Gezien de toename van de controle over wat we allemaal doen op internet (gebruiksarchief van google, nieuwe wet in Zweden, Frankrijk en Engeland die gebruikers af gaan sluiten op basis van wat hun ISP's rapporteren, etc.) heb ik besloten voortaan m'n internet te encrypten. Daarvoor wil ik graag een openvpn verbinding opstellen zodra ik inlog.
Daar heb ik een shell scriptje voor geschreven dat staat opgeslagen als /usr/sbin/vpn-frankfurt :
#!/bin/sh
cd /usr/sbin
sudo openvpn Frankfurt.ovpn
OpenVPN heeft root rechten nodig om de connectie op te zetten, hoewel het die weer vrijgeeft. Ik heb chmod +x gedaan, het script werkt op zich. Als ik dit script run wordt de volledige connectie tot stand gebracht - login & password staan al in de configuratie files.
Als ik echter dit toevoeg in "System > Preferences > Sessions" als "vpn-frankfurt" of als "/usr/sbin/vpn-frankfurt" of zelfs als "sudo vpn-frankfurt"... wat ik ook doe, dit script wordt niet uitgevoerd als ik opstart. Wat doe ik fout?
Edit: Ter verduidelijking, de .ovpn configuratie file verwijst naar locale bestanden, vandaar dat ik een script heb dat eerst naar de juiste directory gaat. Ik zou kunnen proberen die verwijzingen niet-lokaal te maken zodat de shell niet meer nodig is maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat het probleem is.