Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Computer start niet meer op: Waarschijnlijk geen write-support  (gelezen 1637 keer)

Wim_Jager

• Gast
Halllo allemaal,

Ik zit met een stom probleem.
Vanochtend deed mijn ubuntu het nog goed, maar omdat mijn interne NTFS schijven niet automatisch bij de start van ubuntu gemount worden, heb ik een programma diskmouter geinstalleerd, dat de schijven automatisch kon mouten.

Nou hier ben ik dan mooi klaar mee. Want dat ding mount de schijven alleen als read-only, EN OOK MIJN EXT3 partities!!
Dus nu kan ik Ubuntu niet of nouwelijks in, omdat waarschijnlijk alles alleen-lezen is.

Toen ik Ubuntu opstartte kreeg ik de volgende error [heb er maar een foto van gemaakt :P]

Hoe krijg ik ZONDER grafische interface toegang tot /etc/fstab ? en hoe kan ik deze fstab weer herstellen naar standaard ofzo.
Want ik kan wel gewoon de schijven benaderen via "cd /" en dan "cd /etc" en dan staat fstab daar wel, maar gedit werkt dan niet omdat er geen grafische interface is :S

ik wil weer terug naar mijn ubuntu!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Computer start niet meer op: Waarschijnlijk geen write-support
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/12, 10:48:59 »
Start je computer op vanaf de Ubuntu LiveCD, koppel de harde schijf-partities aan en bewerk dan fstab op de harde-schijf-partitie. Wel gedit starten met sudo ervoor, dus via de terminal.

Wim_Jager

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/12, 10:54:23 »
Laat ik nu gisteren nét mijn 8.04 Live-cd aan een vriend hebben uitgeleend om hem ubuntu te laten uitproberen :D

Naja ik heb hier ook nog wel een 7.10 liggen.. hiermee moet het ook lukken.

Pjotr, kun je me zeggen hoe ik die fstab moet herstellen, naar de standaard, maar dan wel dat de schijven automatisch aangekoppeld worden? Dus welke commando's ik moet gebruiken om het juiste in fstab te krijgen

bvd.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/12, 11:01:04 »
Dat weet ik niet, maar hier post ik even mijn eigen fstab, als voorbeeld:
# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda1
UUID=87dcadcb-545c-4580-ad50-331c77949cfe /               ext3    relatime,errors=remount-ro 0       1
# /dev/sda3
UUID=dd371638-75e2-4892-8df5-46e17780e1a6 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda2
UUID=cf4ea587-3077-4ce8-b91e-4cc02a90d477 none            swap    sw              0       0
/dev/sda4 /media/sda4 ext3    relatime        0       2
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0

« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/12, 11:31:31 »
Kan ernaast zitten maar vind het raar wanneer de schijven "Alleen lezen" zijn de gdm niet wil starten ??
Hij hoeft alleen maar te lezen en nix te schrijven dus zou dit geen probleem moeten zijn.

Ik denk dat je naast de diskmounter ook iets anders gedaan hebt waardoor je X server nu niet wil starten.

BTW LET OP dat je windows normaal afsluit als je eruit gaat en niet in slaapstand zet.
Als je de slaapstand gebruikt word er geen stop-bit gezet op de partities waardoor je de schijven niet kan mounten in Ubuntu.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Wim_Jager

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/12, 12:27:08 »
Dat van windows niet in slaapstand zetten had ik al ervaring mee :p Maar toch bedankt voor de waarschuwing.

Ik heb niets aan iets grafischdriver of whatever gezeten, het enige was toch echt die fstab die ik denk ik opgekloot heb.

@pjotr; ik zie dat je alleen maar ext3 partities hebt, en hier heb ik denk ik niet heel veel aan.. [moet de mount opties van ntfs hebben,.]

