Ubuntu.

groeten Henk

Offline Idzme

• Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/25, 10:43:18 »
Als je naast xubuntu, ook de ubuntu en kubuntu-desktop hebt geinstalleerd. dan krijg je dus ook alle updates binnen voor die desktop-omgevingen. Als je alleen maar Xubuntu gebruikt (xfce4) dan heb je een zwaarder systeem, dan wanneer je een cleaninstall doet van Xubuntu.

Als je echt een snel systeem wilt hebben, met een xfce4 desktop, kijk dan eens op mijn blog, minimal xubuntu, hier heb ik beschreven hoe je een basis-xfce4 desktop kunt maken. Dan heb je dus echt een minimal-xubuntu!
http://idzme.wordpress.com/2008/05/31/xfce4-commandline-install/
succes
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/25, 10:48:37 »
Mogelijk wel, ja. Als je voor sommige toepassingen software kiest die een hogere belastingen voor je systeem betekenen dan de standaardtoepassingen in Ubuntu, dan is dat goed mogelijk. De reden dat Xubuntu lichter is, is zeker niet enkel de desktopomgeving xfce, maar ook dat het bijvoorbeeld thunar ipv nautilus als file verkenner gebruikt, enz.

Offline Allcazar

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/25, 13:21:56 »
Je mag het gerust zo zien:  de grafische schil is ofwel xfce (xubuntu), gnome (ubuntu) of kde (kubuntu).  Deze schil wordt meegeleverd met de versie die je installeert (xubuntu, ubuntu of kubuntu).  De grafische schil is "maar" één van de applicaties en die kan je in tegenstelling tot MS Windows er terug afhalen en vervangen door een ander.   Da's wel even een gedachtensprong voor iemand die alleen maar Windows gebruikte.

Om de installatie gemakkelijk te maken krijgt elke versie Xubuntu, Ubuntu en Kubuntu zijn typische applicaties mee.  Bvb. in Ubuntu zal je merken dat Evolution als standaard email client wordt geïnstalleerd, en de volledige open-office suite, in Xubuntu is het dan weer Thunderbird en de beperkte programma's Abiword en één of ander rekenblad (naam ontsnapt me).    

De bottomline is dat zowel Xubuntu, Ubuntu en Kubuntu "hetzelfde" zijn.  Het biedt de "Ubuntu"-gebruiker de keuze tussen een drietal-prefab installaties, daarna kan je persoonlijke aanpassingen doen zoveel je wil.  Het zijn uiteindelijk de pre-geïnstalleerde schil en de default-applicaties die afwijken van mekaar.    Xubuntu kies je voor een oudere computer, of indien je kiest voor een sneller systeem.  Kubuntu kies je als je voorstander bent van de KDE-omgeving, en Ubuntu is de default-keuze.   Een light versie en two flavours zeg maar.

Eénmaal je bvb. Xubuntu hebt geïnstalleerd, dan kan je vrij vlot terug naar Ubuntu of Kubuntu gaan (voor de lijn-commando's, zoek elders op dit forum).  Idem dito: éénmaal je Xubuntu hebt geïnstalleerd kan je bv. ook enkel Evolution als email-cliënt installeren.  Ten koste van systeemsnelheid...

Op dit forum: veel info hierover bij Idzme en Woteb (zie ook;  blokkendoos-installatie)
Allcazar

Niets is volledig waar, en zelfs dat niet.

Juiceh

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/25, 16:18:57 »
Citaat van: hendrikde14e
Citaat van: Juiceh
Stel dat ik Xubuntu installeer op mijn machine.
Want ik wil eigenlijk een zo snel mogelijke machine, met daarop de programma,s met die ik wil werken.
Ik haal dan alle mogelijke programma,s  + update,s binnen.
Is het dan mogelijk dat ik misschien een machine heb met Xubuntu, die zwaarder loopt dan de standaard Ubuntu.

groeten Henk
Hoe minder ruimte er op je schijf staat hoe langzamer je pc wordt. Veel verschil merk je niet in principe niet.
Bovendien is het niet logisch om xubuntu en ubuntu op je computer te hebben aangezien het niet echt veel verschil maakt.
Wel logisch zou zijn, ubuntu en kubuntu, doordat ze kwa uiterlijk erg verschillend zijn.

« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/27, 16:26:43 »
Citaat van: Idzme
Als je naast xubuntu, ook de ubuntu en kubuntu-desktop hebt geinstalleerd. dan krijg je dus ook alle updates binnen voor die desktop-omgevingen. Als je alleen maar Xubuntu gebruikt (xfce4) dan heb je een zwaarder systeem, dan wanneer je een cleaninstall doet van Xubuntu.

Als je echt een snel systeem wilt hebben, met een xfce4 desktop, kijk dan eens op mijn blog, minimal xubuntu, hier heb ik beschreven hoe je een basis-xfce4 desktop kunt maken. Dan heb je dus echt een minimal-xubuntu!
http://idzme.wordpress.com/2008/05/31/xfce4-commandline-install/
succes
Bedankt voor jullie antwoorden,
De installatie van mini bistro trekt mij enorm aan.
Ga het dus binnen kort ook eens op de bovenstaande methode proberen.
Het grootse probleem wordt dat ik nog maar 3 maanden met Linux werk.
Maar de methode dat je zelf baas bent over je eigen computer trekt mij aan.

Dus ik kom nog wel weer met vragen.

Bedankt   ,   Henk