Wim_Jager

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/12, 12:34:58 »
Dit is mijn /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
#            
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# /dev/sda2
UUID=55175441-6704-4983-973b-ee7e561d5d84 /               ext3    relatime,errors=remount-rw 0       1
# /dev/sda3
UUID=d06562fb-d01a-4de9-98ef-4756520e9ab8 /home           ext3    relatime        0       2
# /dev/sda1
UUID=8bfd06ef-c471-4267-b45c-fbc141623580 none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto,exec,utf8 0       0
#Added by diskmounter utility
/dev/sda4 /media/sda4 ntfs rw,user,fmask=0133,dmask=0022,uid=1000,gid=1000 0 0
/dev/sdb1 /media/sdb1 ntfs rw,user,fmask=0133,dmask=0022,uid=1000,gid=1000 0 0
/dev/sdb5 /media/sdb5 ntfs rw,user,fmask=0133,dmask=0022,uid=1000,gid=1000 0 0
/dev/sdc1 /media/sdc1 ntfs rw,user,fmask=0133,dmask=0022,uid=1000,gid=1000 0 0
EDIT:

Met die live-cd kan ik verdorie niets in synaptic doen... Er is een perfect programma wat die fstab weer kan repareren, aangezien ik het volgende ergens op het forum las:

Misschien werkt deze tip van Gandyman wel bij jou: Zoek in Synaptic dit programma op pysdm en installeer dit. Je kan het programma opstarten in de terminal met pysdm of met root eigenschappen sudo pysdm. Na het ingeven van je wachtwoord start het programma grafisch op. Nu kan je je schijven/partities mounten. Je kan ook een Toepassing starter aanmaken als je wilt. Ik hoop dat het mounten  hiermee lukt.

Dus hoe krijg ik dit programma ge"installeerd in de live-cd versie zodat ik dan de fstab kan bewerken?

EDIT2:

Ik kan dus nu wel bij die fstab komen, maar als ik niets mag bewerken omdat ik geen rechten heb kan ik niets :S

Dus bestaat er geen simpele tekst editor die GEEN grafische interface nodig heeft, zodat ik deze kan starten vanuit de ubuntu die al op mijn harde schijf staat , maar waarbij de grafische interface niet wil, zodat ik die fstab kan bewerken zonder een grafische interface, dus gewoon via tekst oid. [snappen we het allemaal nog :P?]

Verder houd mijn Linux kennis hier op.

EDIT3: wat zijn de copy-paste commands in Linux?
Copy = cp,  maar wat is plakken?

Stel ik heb een bewerkte fstab op een usb stick staan, en wil deze kopieren, en dan plakken in de /etc/fstab.
Zou dat kunnen?

Offline commandoline

• LoCo-contact
    • marten-de-vries
    • Marten-de-Vries.nl
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/12, 13:23:41 »
Je kunt op de live-cd gewoon
sudo gedit /etc/fstabdoen hoor. Als dat niet werkt typ je in je niet-grafische systeem:
sudo apt-get install nanoDaarna
cd /etcen vervolgens bewerk je fstab in het niet-grafische tekstprogramma nano, met:
sudo nano fstabIk zou eerst een de regels na #Added by diskmounter utility
weghalen, als dat niet genoeg is zou ik de code eens verder door gaan spitten.

Wim_Jager

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/12, 14:07:38 »
Ehh commandoline, super bedankt voor je suggesties, maar ze willen niet!

Als ik nano wil installeren [later blijkt dat het al geinstalleerd is] zegt synaptic dat er geen schrijfrechten zijn dus dat de bewerking niet voltooid kan wordden.

Ik kan met Nano [die toevallig al geinstalleerd is] wel het bestand openen, maar hoe kun je ooit een bestand opslaan op een schijf die alleen lezen is :P

mijn enige laatste reddinsmiddel: er bestaat zo'n programma ext2fs voor windows, dat je vanuit windows je partities kunt benaderen en daarbij kun je schrijfrechten hebben.

Let's hope dat dat werkt, anders ben ik echt even out of inspiratie :P

Wim_Jager

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/12, 14:16:46 »
EN JA HOOR!

Commandoline had wel gelijk, even die commentaardingen weghalen, en klaar!
Wel stom dat je die partitie alleen kan beschrijven met een windows-programma.

Goddank doet hij het weer, mèt alle schijven aangekoppeld. Echter zal ik in de toekomst een andere manier bedenken om de schijven automatisch te koppelen.

Dank aan de mensen die mij geholpen hebben!

Groet,